УПР

 

На засіданні Кабінету міністрів 7 жовтня було розглянуто проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо укладення контрактів окремими категоріями працівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки». В ньому зокрема передбачається внести зміни в Закон про оплату праці таким чином, щоб розширити контрактну форму оплати праці не тільки на керівників державних підприємств, але і на їх заступників, керівників структурних підрозділів та їх заступників. Ця норма викликала заперечення з боку СПО обєднань профспілок, про що і заявив під час обговорення повноважний представник профспілкової сторони – Голова СПО обєднань профспілок, Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий.

Коментуючи позицію профспілок з цього питання, Григорій Осовий зазначив: «Виходячи з запропонованої Мінекономіки норми, практично весь управлінський апарат акціонерних товариств, державних підприємств переходить на особливу форму оплати праці. У СПО об’єднань профспілок з цього приводу є заперечення з деяких причин. По-перше, як відомо, контрактна форма оплати праці застосовується у тих випадках, коли неможливо використовувати звичайні форми трудового договору і оплати праці. Ми не вбачаємо, що на державних підприємствах є якійсь особливі умови, при яких необхідно виділяти весь управлінський персонал в якусь окрему елітну категорію з особливою формою оплати праці. Весь фонд оплати праці підприємства наробляється зусиллями як персоналу управлінців, так і працівниками, інженерами, фахівцями. Це сукупний результат їх праці. При цьому форми, норми, розцінки оплати є публічними, прозорими, оскільки затверджуються або наказом керівника за погоджуванням профспілкової організації, або міститься у колективному договорі і кожний, хто працює, має доступ до цієї інформації, знає, розуміє свої місце та роль, на яку винагороду може розраховувати. А внесення управлінців в окрему касту з контрактної оплатою праці, вважаємо, утаємничує цей процес. Бюрократія, як завжди, прагне досягти для себе кращих умов. Але таким чином в трудових колективах створюється внутрішній конфлікт, коли директор своїми наказами буде укладати контракти з керівниками структурних підрозділів та їх заступниками, фактично назначаючи їм заробітну плату, розмір якої буде утаємниченим від всіх учасників виробництва, а рядові працівники будуть отримувати набагато меншу оплату своєї праці. Більш того, це не дозволить, як при відкритої системі оплати праці, виявляти «больові точки» виробництва, наприклад, якщо підприємство є збитковим, дослідити від кого це залежить – від рядового працівника чи від менеджерів. Адже може бути і так, що підприємство збиткове, а управлінці отримують досить високі зарплати».

Голова ФПУ наголосив, що профспілки категорично проти пропозицій Мінекономіки щодо зміни форми оплати праці на контрактну для всього складу керівників державних підприємств. При цьому, підкреслив він, аргументи Мінекономіки з цього приводу не виглядають переконливо. «Якщо потрібно заохочувати високоефективну роботу управлінців, то і зараз в єдиних правилах формування системи оплати праці є можливості встановлювати на підприємствах ті посадови оклади, які необхідні для матеріального стимулювання, при цьому не відокремлювати управлінців від трудового колективу по формі оплати праці, - сказав Григорій Осовий. – Ми, профспілки, також розуміємо, що таке відокремлення відділяє управлінців від колективного трудового договору, а профспілкову організацію від впливу на врегулювання системи оплати праці. Більш того, у цієї непрозорості процесу є небезпека зловживань. Тому профспілки будуть рішуче відстоювати свою позицію з цього питання».

 

Прес-центр ФПУ