zver

 

На прохання Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці підготовлено проект рішення СПО об’єднань профспілок щодо законодавчої ініціативи народного депутата Я. Сухого (реєстр. № 3803 від 20.12.2013 р.)

 

Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці звернувся до СПО об’єднань профспілок листом від 14.01.2014 №04-37/13-7227 надати пропозиції стосовно проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань загальнообов’язкового державного соціального страхування» (реєстр. № 3803 від 20.12.2013 р., н.д. Я.Сухого). Зокрема, законопроектом запропоновано:

ліквідувати правління відділень Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Сьогодні в них на паритетних засадах беруть участь представники органів виконавчої влади, обласних організацій профспілок та роботодавців, які (враховуючи місцеві особливості стану здоров’я населення та природних можливостей регіону) консолідують кошти роботодавців, місцевих бюджетів і кошти Фонду для ефективної реалізації регіональних програм відновлення здоров’я працюючих та членів їх сімей.

На переконання профспілок централізація цього процесу суттєво погіршить ефективність забезпечення застрахованих осіб соціальними послугами на місцях та звузить можливості соціального діалогу в цьому виді соціальної страхування, що здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про соціальний діалог в Україні»;

надати право правлінню Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності приймати рішення щодо створення (участі у створенні) підприємств, установ, організацій, що на думку профспілок суперечить нормі статті 9 Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" якою визначено, що Фонд є некомерційною організацією і не може проводити будь-яку іншу діяльність;

передати право рішення про віднесення чи не віднесення нещасного випадку на виробництві чи профзахворювання до страхового випадку від комісії по розслідуванню нещасного випадку на виробництві чи профзахворювання страховому експерту Фонду соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, який на переконання профспілок є зацікавленою стороною, і, що фактично створить корупційну складову у зазначеному процесі.

Законопроект містить також ряд інших сумнівних на переконання профспілок за своїм змістом пропозицій, таких як:

«зрівнялівка» у перерахунку одноразової страхової виплати потерпілим на виробництві, суму якої пропонується визначати усім постраждалим із чотирикратного розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;

обмеження одноразової допомоги сім’ї у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання 150 розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб та 35 розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на виплату, кожній особі, яка перебувала на утриманні померлого (в середньому це фактично зменшить суму допомоги в першому випадку – близько на 33 тис. грн., а в другому – на 1 тис. грн. на кожну особу);

вилучення із статті 34 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» відповідного коригування щомісячних страхових виплат сім’ї потерпілого, у разі його смерті, згідно із статтею 29 цього Закону;

створення поряд із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості та трудової міграції ще одного центрального органу, що формує державну політику у сфері зайнятості та трудової міграції (внесення змін до статей 14, 21, 35 Закону України «Про зайнятість населення»);

обмеження для застрахованої особи вибору професії (спеціальності) для перепідготовки, спеціалізації, підвищення кваліфікації за професіями та спеціальностями для пріоритетних видів економічної діяльності лише тими навчальними закладами, що перебувають у сфері управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції. Профспілкові експерти вважають,що у цього органу може не бути навчальних закладів, які забезпечують навчання професіям пріоритетних видів економічної діяльності на які прогнозується попит на ринку праці;

передбачення більш пільгових умов дострокового виходу на пенсію для працівників, які мають право на пенсію відповідно до законів України «Про державну службу», «Про статус народного депутата України», «Про прокуратуру», «Про наукову і науково-технічну діяльність». СПО об’єднань профспілок вже не раз заявляло свою позицію, що умови дострокового виходу на пенсію мають бути однокові як при призначенні пенсій на загальних підставах відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», так і за спеціальними законами (державним службовцям, науковим працівникам та іншим) тощо.

Водночас законопроект має ряд позитивних пропозицій, що підтримані членами СПО об’єднань профспілок, координаторами від профспілкової сторони у правліннях та наглядових радах фондів соціального страхування та фахівцями апарату Федерації профспілок України. Зокрема, це норми щодо вилучення коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування з єдиного казначейського рахунку на єдиний централізований рахунок фондів соціального страхування в державній банківській установі та скасування норми щодо подання проектів бюджетів фондів соціального страхування Кабінету Міністрів України для затвердження.

З огляду на зазначене, це питання підготовлене для розгляду на найближчому засідання СПО об’єднань профспілок з пропозицією рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці прийняти рішення про повернення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань загальнообов’язкового державного соціального страхування» (реєстр. № 3803 від 20.12.2013 р., н.д. Я.Сухого) автору законодавчої ініціативи на доопрацювання за участі представників сторін соціального діалогу та фондів соціального страхування.

Водночас Перший заступник Голови СПО об’єднань профспілок Григорій Осовий 23 січня звернувся до ініціатора зазначеної законодавчої ініціативи народного депутата України Ярослава Сухого з проханням відізвати законопроект та висловив готовність профспілок взяти участь у його доопрацюванні.

 

Управління з питань соціального страхування
та пенсійного забезпечення апарату ФПУ