989

 

Системне та, мабуть, заздалегідь сплановане розкрадання та привласнення активів ВАТ «Херсонський бавовняний комбінат» розпочалося майже відразу після початку його приватизації. Результати цієї приватизації:

-   Руйнування 1 – ї та 2 – ї фабрик комбінату;

-   Вивід ліквідних активів;

-   Продаж усього обладнання та устаткування;

-   Борг по зарплаті (напередодні приватизації мав стрімку тенденцію до зменшення) виріс із 1,5 млн. грн. до майже 20 млн. грн..

-   Борг перед пенсійним фондом досяг майже 45 млн. грн.. (у разі ліквідації підприємства списується, а робітники залишаються без підтвердженого пенсійного стажу);

-   Борг за кредитом PL – 480, наданого під державні гарантії, жодним чином не зменшився, а у разі ліквідації підприємства він буде виплачуватися за рахунок доходів місцевого бюджету (близько 10 млн. дол. США).

-   Загальна кредиторська заборгованість з урахуванням боргу за кредитом PL – 480 вже складає близько 400 млн. грн.

01.06.2004 року за 18,6 млн. грн. та за умови виконання інвестиційних зобов’язань власником 51,76% пакету акцій ВАТ «Херсонський бавовняний комбінат» стало ЗАТ «Волинський шовковий комбінат». Конкурс з приватизації був проведений з порушенням діючого законодавства, оскільки його учасниками були пов’язані між собою через засновництво юридичні особи. Отже приватизація підприємства відбувалась на користь одного заздалегідь визначеного учасника.

ЗАТ «Волинський шовковий комбінат» пов’язують з Кропивою О.А та сформованою навколо нього групою осіб, які спеціалізуються на виводі активів підприємств у приватизаційному процесі.

Отже протягом 2004 – 2011 років, на фоні постійно триваючих банкрутних процесів, відбувалось систематичне розкрадання активів ХБК через незаконну реструктуризацію, укладання мирових угод, проведення економічно недоцільних (майже абсурдних: ХБК – постачальник заглушок для фонтанів та арматури на суму більш 15 млн. грн.) оборудок між пов’язаними відносинами контролю юридичними особами, внаслідок чого формувалась значна кредиторська заборгованість ХБК перед структурами Кропиви. Наразі на даний час вона складає близько 68 млн. грн.

         Зовсім інша справа із арбітражним керуючим Марченком С.О., який у 2012 – 2013 роках під виглядом фіктивної санації підприємства за офертою – пропозицією від ТОВ «Компанія «Енергомашінвест», без узгодженого та затвердженого її плану, за участю посадовців ТОВ «Енергомашінвест», продавши заставне майно за кредитом PL – 480, наданого під державні гарантії, та зруйнувавши 1 – шу та 2 – гу фабрики майже остаточно знищив підприємство, у статутному фонді якого 76,76% акцій вже належало державі. Покликані стояти на сторожі безпеки, законності та правопорядку Служба безпеки України, Міністерство юстиції та прокуратура області вбачали ознаки правопорушень. Навіть суди підтвердили, що майно ВАТ «ХБК» за цей період зникло, розпродано. А слідчі СУ УМВС України в Херсонській області, ретельно виконавши та всебічно дослідивши усі обставини по справі, закривають відповідне кримінальне провадження №12013230030001260 від 06.03.2013 у зв’язку з відсутністю в діяннях службових осіб ВАТ «ХБК» та ТОВ «Енергомашінвест» складу кримінального правопорушення, оскільки Марченко С.О., під приводом необхідності погасити борг перед працівниками ХБК по заробітній платі, звертався та отримав згоду комітету кредиторів на розпорядження майном підприємства. Окремої оцінки, в контексті наявності відповідних повноважень, потребують дії членів комітету кредиторів ВАТ «ХБК» у повному складі, але окремо, з огляду на кількість голосів та головування у комітеті представників пенсійного фонду Горбаня В.В. та ПАТ «Укрексімбанк» Чабана В.І. Також, ні прокуратура, ні слідчі не досліджували питання передачі ТОВ «Енергомашінвест» майна ВАТ «ХБК» на відповідальне зберігання, а також куди зникли кошти від продажу обладнання та устаткування. За, нібито, отримані від ТОВ «Компанія «Енергомашінвест» 13,2 млн. грн. на виплату боргу по зарплаті Марченко передав, а ТОВ «Енергомашінвест» передумав приймати устаткування та обладнання, в результаті чого воно зникло. Руйнуванню будівель та споруд 1 – ї та  2 – ї фабрик взагалі не надано належної оцінки. 

Отже, під приводом так званих санаційних заходів тільки за документами цією групою було вивезено та продано майже 3500 одиниць заставного устаткування, обладнання, а також будівельних матеріалів на загальну суму від 32 млн. дол. США (згідно договору застави по кредиту PL – 480, папка №1, договори застави).

Також, протягом 2004 – 2015 років усім керівникам ВАТ «ХБК» притаманна одна і та ж особливість – це надання майна підприємства в оренду за економічно необґрунтованою, неринковою низькою вартістю, що призводило до прямих втрат орендодавця, та створювало можливість отримання керівниками підприємства неправомірної вигоди від своїх дій.

Втім, у 2014 році у підприємства відродилась надія на відродження, оскільки з’явився реальний інвестор. Отже 04.02.2015 року господарський суд Херсонської області ухвалив припинення ліквідаційної та запровадження санаційної процедури. На даний час склалася унікальна можливість відновити виробничу діяльність ВАТ «ХБК» (76,76% акцій належать ФДМУ), колишню гордість легкої промисловості України, місто – та бюджетоутворююче підприємство, яке формувало свого часу 60% та 40% надходжень до міського та обласного бюджетів відповідно, забезпечувало робочими місцями більше 20 тис. херсонців, а також запровадити на промислові ділянці, що належить боржнику інші напрямки виробничої діяльності, зокрема створення виробництва з блендування калійних добрив та сучасного логістичного центру.

Саме реалізація таких заходів в контексті розвитку виробництва передбачена планом санації ВАТ «ХБК», розробленим інвестором та арбітражним керуючим. Інші заходи передбачають погашення кредиторської заборгованості боржника у повному обсязі (більше 350 млн. грн.), у тому числі борг за іноземним кредитом  PL – 480, наданого підприємству у 1997 році під державні гарантії. Тільки на першому етапі реалізації плану санації ТОВ «Амалтея» та залучені спів інвестори ЗАТ «Управляюча компанія «ЕРОП – ЕТС» (Республіка Білорусь), а також компанія «ЛЕККО» (м. Київ, Україна) планується залучити більше 300 млн. грн. інвестиційних коштів у відновлення виробничої діяльності ВАТ «ХБК».

План санації узгоджений усіма кредиторами, але його реалізацію заблокував не надаючи погодження ФДМУ, посилаючись на неможливість передачі інвестору на аукціоні без оголошення ціни пакету акцій ХБК за умов погашення заборгованості по зарплаті та відновлення виробничої діяльності, оскільки це не передбачено діючим законодавчими нормами щодо приватизації.

            Аналіз позиції представників ФДМУ, яку вони виклали на зустрічі з представниками  ТОВ «Амалтея» - інвестора ВАТ «ХБК» у процедурі санації, свідчить про певне нерозуміння посадовцями суті алгоритму передачі державного пакету акцій інвестору. Інвестор наполягає, що у випадку з ВАТ «ХБК» не може йти мова про застосування класичного способу приватизації через поетапні проведення конкурсів та аукціонів.

       Для підприємств, які знаходяться у подібному до ВАТ «ХБК» господарському стані має застосовуватися спеціально прописана у ПОРЯДКУ здійснення підготовки до приватизації та продажу акцій (часток), що належать державі ..., затвердженого  Наказом Фонду державного майна України 22 травня 2012 року № 723 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України  12 червня 2012 р. за № 937/21249. А саме пункт 7.7. вказаного ПОРЯДКУ: «Для продажу на аукціоні без оголошення ціни можуть бути запропоновані державні пакети акцій акціонерних товариств, перелік яких затверджує Кабінет Міністрів України за поданням Фонду державного майна України, у разі якщо акціонерне товариство протягом трьох років не провадить господарську діяльність».

        ВАТ «ХБК» майже повністю зруйноване, останній його працівник був звільнений 20 травня 2013 року, а господарську діяльність підприємство не здійснює з лютого 2011 року. Тобто, за вказаними ознаками херсонське підприємство повністю підпадає під застосування саме цього пункту ПОРЯДКУ.

          З огляду на зазначене незрозуміла позиція Фонду, який розглядає та, на нашу думку, буде наполягати лише на реалізації поетапного здійснення приватизації, Але ж план санації ВАТ «ХБК» в редакції інвестора передбачає застосування положень саме пункту 7.7.

          Можливо Фонд з причин суб’єктивного впливу окремих його представників, а також зникнення відповідної облікової інформації стосовно ВАТ «ХБК», не має бажання застосувати положення цього пункту, отже саботує його, спрямовуючи інвестора в хибну поетапну процедуру приватизації .

Втім, саме на прикладі ВАТ «ХБК» може бути відпрацьований відповідний пілотний алгоритм для застосування у подальшому положень пункту 7.7 відповідного ПОРЯДКУ.

 

Голова обл. профспілки працівників текстильної

та легкої промисловості                                                               О.М. Макаренко

 

Голова профспілки ВАТ «ХБК»                                                    Л.С. Фальченко