zakon ukr pro pensiyne 

 

10 квітня 2013 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів. Було розглянуто та прийнято за підтримки СПО профспілок рішення про підтримку Комітетом 5 законопроектів та прийнято 3 рішення Комітету про:

проект Закону України «Про внесення зміни до статті 18 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» (реєстр. № 2540 від 14.03.2013 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, яким пропонується при визначенні розміру допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, не враховувати державну соціальну допомогу, що виплачується на дітей-інвалідів, відповідно до законодавства;

проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правил паркування транспортних засобів та встановлення відповідальності за порушення правил паркування транспортних засобів» (реєстр. № 2499 від 07.03.2013 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, яким пропонується запровадити адміністративну відповідальність за паркування на місцях, призначених для безоплатного паркування легкових автомобілів, якими керують інваліди з ураженням опорно-рухового апарату;

проект Закону України «Про внесення змін до статей 122 та 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо дотримання правил дорожнього руху та стоянки автотранспорту» (реєстр. № 2312 від 18.02.2013 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, яким пропонується внесення змін до частин третьої та четвертої статті 122 та до першого речення частини першої статті 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, спрямованих на створення безпечних та безперешкодних умов для руху інвалідів з ураженнями органів зору, а також спеціалізованого санітарного транспорту бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги транспортних засобів пожежної охорони, аварійно-рятувальних служб, міліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями;

проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (щодо визначення пенсії за віком для працюючого інваліда) (реєстр. № 2360), поданий народними депутатами України Денісовою Л.Л., Сенченком А.В., яким пропонується змінити діючі умови переведення з пенсії по інвалідності на пенсію за віком для осіб, які одержують пенсію по інвалідності і продовжують працювати, передбачивши для таких осіб, кожного разу при переведенні на пенсію за віком право застосовувати середню заробітну плату, визначену частиною другою статті 40 цього Закону (тобто показник середньої заробітної плати за три календарні роки, що передуватимуть року звернення за переведенням на пенсію за віком), незалежно від набутого страхового стажу після призначення (останнього перерахунку) пенсії по інвалідності;

проект закону України «Про внесення змін до статті 4 закону України «Про вищу освіту» (щодо можливостей безоплатно здобувати другу вищу освіту), (реєстр. № 1037 від 12.12.2012 р.), поданий народним депутатом України Яворівським В.О., яким пропонується безоплатне здобуття вищої освіти за другим напрямом (спеціальністю) у державних та комунальних навчальних закладах громадянам України, які за станом здоров’я втратили можливість виконувати службові обов’язки за отриманою раніше кваліфікацією;

інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на фінансову підтримку громадських організацій ветеранів та інвалідів.

Зокрема, Комітет з цього питання відзначив ряд організаційних недоліків, що потребують невідкладного вирішення центральними органами виконавчої влади. Також присутніми представниками громадських організацій ветеранів та інвалідів було порушено проблему, пов’язану з нерівномірним фінансуванням державної підтримки, що призводить до н6есвоєчасної виплати заробітної плати працівникам цих органів та штрафами до Пенсійного фонду України. Присутній на засіданні Комітету представник ФПУ Іванкевич В.В. поінформував Голову Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Сушкевича В.М. про аналогічну проблему з якою стикаються первинні профспілкові організації. У зв’язку із цим було запропоновано внести до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" такі зміни:

абзац перший частини дванадцятої статті 9 викласти в редакції:

"Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника (крім платників, які мають статус неприбуткової організації та виплачують заробітну плату за рахунок добровільних внесків членів профспілкової або іншої громадської організації, або за рахунок державної фінансової підтримки). Платники, що мають статус неприбуткової організації та які виплачують заробітну плату за рахунок добровільних внесків членів профспілкової або іншої громадської організації, або за рахунок державної фінансової підтримки сплачують єдиний внесок під час кожної виплати заробітної плати, на суми якої нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум у розмірі, встановленому для таких платників.".

інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту ефективності використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення інвалідів та інвалідів-чорнобильців автомобілями. Зокрема, Комітет відзначив незадовільну роботу Міністерства соціальної політики України, Державної служби у справах інвалідів та ветеранів України, Фонду соціального захисту інвалідів України за не використання виділених бюджетних коштів на придбання автомобілів та житла для інвалідів;

затвердження рекомендацій слухань у Комітеті на тему: «Про стан дотримання законодавства щодо окремих питань соціального захисту ветеранів війни в Республіці Афганістан та воєнних конфліктів в інших іноземних державах, а також членів їх сімей».

 

Комітет не підтримав проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення педагогічних, медичних і фармацевтичних працівників» (реєстр. № 1062, н.д. П.Симоненко та інші), яким пропонується шляхом внесення змін до законів України «Про освіту» та «Основи законодавства України про охорону здоров’я» встановити для педагогічних, медичних та фармацевтичних працівників особливий порядок пенсійного забезпечення, а саме, призначати їм пенсії у розмірі 80-90% від сум заробітної плати, визначеної Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Такий порядок пропонується запроваджувати поетапно: у 2013 р. - 50%, у 2014 р. - 60%, у 2015 р. - 80% від сум заробітної плати таких працівників. За кожний повний рік роботи на зазначених посадах понад 25 років пенсію пропонується збільшувати на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків середньомісячної заробітної плати. Фінансування цих пенсій у частині, що не перевищує розміру пенсії із солідарної системи, яка призначається відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», пропонується виплачувати за рахунок коштів Пенсійного фонду України, а частину пенсії, що перевищує цей розмір - за рахунок коштів Державного бюджету України. Педагогічним, медичним та фармацевтичним працівникам, які вийшли на пенсію за вислугою років, по досягненні ними пенсійного віку, пенсію.

Комітетом було відзначено ряд недоліків цього законопроекту. зокрема:

  • відсутність аргументації щодо виокремлення з категорії бюджетних працівників деяких галузей бюджетної сфери та залишення поза увагою працівників закладів культури, соціального захисту;
  • відсутність у законопроекті основоположних норм з визначення права на пенсію для особи (страховий стаж, перелік спеціальних посад, стаж роботи на таких посадах, періоди заробітку для обчислення пенсії тощо);
  • невідповідність між загальним підходом до порядку сплати єдиного внеску та особливим порядком обчислення пенсії від заробітку;
  • необґрунтованість пропозиції щодо фінансування з державного бюджету різниці пенсій для працівників приватних закладів;
  • невідповідність норми щодо збільшення розміру пенсій до 90% середньомісячної заробітної плати положенням, що набрали чинності з 1 жовтня 2011 року з прийняттям Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи».

Загалом підтримуючи пропозиції щодо необхідності покращення рівня соціального захисту громадян, в тому числі пенсійного забезпечення педагогічних, медичних та фармацевтичних працівників, Комітет вирішив рекомендувати направити законопроект авторам на доопрацювання.

 

 Департамент соціального діалогу

та соціального страхування