1db389957b4479e634aada7d5923dc5d

 

Відповідно до вимог статті 46 Конституції України «Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом». Однією із таких виплат є допомога по безробіттю, мінімальний розмір якої ніяк не досягне конституційно визначеного рівня. Протягом тривалого часу наші соціальні партнери (сторони від держави та роботодавців) побоюючись утриманських настроїв не підтримували пропозиції щодо досягнення мінімального розміру цієї допомоги прожиткового мінімуму, оскільки мінімальна зарплата традиційно була на такому ж рівні.

У 2014 році, профспілкам вдалось домогтись підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю від 76,9% до 80% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб. При цьому необхідно підкреслити, що завдяки активній позиції саме профспілкової сторони правління Фонду протягом минулого періоду було збільшено майже у 5 разів мінімальний розмір допомоги по безробіттю.

У вересні 2016 року, відповідно до норми пункту 2.94. Генеральної угоди на 2016-2017 роки, було проведено тристоронні консультації щодо відновлення щорічного (з 1 березня) перерахунку щомісячних страхових виплат для потерпілих на виробництві та можливості підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю для застрахованих осіб. Якщо по першому питанню сторони соціального діалогу дійшли згоди, то по питанню підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю для застрахованих осіб – ні, оскільки урядова сторона наполягає на її «заморожуванні» шляхом встановлення таких виплат у фіксованому розмірі.

Профспілкова сторона вважає таке рішення прямим порушенням вимог Генугоди, у яких йде мова про можливості підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю для застрахованих осіб, а не його фіксації без прив’язки до розміру прожиткового мінімуму, всупереч нормі статті 46 Конституції України. Крім того, в світлі анонсованого владою підвищення з 1 січня 2017 року рівня мінімальної заробітної плати, який буде вдвічі вищим за прожитковий мінімум, зникає основна аргументація сторін від держави та роботодавців стосовно не підвищення розміру мінімальної допомоги по безробіттю.

На жаль, незважаючи на норми Конституції України, Генеральної угоди Мінсоцполітики рекомендувало Державній службі зайнятості здійснити відповідні розрахунки та винести на чергове засідання правління Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття питання щодо встановлення мінімального розміру допомоги по безробіттю у фіксованому розмірі. 

Профспілкова сторона сподівається, що сторони соціального діалогу не підуть на пряме погіршення соціального захисту безробітних та під час голосування цього питання на засіданні правління Фонду, яке має відбутись 30.11.2016р., відхилять пропозицію Мінсоцполітики стосовно встановлення таких виплат у фіксованому розмірі.

Вважаємо, що у зв’язку з підвищенням мінімальної заробітної плати з 1 січня 2017 року є всі підстави для поступового збільшення мінімального розміру допомоги по безробіттю до рівня прожиткового мінімуму.

 

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення