thumb Відкритий уряд

Партнерство «Відкритий Уряд» це багатостороння ініціатива, що є платформою для національних реформаторів, мета яких – зробити свої уряди спроможними більш активно реагувати на потреби громадян.

20 вересня 2011 р. у рамках сесії Генеральної Асамблеї ООН 8 країн-засновниць (Бразилія, Сполучені Штати Америки, Індонезія, Мексика, Норвегія, Філіппіни, Південно-Африканська Республіка, Сполучене Королівство) започаткували міжнародну Ініціативу «Партнерство «Відкритий Уряд», підписавши Декларацію Партнерства.

Станом на 1 жовтня 2015 р. намір приєднатися до Ініціативи підтвердили 66 країн, які взяли на себе зобов’язання щодо:

-   підвищення доступу до публічної інформації про діяльність органів державної влади;

-   підтримки залучення громадянського суспільства до формування державної політики;

-   впровадження високих стандартів професійної чесності в державному управлінні;

-   використання нових технологій задля відкритості та підзвітності.

З метою координації роботи органів виконавчої влади з реалізації Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» Кабінет Міністрів утворив Координаційну раду з питань реалізації в Україні міжнародної Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд». Склад якої затверджений постановою Кабінету Міністрів від 13 червня 2012 р. №  671 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів від 14 травня 2015 р. № 524 із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів від 21 жовтня 2015 р. № 1117).

Від інститутів громадянського суспільства (профспілкова сторона) до складу увійшов Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий, як член Координаційної ради та Робочої групи.

У зв’язку зі зміною урядів та іншими умовами, громадська-державна платформа «Партнерство «Відкритий Уряд» - загальмувала.

Нещодавно вона відновлена.

У 2015 році відбулись засідання Координаційної ради, на яких проаналізовано стан виконання заходів з реалізації Плану дій із впровадження Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» у 2014 – 2015 роках, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів від 26 листопада 2014 р. № 1176. Проект плану дій розроблявся робочої групою, створеною в Секретаріаті Кабінету Міністрів. До складу робочої групи увійшли представники органів виконавчої влади та інститутів громадянського суспільства. Проект плану пройшов громадське обговорення в Інтернеті та під час публічних заходів у містах Дніпропетровську, Києві, Львові та Херсоні.

Слід сказати, що є значне відставання у виконані зобов’язань. Треба зазначити: з 26 основних завдань виконано тільки 4! Це пов’язано, перш за все, з тим, що була послаблена увага до цієї Ініціативи з боку держави, та і вплив громадських організацій десь зменшився. Під час обговорення цього питання на засіданні Координаційної ради висловлювались дуже критичні оцінки. При цьому вони були взаємними.

Було вирішено в рамках Координаційної ради створити робочі групи за напрямками:

- з питань сприяння діяльності інститутів громадянського суспільства, їх участі у формуванні та реалізації державної політики;

- з питань забезпечення доступу до публічної інформації;

- з питань запобігання та протидії корупції;

- з питань підвищення якості надання адміністративних та соціальних послуг;

- з питань впровадження технологій електронного урядування та розвитку електронної демократії;

- з питань організаційного забезпечення діяльності Координаційної ради та забезпечення   координації дій з реалізації Ініціативи в Україні з керівним комітетом Ініціативи.

    Планується саме через ці робочі групи активізувати діяльність Ініціативи. Кожна група, маючи менший формат і певну автономію, зможуть більш ретельно, детально дійти до актуальних проблем по своїм напрямам. Також було запропоновано і підтримано учасниками засідання, що кожну групу будуть очолювати два співголови – по одному з боку громадянського суспільства і з боку урядових структур.

    Так, на засіданні Робочої групи з питань сприяння діяльності інститутів громадянського суспільства, їх участі у формуванні та реалізації державної політики Координаційної ради з реалізації в Україні міжнародної ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» за пропозицією члена групи, Голови ФПУ Григорія Осового співголовою від громадянського суспільства обрано Максима Лацибу, керівника Програми з розвитку громадянського суспільства Українського незалежного центру політичних досліджень.

