zycie

 

На запитання стосовно найбільш актуальних проблем проведення в Україні пенсійної реформи, зокрема щодо запровадження системи недержавного пенсійного забезпечення відповідає Григорій Осовий - Голова Федерації профспілок України, найчисельнішого профспілкового профоб’єднання, до якого входять більш ніж 6 млн. спілчан.

 

Григорій Осовий:

- Головна проблема – вкрай низький розмір пенсій. Майже 90% пенсіонерів сьогодні отримують пенсії, нижчі за фактичний прожитковий мінімум. Нагадаю, що для непрацездатних осіб цей показник станом на грудень 2016 року становив 2 436 грн., тоді як середня пенсія – на 1 січня 2017 року - 1828 грн. За останні кілька років індекс співвідношення розміру середньої пенсії до середньої заробітної плати знизився майже вдвічі.

Верховною Радою України з 2014 року зупинено осучаснення пенсій, що полягає у дотриманні розумного співвідношення між розміром пенсії і зарплати та підтримці його на тому рівні, що був на час її призначення, тобто коли людина виходила на пенсію. Найбільш прийнятним (і така практика переважає у світі), коли співвідношення пенсії до заробітку коливає у розмірі 60-65%. Тому пенсії фактично не індексуються.

Слід також зазначити, що в Україні основною є солідарна система пенсійного забезпечення, яка полягає у тому, що ті, хто сьогодні працюють, утримують тих, хто став пенсіонерами. В оптимальному співвідношенні для стабільного і якісного забезпечення пенсіями необхідно, щоб на 1 пенсіонера було хоча б 2, а краще - 3 працівників. У нас, на жаль, на цей момент кількість пенсіонерів перевищує кількість тих, хто легально працює та перераховує внески до Пенсійного фонду.

Через це деякими експертами висловлюються ствердження, що солідарна система в Україні нібито не ефективною і за її використання гідне пенсійне забезпечення неможливе. Натомість пропонується запровадження накопичувальної пенсійної системи, а також розвиток недержавного пенсійного страхування.

Профспілки впевнені, що усі названі системи мають право на життя, більш того, в Україні вони регламентовані законодавством, що надає можливість паралельно запроваджувати недержавне пенсійне страхування. І такі процеси тривають, але допоки не набули необхідної підтримки у населення. Недержавне пенсійне забезпечення запроваджено з 2004 року, але за минулий час майже третина із створених недержавних пенсійних фондів закрилися, насамперед з економічних підстав. Дійсно, накопичувальна система пенсійного страхування, за яку агітують окремі експерти, - є, можливо, більш справедливою, тому що має прив’язку безпосередньо до внесків працівника. Проте, така система може працювати лише у достатньо розвинених країнах зі стабільною економікою за умови її сталого зростання, тоді як в українських реаліях, на жаль, допоки що це неможливо через такі ризики, як високий рівень інфляції, нестабільні темпи зростання ВВП, нестала політична ситуація тощо. І навіть, міжнародні організації рекомендують утриматися від запровадження в Україні накопичувальної системи, а радять підвищувати ефективність солідарної системи.

Тому профспілки переконані, що проблема гідного пенсійного забезпечення може бути вирішена лише шляхом кардинального збільшення і розширення ринку зайнятості, максимального залучення до праці всього наявного у нас трудового потенціалу, подальшого економічного зростання, створення нових робочих місць з гідними умовами праці.

Саме такі фактори матимуть вплив на покращення пенсійного забезпечення.

 

Прес-центр ФПУ

 

за інформацією

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення