middle 5c70dd6f5b22106f6fe684b7e5965e9c

 

 

На Офіційному веб-порталі ФПУ завершилась Інтернет-конференція з нагоди 17 жовтня – Міжнародного дня боротьби з бідністю.

 Темою конференції була: "Про дії профспілок на захист прав та інтересів працівників в умовах погіршення соціально-економічної ситуації".

 На Ваші запитання відповідали фахівці Департаменту правового захисту ФПУ.

 Дякуємо всім, хто взяв участь у спілкуванні.

 

Пропонуємо Вашій увазі відповіді на запитання, що ми отримали під час конференції:

 

- Здравствуйте, я консультировался у Вас по поводу вопроса увольнения без отработки. Благодарен за исчерпывающий ответ. У меня возник еще один вопрос на почве того, как на предприятии недавно рассчитывались с рабочими без никаких выплат даже после отработки в 2 недели. Как мне поступить в таком случае, если работодатель, сделав подсчеты, скажет мне, что я ничего не заработал и чуть ли не сам должен? И в какие сроки он обязан произвести полный расчет и выдать трудовую книжку? Заранее благодарен за ответ.

Юрий

- Доброго дня, Юрію! Щодо порушених Вами питань повідомляємо наступне.

 

Відповідно до статті 116 Кодексу законів про працю України (далі – Кодексу) при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред'явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.

В разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану ним суму.

Згідно зі статтею 117 Кодексу в разі невиплати з вини власника або уповноваженого ним органу належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу, при відсутності спору про їх розмір підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку.

При наявності спору про розміри належних звільненому працівникові сум власник або уповноважений ним орган повинен сплатити зазначене в цій статті відшкодування в тому разі, коли спір вирішено на користь працівника. Якщо спір вирішено на користь працівника частково, то розмір відшкодування за час затримки визначає орган, який виносить рішення по суті спору.

Статтею 233 Кодексу визначено, що у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Обов’язок роботодавця видати працівнику трудову книжку при звільненні встановлений статтею 47 Кодексу. Згідно із зазначеною статтею належно оформлена трудова книжка видається працівнику в день звільнення, тобто в останній день роботи.

У разі затримки видачі трудової книжки з вини роботодавця працівникові виплачується середній заробіток за весь час вимушеного прогулу (стаття 235 Кодексу).

Департамент правового захисту

апарату ФПУ

 

 

- Доброго дня! На даний момент на мене здійснюється натиск, стосовно звільнення. В разі не написання заяви за власним бажанням, керівник відділу кадрів погрожує мені звільненням за статтею! Причин мені ніхто не пояснює.

 

Прошу Вашої допомоги та сприяння у вирішенні цього питання.

 

Дякую! Крістіна

 

- Доброго дня, Крістіно!

 

Ми розглянули Ваше питання, нажаль зазначена проблема в наш час стає типовою. Нагадуємо, що звільнення за власним бажанням, це є не що інше, як розірвання трудового договору з ініціативи працівника. Згідно зі статтею 38 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП Україні), установлено порядок розірвання трудового договору, укладеного на невизначений строк. Ви маєте право звільнитись за власним бажанням попередивши про це власника або уповноважений ним орган письмово за два тижні. Підкреслюємо, що для цього потрібно Ваше бажання.

 Якщо Вас влаштовує робота, та ви не маєте наміру звільнятись, радимо ознайомитися з нормами статті 40 КЗпП України, а саме підстави розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу. Працівника, який знає свої права, не дивлячись на тиск з боку керівництва, не так легко звільнити з роботи.

 Також радимо за захистом звертатися до профспілки, членом якої Ви є

 Якщо Вас все ж таки безпідставно звільнять з роботи, не зволікайте, пам’ятайте, що у справах про звільнення строк звернення до суду є один місяць з дня вручення копії наказу про звільнення або з дня видачі трудової книжки (стаття 233 КЗпП України).

 У разі виникнення додаткових питань, звертайтесь за телефоном гарячої ліній ФПУ (044) 528 70 67, або на електронну адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її., Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..

 

 

Департамент правового захисту ФПУ

 

 - Які дії профспілок, спрямованих на боротьбу з бідністю, з урахуванням особливостей сьогодення?

 

- Профспілки – за підвищення зарплати! Ми наполягаємо, що підвищення заробітної плати, яка має забезпечувати платоспроможність громадян для придбання вітчизняних товарів, своєчасної сплати комунальних платежів, дозволить відновити економічну активність, розширити сферу зайнятості, розпочати реальну боротьбу з бідністю та гігантським розривом між українськими реаліями та європейськими стандартами.

  На жаль, наміри щодо скорочення бідності серед працюючих, зростання легальної зайнятості, скорочення розриву в оплаті праці українців і їх колег в Євросоюзі, визначення, нарешті, кінцевих термінів подолання ганебного явища заборгованості з виплати зарплати тощо не знайшли місця в урядових планах: ні в проекті Державного бюджету на 2015 рік, ні в прогнозах на 2016-2017 роки.