Під час засідання Робочої групи визначено, що вона буде проводити моніторинг та оцінку стану виконання плану дій із впровадження Ініціативи у 2014 – 2015 роках, обговорення проблемних питань виконання плану та шляхів їх вирішення, налагодження взаємодії з особами, відповідальними за реалізацію Ініціативи в регіонах, інформування про суть Ініціативи, виконання плану дій, проведення заходів в рамках Ініціативи в ЗМІ та на сайтах учасників Ініціативи, готувати пропозиції до плану дій на 2016 – 2017 роки.

    Було також вирішено: участь в засіданні Робочої групи можуть брати запрошенні представники органів виконавчої влади та інститутів громадянського суспільства.

Участь представників членських організацій ФПУ в громадських радах, колегіях, що діють при центральних і місцевих органах виконавчої влади, забезпечує врахування позицій профспілок та їх об’єднань, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996 «Про забезпечення участі у формуванні та реалізації державної політики» законодавства, що стосуються формування та реалізації державної економічної, правової, соціальної політики країни, регулювання соціально-трудових відносин.

Нині функціонує 17 галузевих міністерств, відповідно до законодавства при міністерствах створено громадські ради. Членськими організаціями та представниками ФПУ періодично подаються документи до участі в установчих зборах при формуванні відповідної ради.

 

Членами громадських рад при міністерствах шляхом рейтингових голосувань обрано 18 представників від профспілок. Зокрема: при міністерствах:

- аграрної політики та продовольства: Кривов’язий С.Й. – голова Профспілки працівників лісового господарства України, Петров М.М. – голова Профспілки працівників рибного господарства України,         Сопєлкін І.С. – голова Профспілки працівників агропромислового комплексу України;

- закордонних справ: Шилов В.І. – керівник департаменту міжнародних зв’язків ФПУ;

- економічного розвитку і торгівлі: Кубраченко А.В. – голова Профспілки машинобудівників та приладобудівників України;

- енергетики та вугільної промисловості: Агрба О.В. – голова Профспілки працівників газових господарств України, Білуха Ю.М. – заступник голови Профспілки працівників вугільної промисловості України,       Копач І.В. – голова об’єднаної профспілкової організації працівників     ПАТ «Укрнафта», Шишов С.С. – голова Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України;

- інфраструктури: Землянська Н.Г. – голова Всеукраїнської профспілки виробничників і підприємців, Кірєєв М.І. – голова Профспілки робітників морського транспорту України, Стародуб М.М. – голова Профспілки працівників зв’язку України;

- культури: Ревега В.В. – голова первинної профспілкової організації Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав»;

- освіти і науки: Борисенко С.О. – заступник голови Харківської обласної організації профспілки працівників освіти і науки,     Качаловський П.І. – голова Київської міської профспілки будівництва і промисловості будівельних матеріалів;

- охорони здоров’я: Канаровська Л.В. – голова Київської міської профспілки працівників охорони здоров’я, Коваль В.В. – голова Профспілки працівників охорони здоров’я;

- юстиції: Нікітіна Т.В. – заступник голови Профспілки працівників державних установ України.

Входження до громадських рад при міністерствах значною мірою ускладнено у зв’язку з прийняттям змін у законодавстві щодо консультацій з громадськістю, а саме обмеження чисельного складу рад до 35-ти представників.

У створених колегіях при міністерствах беруть участь                            10 представників всеукраїнських профспілок.

Окрім того, більшість керівників регіональних профоб’єднань входять до складу громадських рад при облдержадміністраціях, колегій при управлінні фіскальної служби, представництві Пенсійного фонду, Фонду держмайна, прокуратурі.

Голови обласних організацій профспілок широко представляють та відстоюють інтереси спілчан, входячи до складу створених колегій при департаментах облдержадміністрацій за відповідним галузевим напрямом. Найбільше профспілкових представників, що увійшли до складу колегій при   органах виконавчої влади, у Вінницькій, Львівській, Сумській, Харківській, Херсонській областях.

Представництво профспілкових працівників в органах центральної і виконавчої влади дає можливість забезпечувати соціальний діалог, брати участь в управлінні державними справами, враховувати позиції профспілок як на регіональному, так і національному рівні при розробці та прийнятті нормативно-правових актів, що стосуються конституційних прав і свобод людини праці, а особливо у час державних реформ

Уряд України розпочав підготовку проекту наступного національного плану дій для безперервної імплементації Ініціативи "Партнерство "Відкритий Уряд" у країні. Передбачається, що реалізація плану триватиме з липня 2016 року по червень 2018 року.

