КРУГЛИЙ СТІЛ. Медична реформа має бути ефективною та корисною для людей

 

 

СТОЛ1

 

Комітет Верховної Ради України з питань охорони  здоров’я провів засідання «круглого столу» на тему: «Запровадження загальнообов’язкового соціального медичного страхування в Україні».

 

У заході взяли участь народні депутати, представники Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів, Міністерства соціальної політики, інших заінтересованих міністерств і відомств, обласних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, ПАТ «Українська залізниця», Національної академії медичних наук, Ліги страхових організацій, Асоціації приватних медичних закладів, Федерації роботодавців, професійних спілок, дипломатичних представництв іноземних держав, а також фахівці, експерти.

 

Профспілкову сторону представляли заступник голови Профспілки працівників охорони здоров’я України Ірина Швець, головні спеціалісти апарату Федерації профспілок України Юлія Савченко, Галина Голєусова та Віталій Легков.

 

Під час заходу зазначалося: рекомендаціями парламентських слухань на тему: «Про реформу охорони здоров’я в Україні», схваленими Постановою Верховної Ради України від 21 квітня 2016 року №1338-VIII, Комітету з питань охорони здоров’я доручено забезпечити розроблення та супровід законопроектів, спрямованих на створення законодавчих засад перспективної моделі державного соціального медичного страхування.

 

Народні депутати-члени Комітету з питань охорони здоров’я виступили авторами відповідних законодавчих ініціатив, спрямованих на запровадження обов’язкового медичного страхування в Україні (законопроект про загальнообов'язкове державне соціальне медичне страхування в Україні №4981-2 подано народним депутатом Богомолець О.В.; проект закону про загальнообов'язкове державне соціальне медичне страхування №4981-1 подано народним депутатом Мусієм О.С.; проект Закону про загальнообов’язкове соціальне медичне страхування в Україні №4981 подано народними депутатами Денісовою Л.Л., Шипком А.Ф., Розенблатом Б.С., Єфремовою І.О., Поляковим М.А., що презентовані під час засідання «круглого столу».

 

У виступах наголошувалось, що загальнообов’язкове соціальне медичне страхування є одним із загальновизнаних та історично підтверджених шляхів забезпечення ефективного захисту громадян від ризиків, пов’язаних з надмірними витратами у разі захворювання. Вітчизняна система охорони здоров’я багато років поспіль фінансується на критично низькому рівні. Частка витрат на охорону здоров'я у структурі ВВП за роки незалежності України жодного разу не досягала рекомендованих ВООЗ мінімальних 5%. Як правило, вона балансувала від 2,7 до 3,5%. Винятком був 2012 рік, коли на охорону здоров’я виділили 4,2% ВВП з урахуванням необхідності реалізації пілотного проекту з реформування охорони здоров’я у чотирьох регіонах, реформи екстреної медичної допомоги та реалізації проекту «Нове життя» по створенню мережі перинатальних центрів.

 

Під час заходу звернуто увагу на те, що й надалі коштів на охорону здоров’я не побільшає. Це підтверджує проект Державного бюджету України на 2018 рік, в якому видатки на охорону здоров’я закладені на рівні 3,5% ВВП, або 113,9 млрд грн., що на 10,7 млрд. грн. більше, ніж у 2017 році, але абсолютно недостатньо для забезпечення потреб охорони здоров’я навіть на мінімальному рівні.

 

Промовці у виступах наводили факти, які свідчать про те, що заклади охорони здоров’я, що фінансуються за державний рахунок, не отримують кошти в повному обсязі для надання якісної медичної допомоги. На практиці майже кожен пацієнт вимушений сплачувати за лікування з власних коштів. Сьогодні, крім неформальних платежів медичному персоналу, стало нормою життя покриття пацієнтом власним коштом переважної більшості витрат, пов’язаних з лікуванням, а саме: придбання ліків, витратних матеріалів, оплата дороговартісних аналізів та діагностичних обстежень, додаткові витрати на харчування під час стаціонарного лікування тощо.

 

Навіть прийняття законопроекту про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів №6327, на який Урядом покладаються великі надії, без забезпечення фінансування охорони здоров’я на рівні 5% у структурі ВВП, як це ним передбачено, не вирішить питання щодо убезпечення наших громадян від ризиків надмірних витрат на лікування у разі захворювання.

 

На думку більшості промовців, реформування національної системи охорони здоров’я потребує запровадження фінансових механізмів, що ґрунтуються на засадах соціальної справедливості та здатних захистити громадян від катастрофічних витрат у разі хвороби, зокрема, запровадження загальнообов’язкового соціального медичного страхування, яке має стати додатковим потужним джерелом для розвитку вітчизняної системи охорони здоров’я.

 

У ході заходу представниками ПАТ «Українська залізниця» було презентовано досвід запровадження медичного страхування працівників залізничного транспорту.

 

Своїм баченням перспективи запровадження обов’язкового медичного страхування в Україні з учасниками «круглого столу» поділилися народні депутати, представники Міністерства соціальної політики, представники Ліги страхових організацій, Асоціації приватних медичних закладів, а також фахівці та експерти.

 

За результатами роботи «круглого столу» учасники заходу дійшли узгодженої думки про необхідність запровадження загальнообов’язкового соціального медичного страхування в Україні та створення відповідного законодавчого підґрунтя для цього.

 

ПОЗИЦІЯ ПРОФСПІЛОК

 

До прийняття Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне медичне страхування» необхідно, насамперед, здійснити наступні заходи:

 

  • прийняти нормативні документи щодо визначення гарантованого державою рівня безоплатної медичної допомоги – повний вичерпний перелік гарантованого обсягу медичних послуг та їх вартості, який має забезпечувати та фінансувати держава на 100%;
  • створити систему забезпечення якості медичної допомоги на основі стандартів медичних технологій, атестації медичних працівників, ліцензування і акредитації медичних установ;
  • розробити і затвердити нормативні показники забезпечення населення стаціонарною і амбулаторно-поліклінічною допомогою з урахуванням базового стану здоров'я, що дало б можливість реорганізувати мережу лікувальних закладів;
  • пов'язати фінансові можливості системи охорони здоров’я з обсягами медичної допо­моги, гарантованої частиною 3 статті 49 Конституції України, мати відповідне фінансово-економічне обґрунтування, чітко визначені джерела фінансування гарантованих медичних допомог та етапи впровадження медичного соціального страхування з обов'язковим урахуванням існуючого рівня життя населення.

 

Тобто, для ефективного запровадження загальнообов’язкового державного медичного соціального страхування разом з законопроектом про такий вид страхування мають бути підготовлені системні зміни до Основ законодавства України про охорону здоров’я – щодо місця медичного соціального страхування у загальній системі охорони здоров’я, співвідношення державного фінансування медицини із його фінансуванням за рахунок страхових коштів тощо.

 

Нагадаємо, що у 2015 році у працівників відібрали можливість профілактики захворюваності, скасувавши санаторно-курортне лікування за рахунок коштів соціального страхування, тепер є намір зробити і без того недоступні медичні послуги зовсім недосяжними для пересічного громадянина. Запропонована деякими народними депутатами та урядовцями комерціалізація медицини на фоні різкого росту цін і тарифів та зубожіння населення – призведе лише до стрімкого скорочення населення та його інвалідизації.

 

 

 

Прес-центр ФПУ

 

СТОЛИК

 

СТОЛ2 

 

 

 

Архiв
<< < Грудень 2017 > >>
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Не
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31