 Профспілки звернулися до керівництва держави з вимогою забезпечити неухильне дотримання норм Конституції України, не допускати при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинного законодавства звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян.

 

 - Яким чином профспілки співпрацюють безпосередньо з вищими представниками владних структур з метою зміни ситуації щодо стану бідності в країні?

 

- Президія Федерації профспілок України звернулась до Президента України П.О. Порошенка стосовно недопущення зубожіння населення та налагодження соціального діалогу.

 Президія ФПУ була змушена констатувати, що реальна державна соціальна політика далека від конституційних норм – в її основу замість високих державних соціальних стандартів гідного життя і гідної праці покладено ідею соціальних мінімумів виживання: мінімальна зарплата, мінімальна пенсія, прожитковий мінімум тощо. При цьому навіть офіційно встановлені розміри мінімальних державних соціальних стандартів і гарантій на практиці є заниженими.

 На жаль, з огляду на відомі вищезазначені причини, та виходячи з ситуації, яка склалася в країні, Урядом уже двічі запроваджено заходи жорсткої економії коштів, які призвели до зубожіння людини праці через зростання цін і тарифів на життєво необхідні послуги, що відбувається одночасно із заморожуванням державних соціальних стандартів та гарантій, зокрема мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, підвищенням податків та зборів. Так, у липні ц.р. розмір мінімальної заробітної плати уже на 432 грн. або на 35,5% занижено порівняно з фактичним розміром прожиткового мінімуму для працездатних осіб, скоригованим на податок на доходи фізичних осіб, а для працівників бюджетної сфери ця різниця складає 798 грн. Це при тому, що індекс споживчих цін за січень-липень 2014 року склав 112%, а до кінця року прогнозується на рівні 120%.

 Наслідком заморожування і так низького розміру мінімальної заробітної плати стало значне зниження її реального розміру, оскільки, за прогнозами Мінекономрозвитку, рівень інфляції у 2014 році складе 19,5%, а в 2015 році – 9-10%, що, в свою чергу, неодмінно призведе до фізичного винищення українського працівника; багатомільярдних відрахувань з бюджету на допомоги та субсидії малозабезпеченим верствам населення; стрімкого зростання боргів за житлово-комунальні та транспортні послуги тощо.

 Президія ФПУ привернула увагу Президента України гаранта Конституції України на дотримання прав людини до різкого зубожіння населення, – уже за 9 місяців 2013 року близько половини бідного населення перебувало у стані крайньої бідності (47,0%), тобто мало сукупні еквівалентні витрати нижче 938 грн. на одну особу на місяць, а в поточному році ситуація ускладнюється через політичні негаразди та пов’язані з цим проблеми в економічній сфері. 

 

-         Які шляхи подолання бідності пропонують профспілки?

 

 - Ми вважаємо, що для запобігання негативних явищ невідкладним першим кроком має стати запровадження індексації мінімальної заробітної плати, щоб після сплати податків не допустити зниження її реального розміру нижче фактичного прожиткового мінімуму. З метою законодавчого врегулювання цього питання фахівцями ФПУ підготовлено відповідний законопроект.

 Швидкі темпи поширення бідності та поглиблення розриву в доходах багатих та бідних громадян породжена, зокрема, й неефективною та несправедливою вітчизняною податковою системою.

 За даними Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини близько 4,5 мільйона громадян України працюють нелегально, без юридичного оформлення трудових відносин, а отже – без правового захисту і соціальних гарантій. Це майже кожен третій із зайнятих в економіці України.

 Натомість Уряд не здійснює ефективних заходів для легалізації значної частини тіньового бізнесу, боротьби з «оптимізацією» податкових зобов’язань, збільшення оподаткування заможних верств, додаткового оподаткування тютюнових і горілчаних виробів, що принесло б до казни держави значно більше доходів, ніж усі антисоціальні обмеження.

 З метою упередження негативних наслідків кризи та запровадження компенсуючи механізмів Федерацією профспілок України сформовано перелік законодавчих ініціатив до Верховної Ради України

 

 - Завтра, 15 жовтня, в Києві планується проведення Всеукраїнської попереджувальної акції протесту профспілок. Які вимоги профспілок до КМУ та що конкретно очікується від цієї публічної акції?

 

- Профспілки неодноразово попереджували: підвищення цін та тарифів, стрімке зростання інфляції та безробіття, зниження реального розміру доходів, і, в першу чергу, заробітної плати – вже призвело до значного загострення напруження в трудових колективах і в подальшому може спровокувати соціальний вибух у суспільстві.

 Ми виступаємо проти:

 1.Скорочення робочих місць і заморожування заробітних плат, пенсій.

  1. 2.Економії бюджетних коштів виключно за рахунок працюючого населення, пенсіонерів, членів їхніх сімей.
  2. 3.Підвищення цін та тарифів в умовах падіння реальних доходів.
  3. 4.Безправ’я людей у трудових відносинах, поширення нелегальної зайнятості без законного захисту та безпеки праці.
  4. 5.Позбавлення працівників і їхніх дітей санаторно-курортного лікування та оздоровлення, руйнації в цілому ефективно працюючої самоврядної системи соціального страхування.
  5. 6.Вибірковості Уряду в проведенні соціального діалогу і прийняття суспільно важливих рішень без врахування позиції профспілок.

 

 Від Кабінету Міністрів України з метою захисту соціально-трудових і профспілкових прав та інтересів працівників ми вимагаємо:

 

  1. 1.Зберегти та створити достатню кількість сучасних робочих місць, особливо для молоді.
  2. 2.Не допустити зупинки державних підприємств через обмеження в енергоресурсах.
  3. 3.Погасити зарплатні борги та забезпечити виплати застрахованим особам в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, зокрема в зоні проведення АТО, та підтримати законодавчі пропозиції профспілок щодо надійного захисту права працівника на своєчасне отримання винагороди за працю.
  4. 4.Жорстко боротись з тіньовою економікою і ухиленням від сплати податків.
  5. 5.Підвищити з 1 січня 2015 року рівень мінімальної заробітної плати, пенсії, прожиткового мінімуму не менш ніж на рівень інфляції за 2014 рік і відновити повноцінну індексацію трудових доходів, пенсій і соціальних виплат.
  6. 6.Ліквідувати дискримінацію в оплаті праці працівників бюджетної сфери і зайнятих на державний службі та в органах місцевого самоврядування.
  7. 7.Повернути державним інспекціям скасоване право вільного доступу до робочих місць для гарантованого захисту трудових прав, життя та здоров’я кожного працівника.
  8. 8.При проведенні економічних реформ забезпечити поступове досягнення європейських соціальних стандартів.
  9. 9.Забезпечити ефективний соціальний діалог з профспілками та розпочати переговори з укладення нової Генеральної угоди, галузевих та територіальних угод, виходячи із засад, оголошених Президентом України в Стратегії реформ 2020 та Угоді про асоціацію Україна-ЄС.

 10. Ці вимоги були прийняті учасниками Всеукраїнського форуму профспілок «За гідну працю і добробут людини» 7 жовтня 2014 року.

 

- З точки зору профспілок які законодавчі акти потрібні державі для упередження негативних наслідків для працівників і громадян України?

 

 - в першочерговому порядку потрібно прийняття таких законопроектів:

 

  1. 1.Проектів Законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати» (№ 4349а від 23.07.14).
  2. 2. «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування благодійної допомоги» (реєстр. № 4245а).
  3. 3. «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення окремих категорій громадян від сплати податку з нецільової благодійної допомоги» (реєстр. № 4918).
  4. 4. «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування валового доходу великих підприємств для забезпечення обороноздатності України» (реєстр. №4355а).
  5. 5. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту ветеранів війни» (реєстр. №4081, прийнято в першому читанні 03.06.2014).
  6. 6.«Про внесення доповнень до Закону України «Про охорону праці» щодо врегулювання застосування штрафів до юридичних та фізичних осіб, які використовують найману працю (реєстр. №2579 від 20.03.2013).
  7. 7.про внесення зміни до статті 19 Закону України «Про охорону праці» щодо обсягів витрат   на охорону праці (реєстр. № 3244 від 18.12.2013) та ін.

- потрібно прийняти Указ Президента України про сприяння зайнятості і забезпечення соціальних гарантій працівників в умовах структурних реформ;

- не допустити радикального скорочення рівня життя населення при прийнятті Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та забезпечити максимально можливий ріст соціальних стандартів та гарантій при формуванні бюджетної політики на 2016-2017 роки;

- удосконалити систему державних соціальних стандартів і гарантій і, в першу чергу, методологію формування прожиткового мінімуму;

- ліквідувати дискримінацію в оплаті праці працівників бюджетної сфери та державних службовців, в першу чергу, – спеціалістів органів виконавчої влади, забезпечивши скорочення грошового розриву між розмірами тарифної ставки працівника І розряду ЄТС та мінімальної заробітної плати, законодавче визначення етапності та чітких термінів встановлення розміру тарифної ставки працівника І розряду ЄТС на законодавчо гарантованому рівні, а також введення в дію Закону України «Про державну службу» від 17.11.2011 № 4050-VІ (в частині оплати праці);

- забезпечити реалізацію принципу соціальної справедливості при проведенні податкової реформи, зокрема щодо усунення дискримінації в оподаткуванні заробітної плати;

- відновити системну роботу з напрацювання пропозицій щодо проекту Концепції соціальної політики України;

- для забезпечення ефективного державного нагляду (контролю) в сфері праці повернути повний обсяг повноважень державним інспекторам праці та з охорони праці відповідно до вимог Конвенцій МОП № 81 про інспекцію праці у промисловості й торгівлі та № 129 про інспекцію праці в сільському господарстві;

- провести найближчим часом зустріч з представниками профспілок для предметного обговорення порушених питань.

 Президія Федерації профспілок України 28.08.2014 також ухвалила перелік законодавчих ініціатив до Верховної Ради України, пов’язаних з ратифікацієй Європейської соціальної хартії (переглянутої) в повному обсязі, Європейського кодексу соціального забезпечення та конвенцій МОП.

 

До наступних зустрічей!