1019395640


У Листі Голови ФПУ Григорія Осовго повідомляється, що Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18 лютого 2015 р., введеного в дію Указом Президента України від 12 березня 2015 р. № 140/2015, передбачено проведення ряду заходів щодо створення належної матеріально-технічної бази для лікування, реабілітації та оздоровлення військовослужбовців та інших осіб, які брали участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, а також учасників бойових дій та інвалідів війни.

       Федерація професійних спілок беззаперечно підтримує захисників Вітчизни і завжди готова надати свою допомогу у лікуванні і оздоровленні зазначеної категорії громадян. На виконання, у тому числі зазначеного рішення Ради, нами передано ряд власних об’єктів у державну власність та до сфери управління органів, що здійснюють керівництво військовими формуваннями і правоохоронними органами держави, для вирішення зазначених завдань.     

       В той же час, Генеральна прокуратура України і Фонд державного майна України, у тому числі мотивуючи необхідністю виконання означеного рішення РНБО, різко збільшили кількість випадків звернень до господарських судів про визнання об’єктів, які перебувають у власності профспілок, їх об’єднань, державною власністю.    

       З 2011 року по даний час вже понад 70 майнових об’єктів визнано державною власністю. Особливу тривогу викликають факти винесення відповідними судами, у тому числі під тиском правоохоронних органів, рішень про визнання права державної власності, вилучення і виселення із займаних приміщень і будівель обласних органів профспілок, їх об’єднань, як це має, зокрема, місце у містах Ужгороді і Полтаві.

         Так, Урядом прийнято розпорядження від 29 березня 2017 р. № 221 «Про передачу частини будівлі у м. Ужгороді до сфери управління Державної судової адміністрації» і від 11 січня 2018 р. № 13 «Про передачу будівлі у м. Полтаві Генеральній прокуратурі України». Ці об’єкти, які хоч і визнані на підставі відповідних рішень судів об’єктами державної власності, залишаються вкрай необхідними для забезпечення профспілками, їх об’єднаннями законних повноважень щодо представництва та захисту трудових та соціально-економічних прав працівників.

       Федерація професійних спілок України як соціальний партнер звернулася до Кабінету Міністрів України з клопотанням про скасування або зупинення дії зазначених урядових рішень до законодавчого врегулювання питання статусу майна профспілок, їх об’єднань, але рішення поки що не прийнято. Більше того, це та інші звернення профспілок фактично ігноруються як Урядом, так і відповідними органами виконавчої влади, що змушує організації ФПУ звертатися за захистом до суду, міжнародних організацій та проводити публічні акції протесту. Це, звісно, не сприяє утвердженню України як правової держави та її привабливості для іноземних інвесторів у зв’язку з відсутністю гарантій держави щодо захисту права власності.     

       Необхідно зазначити про відсутність на сьогодні загалом повноважень у Кабінету Міністрів України щодо управління об’єктами, які були у власності загальносоюзних громадських організацій і за рішенням відповідних судів визнані державної власністю. Так, у Законі України «Про управління об’єктами державної власності» (статя 3) не визначено як окремий об’єкт управління майно колишніх загальносоюзних громадських організацій, яке перейшло у державну власність, та не міститься відповідних повноважень у статті зазначеного Закону, яка визначає компетенцію Уряду.

       За таких умов, Кабінет Міністрів України, приймаючи у 2015 р. постанову № 817, порушив вимоги частини другої статті 19 Конституції України, оскільки діяв не на підставі та не у спосіб, передбачений Законом України «Про управління об’єктами державної власності».

       Зазначена обставина згідно з п.15 ст.106 Конституції України дає право Президентові України зупинити дію постанови Кабінету Міністрів України 2015 р. № 817 з одночасним зверенням до Конституційного Суду України. Необхідно також зважити на те, що господарські суди, приймаючи відповідні рішення про визнання за певними об’єктами, що належали профспілкам, їх об’єднанням права державної власності, керувалися чинними постановами Верховної Ради України від 10 квітня 1992 р. № 2268-XII «Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташовані на території України» і від 4 лютого 1994 р. № 3943-XII «Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР».

       Ці постанови передбачали тимчасовий характер перебування в державній власності і лише у віданні Фонду державного майна України майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР (до законодавчого визначення правонаступників, тобто належних власників відповідного майна).

       Ми переконані і це засвідчено у рішеннях Вищого Арбітражного Суду України від 1997 року, що Федерація професійних спілок України набула у власність майно на законних підставах і використовує його за призначенням в інтересах членів профспілок та громадян України.

       Зазначену правову позицію профспілок в своїх правових висновках поділяють й Інститут держави і права імені В.М. Корецького НАН України від 2006 та 2011 років, Національна юридична академія України імені Ярослава Мудрого від 2007 року.

       Однак, попередня влада Януковича та Пшонки організувала рейдерські атаки і небезуспішно заволоділа на той час понад 40 об’єктами. Ми сподівалися, що після Революції Гідності таким діям буде надана правова оцінка, а неправомірні рішення судів будуть скасовані.

       Нажаль цього не відбулося, більш того атаки на майно профспілок активізувалися, що змушує нас діяти в законний спосіб на захист інтересів мільйонів спілчан, за кошти яких це майно було збудовано та модернізовано.                  Щоб покласти край спекуляціям нормами права, Федерація професійних спілок України запропонувала Кабінету Міністрів України як соціальному партнеру внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо внесення змін до ст. 34 Закону «Про профспілки, їх права та гарантії діяльності», прийняття якого дозволить захистити всі профспілки та їх об’єднання від незаконних втручань органів державної влади, а також усунути дискримінаційні умови порівняно з іншими громадськими організаціями (творчі спілки, спілка кооператорів), що було зроблено ними в законодавчому або судовому порядку.

       Разом з цим Фонд державного майна запропонував на розгляд Уряду власний законопроект про внесення змін до ст. 34 Закону «Про профспілки, їх права та гарантії діяльності», який був підтриманий Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством юстиції України з певними застереженнями. На думку правових експертів ним по суті пропонується націоналізуватинаціоналізується все профспілкове майно а потім передати окремі об’єкти в користування на загальних підставах оренди.

       Такі дії державних органів дискредитують Україну перед міжнародною спільнотою саме як правову державу з гарантіями законності та принципами непорушності права власності, суперечать Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практиці Європейського суду з прав людини.

З огляду на зазначене, до прийняття відповідного Закону, є нагальна необхідність зупинити всі дії, спрямовані на вилучення майна у профспілок, їх об’єднань, у тому числі зупинити дію актів Кабінету Міністрів України, які передбачають передачу відповідного майна до сфери управління інших органів державного влади.

Просимо Вас, пане Президенте України, як гаранта додержання Конституції і законів України, вжити зазначених у зверненні заходів з метою забезпечення захисту права власності професійних спілок.

До листа додано Копія розробленого ФПУ законопроекту «Про внесення змін до ст. 34 Закону України «Про профспілки, їх права та гарантії діяльності» та пояснювальна записка до нього на 8 арк., а також копія постанови Президії ФПУ від 20 вереня 2018 р. № П-16-5.

 

Прес-центр ФПУ