987656

 

 

19 жовтня 2016 року в Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення відбулися слухання на тему: «Про результати проведення верифікації і перевірки достовірності інформації, поданої фізичними особами, для нарахування та отримання соціальних виплат і пенсій».

У засіданні взяли участь народні депутати, представники Міністерства фінансів та Міністерства соціальної політики, Державної прикордонної служби, Державної казначейської служби, Державної служби зайнятості, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Рахункової палати, Національного банку, Пенсійного фонду, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, обласних державних адміністрацій, СПО об’єднань профспілок, а також міжнародних організацій, громадськості.

Голова Комітету Людмила Денісова, відкриваючи слухання, зазначила, що процес верифікації та моніторингу державних виплат був запроваджений ще минулим Урядом, а з 1 січня поточного року на Міністерство фінансів було покладено завдання щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій, інших соціальних виплат.

Л.Денісова акцентувала увагу на проблемних питаннях, зазначивши, що у нормативному полі досі не затверджений перелік видів допомог, пільг, страхових виплат, щодо яких мають застосовуватися верифікація та моніторинг; не запроваджені критерії даних, таких як дохід, наявність паспорту, ідентифікаційного коду чи інше, щодо яких Мінфіном здійснюється порівняння та в подальшому надаються рекомендації; відсутній окремий закон щодо статусу соціального інспектора, не забезпечено органи соціального захисту населення пільгами зі сплати судового збору.

За словами Голови Комітету, в організаційному плані - не врегульована процедура надання Мінфіну інформації від суб’єктів її надання; неузгодження інформації в базах даних та реєстрах; відсутній комплекс заходів щодо збереження персональних даних отримувача державних виплат; не створено Єдиний реєстр соціальних виплат, пільг, субсидій, допомог та інших видів виплат в рамках запровадження єдиного інформаційного середовища соціальної сфери.

Л.Денісова також звернула увагу на низьке матеріальне забезпечення структурних підрозділів з питань соціального захисту населення.

Начальник управління верифікації та моніторингу виплат Міністерства фінансів Андрій Рязанцев у виступі зазначив, що «система, збудована на видачу грошових коштів у вигляді соціальних виплат, не справляється з опрацюванням перевірок тих фактично півтора мільйона рекомендацій, які були надані, працює з дуже повільними темпами».

Представник Мінфіну звернув увагу на недостатність законодавчих можливостей щодо перевірки даних, оскільки перевіряючи органи не мають права доступу до певних реєстрів, зокрема до Реєстру цивільних станів Міністерства юстиції, Реєстру транспортних засобів Міністерства внутрішніх справ, Реєстру виборців. Зверталася увага на те, що деяких реєстрів в державі взагалі не існує, таких як база внутрішніх паспортів, що дуже сильно ускладнює перевірку щодо достовірності документів, а також на розрізненість у регіонах баз соціальних виплат, які фактично доводиться збирати вручну. Наводилися дані, згідно з якими, зокрема, базу по чорнобильцях зібрано лише на 50 відсотків.

А.Рязанцев повідомив, що Мінфін звернувся до Верховної Ради з пропозицією підтримати їхню ініціативу щодо допуску до цих реєстрів.

Мінфін також ініціює механізм по створенню більш досконалої системи контролю за соціальними виплатами. «Безумовно, щоб охопити перевіркою 25 мільйонів людей потрібно буде мати сотні тисяч соціальних інспекторів, що держава собі дозволити не може. Як вихід, пропонується звузити групу ризику. Для цього потрібно проводити електронну верифікацію, чим зараз займається Мінфін. Це дозволяє виділяти підозрілих реципієнтів на підставі електронних баз даних», - зазначив А.Рязанцев.

Заступник Міністра соціальної політики Віталій Мущинін доповів учасникам слухань про заходи, які вживає Міністерство для проведення верифікації та проблемні питання, що виникають. Він зазначив, що у Міністерстві розуміють необхідність проведення верифікації. Свого часу були відпрацьовані різні формати і моделі такого контролю, напрацювання щодо визначення непрямих доходів.

В.Мущинін поінформував присутніх про підготовлений Мінсоцполітики законопроект про соціальну інспекцію, в якому передбачаються додаткові повноваження цього органу і посилення ролі соціального інспектора в плані повернення до бюджету коштів, які сьогодні йдуть не за призначенням, не за адресними виплатами.

Урядовець також поінформував про роботу відповідних управлінь Мінсоцполітики на місцях та спростував інформацію щодо блокування з боку Мінсоцполітики проведення верифікації.

Він також повідомив про розроблене програмне забезпечення та його передачу в експлуатацію по обміну та передачі інформації по нарахованим виплатам, про неврегульовані питання, які стримують таку роботу.

Представник Світового банку зазначила, що Світовий банк підтримує цю важливу роботу та поінформувала присутніх про передовий досвід Румунії з питання проведення верифікації – в державі створені єдині бази даних отримувачів соціальних допомог, врегульовано законодавче поле тощо, і це дозволяє мінімальній кількості працівників займатися процесом верифікації – із загальної кількості в державі 19 млн людей зазначеною роботою займається лише 325 соціальних інспекторів. За 2 роки роботи соціальним інспекторам в Румунії вдалося повернути до бюджету 50 млн. доларів.  

Учасники заслухали та обговорили інформацію представників інших органів і відомств, в цілому схвалили запропонований проект Рекомендацій, доповнили його своїми пропозиціями, які будуть узагальнені Комітетом та надіслані учасникам слухань.

 

                                   Департамент захисту соціально-економічних прав