644aae4392c4c48bf81f36d01f78e8125eef83f7fbf3d1f8a69c8a7e1d5032f7

 

Правління Пенсійного фонду України

підбило підсумки роботи в 2016 році.

Легалізацію зарплат роботодавці провалили

На засіданні правління Пенсійного фонду України 24 лютого 2017 року розглянуто питання: про підсумки роботи у 2016 році щодо виконання бюджету; про роботу органів Пенсійного фонду України щодо виявлення ознак використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю; про розвиток інформаційних систем у 2017 році відповідно до завдань, визначених Стратегією модернізації та розвитку Пенсійного фонду України на період до 2020 року.

При розгляді підсумків роботи Пенсійного фонду у 2016 році було зазначено, що у 2016 році: призначено пенсії понад 397,5 тис. громадян, що на 5,7 тис. менше, ніж у 2015 році; 464,1 тис. працюючих пенсіонерів проведені перерахунки пенсій з урахуванням страхового стажу, набутого після призначення або попереднього перерахунку пенсії (у 2015 році - 524,8 тис. осіб); здійснювалися інші перерахунки пенсій.

Станом на 1 січня 2017 року на обліку в Пенсійному фонді України перебувало 11 938,8 тис. пенсіонерів.

Середній розмір пенсії по Україні на 1 січня 2017 року становить 1 828,33 грн., проти 1 699,51 грн. на 1 січня 2016 року, тобто зріс на 128,82 грн. або 7,6 %.

Пенсії у розмірі до 1500 грн. отримувало 6,2 млн. осіб, а до 2000 грн. – 9,4 млн. від загальної чисельності пенсіонерів 11,9 млн. осіб. Такий низький рівень пенсій пов’язано в першу чергу з тим, що вже кілька років пенсії не осучаснюються, тобто не підвищуються у зв’язку із зростанням середньої зарплати в країні, та рівнем інфляції, а також належним чином не індексуються.

Через банківські установи станом на 1 січня 2017 року отримувало 6,9 млн. осіб, або 58% від загальної чисельності пенсіонерів, решта пенсіонерів – через поштові підприємства.

Порівняно з 2015 роком власні доходи Пенсійного фонду зменшились на 58,2 млрд. гривень (на 34,2%), що пов’язано із зниженням розміру ставки ЄСВ та зменшенням частки його розподілу на пенсійне страхування (за умови збереження розміру ЄСВ на рівні 2015 року власні доходи Пенсійного фонду розрахунково зросли б на 96,4 млрд. грн. і становили 208,1 млрд. грн., що б забезпечило зменшення на відповідну суму коштів державного бюджету для покриття дефіциту Пенсійного фонду та перевищення доходів над видатками Фонду в сумі 14,7 млрд.)

Фактичні загальні видатки Пенсійного фонду у 2016 році склали 253,5 млрд. грн., що на 12,2 млрд. грн., або на 4,6 %, менше порівняно з 2015 роком. У загальних фактичних видатках: 142,6 млрд. грн., або 56,3 % - кошти Державного бюджету України, з яких: 57,7 млрд. грн. – планові трансферти з державного бюджету (надбавки і підвищення до пенсій ветеранам війни, чорнобильцям, інвалідам тощо, сплата страхових внесків за окремі категорії застрахованих осіб); 81 млрд. грн. – кошти на покриття дефіциту бюджету Пенсійного фонду.

У минулому році зросла загальна сума заборгованості до Пенсійного фонду на 1,6 млрд. грн. до 18,9 млрд. грн. З них:

-  заборгованість зі сплати ЄСВ – 7,6 млрд. грн. (40,2 % загальної суми боргу),

-  з відшкодування пільгових пенсій – 9,7 млрд. грн. (51,3 %),

-  з відшкодування наукових пенсій – 0,1 млрд. грн. (0,5 %),

-  фінансових санкцій та пені – 0,5 млрд. грн. (2,6 %),

-  регресних вимог – 25,4 млн. грн. (0,1 %);

-  недоїмка зі сплати страхових внесків попередніх періодів – 1,0 млрд. грн. (5,3 %).

Із загальної суми заборгованості 4,7 млрд. грн., або майже 25 %, – це борги підприємств, які перебувають у різних процедурах банкрутства, та платників, у яких відсутні активи для звернення стягнення

У 2016 році співвідношення видатків Пенсійного фонду на пенсійне забезпечення до ВВП порівняно з 2015 роком знизилось на 2,2 % і склало 11,2%.

Верифікація пенсійних виплат, проведена у 2016 році Міністерством фінансів України та Державною аудиторською службою України, підтвердила відсутність масових і системних порушень при здійсненні пенсійних виплат. Тобто, звинувачення, що іноді лунали у ЗМІ щодо одержання кількох пенсій однією особою, завищення розмірів пенсій не мають під собою підстав.

Для зручності пенсіонерів Пенсійним фондом запроваджено обслуговування громадян з питань призначення пенсій незалежно від місця їх проживання (реєстрації), а також з метою наближення місць обслуговування до одержувачів послуг органами Фонду ініційовано облаштування робочих місць з визначеним переліком послуг, які можуть надаватись в об’єднаних територіальних громадах.

Модернізовано реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, в якому на всіх застрахованих осіб та одержувачів пенсійних виплат сформовано індивідуальні електронні картки, де містяться дані про трудові відносини, стаж, заробітну плату, сплату страхових внесків, пенсійні виплати та виплати за іншими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Також модернізовано та розширено функціональні можливості веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду. Відтепер пенсіонери та застраховані особи з використанням електронного цифрового підпису можуть дистанційно через Веб-портал переглянути інформацію про сплату внесків до Пенсійного фонду, свою електронну пенсійну справу, звернутись до органів Фонду із заявою про перерахунок пенсії, переглянути свої звернення та стан їх обробки.

У зв’язку з проведенням оптимізації структури органів Пенсійного фонду, кількість його територіальних управлінь (із збереженням мережі пунктів обслуговування) скорочується вдвічі, а штатна чисельність працівників зменшується на 17,8 %.

 

При обговоренні питання щодо виявлення ознак використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю, було відмічено, що Пенсійним фондом разом з Державною службою України з питань праці, Державною фіскальною службою України реалізуються спільні заходи, спрямовані на виявлення праці неоформлених працівників відповідно до плану координації таких дій, затвердженого у квітні 2016 року. За результатами проведеної роботи у 2016 році легалізовано 193,8 тис. робочих місць, в результаті чого мобілізовано 159,6 млн. грн. єдиного соціального внеску.

Однак, за даними Державної служби статистики України понад 4 млн. осіб все ще працюють без оформлення трудових відносин (показник неформальної зайнятості населення становить 24,6%). Найбільше таких працівників у сільському господарстві (41,1%), торгівлі (21,1%), будівництві (14,9%), промисловості (6,0%) та транспорті (3,6%). Внаслідок неформальної зайнятості втрати Пенсійного фонду на рік розрахунково складають понад 30 млрд. гривень.

Відповідно до реєстру застрахованих осіб загальна кількість застрахованих осіб у грудні 2016 року складала 12,8 млн. осіб, із 10,1 млн. найманих працівників майже 1,2 млн. осіб отримували заробітну плату на рівні або менше мінімальної (1600 грн.), з них близько 0,2 млн. осіб – працівники бюджетної сфери.

42,2 тис. страхувальників використовували працю 343,4 тис. осіб, які виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами, (9,2% зайнятих осіб у таких страхувальників). Із загальної кількості зазначених застрахованих осіб 35,8 тис. виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами (10,4 %) у бюджетних установах.

104,5 тис. страхувальників подали відомості про 651,6 тис. застрахованих осіб, які працювали неповний робочий час(12,5 % їх штатної чисельності працівників), із них – 197,1 тис. осіб (30,2 %) у бюджетних установах.

У грудні 2016 року за даними Державної фіскальної служби України припинили підприємницьку діяльність більше 142 тис. осіб або майже 10 % тих, що обліковувались в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування. Із них 107,6 тис. осіб або 75,6 % - особи, які не сплачували єдиний внесок, тобто не працювали та 42,0 тис. осіб або 29,5 % - які мають інше місце роботи.

У січні 2017 року припинили підприємницьку діяльність 152,6 тис. осіб, з яких не сплачували єдиний внесок 118,2 тис. осіб. (77,5 %) та 41,0 тис. осіб, які мають інше місце роботи.

Разом з тим, у грудні 2016 року та січні 2017 року взято на облік як платників єдиного внеску, відповідно, 9,6 тис. та 22,6 тис. фізичних осіб – підприємців.

При обговоренні зазначеного питання представники профспілок оцінили провальним стан легалізації роботодавцями зайнятості та заробітної плати. Зниження ЄСВ з 38 до 22 відсотків передбачало одночасне активне виведення з тіні заробітних плат у «конвертах», які сягали не менше 200 млрд. грн. на рік. Втративши від зниження ЄСВ в 2016 році понад 96 млрд. грн.., Пенсійний фонд отримав від легалізації лише 0,16 мільярда, тобто менше третини одного відсотка.

Це означає, що економія від ЄСВ була спрямована навіть не на підвищення заробітних плат легально зайнятим працівникам, а виведена у прибуток на задоволення особистих потреб власників бізнесу.

Профспілковці запропонували правлінню звернутись до Міністра соціальної політики провести разом з Мінфіном аналіз причин такого провалу, внести заходи щодо стимулювання легалізації зарплат на затвердження Кабінету міністрів України.

Правлінням пропозиція підтримана.

При обговоренні питання про розвиток інформаційних систем у 2017 році було надано загальну інформацію щодо розвитку інформаційних систем, потребу модернізації діючого центру обробки даних Пенсійного фонду України та створення резервного центру обробки даних, відповідну інфраструктуру для їх функціонування, оновлення парку комп’ютерної техніки територіальних управлінь Пенсійного фонду України.

При підготовці інформації використані матеріали Пенсійного фонду України.

 

Управління соціального страхування і

пенсійного забезпечення апарату ФПУ