МЕ

Як захистити конституційні права та соціально-економічні інтереси працівників системи охорони здоровя в умовах погіршення рівня життя та оплати праці? Що треба зробити, щоб соціальний діалог з владою був ефективним та корисним для тих, хто рятує здоровє та життя людей? Ці та інші актуальні питання були в центрі уваги учасників засідання ЦК Профспілки працівників охорони здоров’я, яке відбулось 13 листопада.

У заході взяли участь та виступили Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий, заступник Міністра охорони здоров’я Наталія Лісневська, завідуючий відділом Головного департаменту з питань гуманітарної політики Адміністрації Президента України Руслан Дорошкевич, Голова Української федерації роботодавців охорони здоров’я Володимир Загородній.

З інформацією «Про дії Профспілки щодо мінімізації наслідків обмеженого фінансового забезпечення галузі для працівників охорони здоров'я на тлі соціально-економічних і політичних подій в Україні» виступила Голова Профспілки працівників охорони здоров’я України Вікторія Коваль.  

МЕ1

Як було зазначено у її доповіді та виступах учасників засідання, суспільно-політичні потрясіння, які супроводжують нашу державу протягом 2014 року та військова агресія на Сході України, негативно позначилися на економіці країни та соціально-економічному становищі працюючих, в тому числі і в сфері охорони здоров’я. Для стабілізації української економіки владою ухвалювалися непопулярні рішення антисоціального спрямування. Двічі за рік проведено секвестр Державного бюджету, в черговий раз обмежено права та пільги медичним та фармацевтичним працівникам, встановленні пунктами «ж» та «ї» ст. 77 Основ законодавства України про охорону здоров'я. Внаслідок цього заробітна плата та соціальні стандарти заморожено, значно зменшено фінансування галузі охорони здоров'я, працівникам бюджетної сфери, в т.ч. закладів охорони здоров'я, масово надаються відпустки без збереження заробітної плати, обмежуються або скасовуються виплати надбавок та доплат, стимулюючі виплати, запроваджуються переведення працівників на неповний робочий день тощо.

Підкреслювалось, що все це відбувається в умовах стрімкої інфляції та девальвації гривні, зростання цін і тарифів на життєво необхідні послуги на фоні реформування системи охорони здоров'я, яке супроводжується оптимізацією мережі закладів охорони здоров'я та скороченням штату (чисельності) працівників. Крім того, останні події на Сході України призвели до зростання інтенсивності праці працівників у більшості закладів охорони здоров'я, загроз для життя і здоров'я медпрацівників, які надають медичну допомогу військовим і постраждалому населенню в зоні проведення антитерористичної операції.

 МЕ2

Вікторія Коваль, виступаючи наголошували на тому, що незадовільний стан фінансового забезпечення галузі не дозволяє повною мірою забезпечити право медичних працівників на гідну винагороду за свою нелегку працю на рівні, передбаченому міжнародними стандартами, оскільки роками державні витрати на охорону здоров'я коливаються у межах 3-4 % від ВВП при рекомендованих ВООЗ 6%.

У доповіді зазначалось: при формуванні Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» розрахунковий обсяг видатків на охорону здоров'я Міністерством фінансів України було визначено в обсязі 42,5 млрд. грн. при потребі - понад 80 млрд. гривень. На заробітну плату працівникам закладів охорони здоров'я спрямовується майже 70 % видатків. За наслідками проведеного моніторингу в IV кварталі п. р. незабезпеченість фондом оплати праці закладів охорони здоров'я, що фінансуються з місцевих бюджетів, складає понад 1 млрд. грн. Критичною є ситуація із заборгованістю та виплатою заробітної плати працівникам закладів охорони здоров'я, які розташовані в районах проведення АТО.

МЕ3

 Замороження ставки працівника першого тарифного розряду ЄТС з грудня 2013 року та поглиблення дискримінації в оплаті праці працівників бюджетної сфери через збільшення на 71 грн. (з 295 до 366 грн.) грошового розриву між розміром посадового окладу працівника І тарифного розряду та мінімальною заробітною платою позбавило медпрацівників третини річного заробітку. З 1 жовтня ц.р. внаслідок підвищення тільки розмірів посадових окладів, віднесених до 1-6 тарифних розрядів ЄТС, відбулось скорочення різниці в оплаті праці професіоналів і робітників некваліфікованої праці. Так, якщо у 2013 році посадовий оклад лікаря-початківця перевищував оклад санітарки, двірника, прибиральника на 389-404 грн., лікаря-хірурга вищої кваліфікації - на 900-915 грн., сестри медичної без категорії 73-88 грн., то з 1 жовтня 2014 року ця різниця зменшилась відповідно до 318-333 грн., 829-844 грн. та 45-30 гривень. У жовтні 2014 року середня заробітна плата у галузі становила 2393 грн. (в т.ч. лікарів - 3507 грн., середнього медперсоналу - 2429 грн., молодшого медперсоналу - 1677 грн.) при середній в освіті - 2761 грн., у промисловості - 4011грн. Щодо європейських стандартів то лікарі, в середньому на рік отримують у Чехії $ - 32,4 тис, у Фінляндії $ - 68 тис, а в Україні $ - 2,3 тис. за рік.