У рамках першого етапу обговорення відбудуться відкриті засідання робочих груп Координаційної ради з питань реалізації в Україні міжнародної Ініціативи "Партнерство "Відкритий Уряд", заходи міністерств, Держкомтелерадіо та Держагентства з питань електронного урядування. Також планується проведення заходів з обговорення в регіонах України.

Федерація профспілок України теж долучилася до подання пропозицій щодо основних напрямів реалізації Ініціативи у плані дій на 2016-2017 роки.

З метою підвищення рівня відкритості та прозорості діяльності державних органів, залучення інститутів громадянського суспільства до формування державної політики, впровадження високих стандартів професійної чесності в державному управлінні, пропонуємо включити до плану дій з реалізації Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» на 2016-2017 роки наступні напрямки:

- забезпечення прозорості при формуванні та запровадженні житлово-комунальних тарифів;

- забезпечення відкритості у проведенні розрахунків основних державних соціальних стандартів, гарантій та проведення консультацій з громадськістю з питань формування бюджетної політики;

- публічність прийняття соціально важливих рішень.

Кабінету Міністрів України:

–прийняти рішення про розробку за участю сторін соціального діалогу національної стратегії охорони праці (за прикладом розробки такої стратегії в ЄС) та реалізації відповідних практичних заходів в рамках виконання Угоди про асоціацію з ЄС;

–забезпечити гарантоване щорічне фінансування з державного бюджету заходів Загальнодержавної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на 2014-2018 роки, затвердженої Законом України від 4 квітня 2013 року № 178-VII, яка передбачає виконання значної частини завдань які визначені в зазначеній Угоді ;

Спільно із сторонами соціального діалогу опрацювати законодавчі пропозиції щодо:

           –реформування державної політики у сфері охорони праці, на основі зобов’язань України відповідно до цілей визначених Угодою з ЄС.

 

У рамках подальшого розвитку соціального діалогу створити за участю соціальних партнерів Федерації профспілок України, Федерації роботодавців України і Департаменту інформації та комунікацій з громадськістю Кабінету Міністрів України МОНІТОРИНГОВИЙ КОМІТЕТ за підготовкою та контролем на місцях урядових рішень. Підготувати та затвердити на засіданні Уряду відповідне положення ( жовтень 2015).

Враховуючи, що відповідно до розділу УІІ політичної частини Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом передбачається створення інституційних структур у рамках Угоди, зокрема Платформи громадянського суспільства (складається з представників громадянського суспільства України, з одного боку, і членів Європейського економічного і соціального комітету (ЄЕСК), з іншого боку), формування соціального діалогу в Україні буде відбуватися як у вузькому форматі (відносини в «трикутнику» соціального діалогу), так і у широкому форматі (постійна партнерська взаємодія з потужними інститутами громадянського суспільства). Це потребуватиме переосмислення і зміни практики взаємодії органів влади із громадянським суспільством.

У зв’язку з цим доцільним є вивчення питання щодо:

- широкого використання можливостей засобів масової інформації для інформаційно-просвітницької роботи щодо ролі і місця соціального діалогу в захисті соціально-економічних прав та інтересів працівників, зокрема шляхом збільшення відкритості та публічності засідань Національної тристоронньої соціально-економічної ради (брифінги, прес-конференції, спільні комюніке по ключовим питанням тощо);

- заснування в рамках держзамовлення телерадіопередач спеціальної публіцистичної програми «Соціальний трикутник»;

- утворення Національного комітету у справах громадянського суспільства, на який покласти завдання розвитку діалогу громадянського суспільства з владою.

На основі усіх пропозицій, що надійдуть під час обговорення, спеціально створена робоча група з представників інститутів громадянського суспільства, органів виконавчої влади, експертів сформує проект плану дій.

Після цього, орієнтовно у квітні 2016 року, відбудеться другий етап громадського обговорення. Під час цього етапу для обговорення буде запропоновано напрацьований робочий групою проект плану дій.

 

Департамент профспілкового руху та зв’язків з громадськими організаціями