 

МЕ5

ЦК Профспілки вважає, що подальше падіння рівня доходів медичних працівників за будь-яких умов є неприпустимим, враховуючи, що під час військових дій медпрацівники становлять невід'ємну частину ефективної та боєздатної армії. Тому підвищення рівня заробітної плати працівників закладів охорони здоров'я і забезпечення належного фінансування галузі буде гідною відповіддю влади на виклики сьогодення. Профспілка категорично заперечує проти урядових ініціатив, спрямованих на руйнування соціального страхування, створеного в Україні на кращих зразках європейської практики, ігнорування Профспілка категорично заперечує проти урядових ініціатив, спрямованих на руйнування соціального страхування, створеного в Україні на кращих зразках європейської практики, ігнорування соціального діалогу з роботодавцями та профспілками, які представляють законів з метою забезпечення фінансово-економічної стабілізації в Україні», норми якого спрямовані на звуження трудових прав працівників охорони здоров'я, погіршення умов пенсійного та соціального забезпечення тощо, що є порушенням статті 22 Конституції України.

 

МЕ4

 

У своєму виступі Голова ФПУ Григорій Осовий зазначив, що профспілки, розуміючи всю складність політичної, соціально-економічної та військової ситуації у країні, певний час утримувались від активної критики дій влади щодо антисоціального наступу на трудівників. Але зараз настав час нагадати владі її прямі обов’язки перед суспільством і перед працівниками зокрема. «Ми бачимо, що ні в одному з проектів коаліційної угоди нема навіть згадки про людину праці, її права та інтереси, - наголосив він. – Тому в листі-зверненні до лідерів політичних партій, які формують коаліцію, я як Голова Федерації профспілок акцентував на цьому увагу. Ми також додали низку пропозицій, які ми хотіли би бачити в цієї угоді. Нам всім – Федерації профспілок України та її членським організаціям – треба знайти шляхи до того, щоб наші пропозиції по соціально-економічному захисту людини праці знайшли відображення і коаліційної угоді, і в програмах, планах дій політичних сил та окремих народних депутатів, які в той чи інший спосіб могли би представляти інтереси багатомільйонної профспілкової спільноти».

 

Профспілковий лідер проінформував учасників засідання про вимоги, які профспілки висунули Уряду та про те, якою була реакція на дій профспілок з боку владних структур. Як один із успішних результатів профспілкових дій він зазвав той факт, що законопроект про реформування системи державного страхування, якій був внесений Урядом до парламенту народними депутатами так і не було ухвалено. Григорій Осовий підкреслив важливість поглиблення та підвищення ефективності соціального діалогу для вирішення наболілих проблем, які зараз турбують просту людину, трудівника, члена профспілок.

 

МЕ6

 

Заслухавши та обговорив доповідь Голови Профспілки, виступи запрошених до дискусії, ЦК Профспілки постановив:

 

1.  Звернутися до Президента України, до нового складу Кабінету, Міністрів України та Верховної Ради України щодо:

- фінансування охорони здоров'я для забезпечення нормального функціонування галузі та дієвого соціального захисту її працівників в умовах економічної нестабільності;

- недопущення прийняття законодавчих актів, що передбачають звуження змісту та обсягу існуючих прав працівників галузі охорони здоров'я всупереч статті 22 Конституції України.

2. Схвалити Заходи Профспілки щодо правового та соціально-економічного захисту працівників охорони здоров'я в умовах кризи.

3.   Голові Профспілки забезпечити здійснення моніторингу проходженням законопроектів, що передбачають звуження змісту та обсягу існуючих прав працівників галузі охорони здоров'я.

4. Головам територіальних, первинних організацій Профспілки:

4.1.      Активізувати роботу з органами місцевого самоврядування щодо формування місцевих бюджетів на 2015 рік для врахування видатків в повному обсязі на оплату праці закладам охорони здоров'я, виконання програм «місцевих стимулів»;

4.2.  Забезпечити моніторинг щодо стану фінансування закладів охорони здоров'я, виплати заробітної плати працівникам, її компенсації та
індексації, практичної реалізації права медпрацівників на отримання виплат допомоги* на оздоровлення, на вирішення соціально-побутових питань,
надбавок та доплат обов'язкового характеру;

4.3. Посилити контроль за дотриманням законодавства про працю при наданні відпусток без збереження заробітної плати, встановленні режиму роботи на умовах неповного робочого часу, зменшенні або скасуванні

стимулюючих виплат та підвищень посадових окладів, зменшення розмірів надбавок і доплат, які встановленні у граничних розмірах, оптимізації штатної чисельності працівників закладів охорони здоров'я;

4.4. Оперативно реагувати на факти порушення трудових , соціально -економічних   прав   та   інтересів   членів   Профспілки,   членів   виборних профспілкових органів, а також прав профспілок та своєчасно інформувати Профспілку.

4.5. Провести у первинних профспілкових організаціях роз'яснювальну роботу щодо запропонованого урядом проекту змін в процесі реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування.

5. Звернутися до Прем’єр-міністра України та Голови Верховної Ради з вимогою враховувати позицію профспілок при призначенні Міністра охорони здоров’я.

 

МЕ7

 

Інформаційно-аналітичний центр ФПУ