katalog picture

 

 

10 вересня 2018 року ГО «Діксі Груп» разом з партнерами проведено брифінг «Енергетика та довкілля. Реформи не чекають зими».

 

Фахівці апарату ФПУ взяли участь у брифінгу, на якому було обговорено уповільнення реформ у секторах енергетики та довкілля та представлено перелік змін, які потребують негайного впровадження Україною на виконання Угоди про асоціацію.

Реформи на ринку газу суттєво загальмувалися. Про це заявив експерт цільової групи «Газ» коаліції «Енергетичні реформи» Роман Ніцович. «Поки не схвалено рішення про коригування плану анбандлінгу (відокремлення діяльності з транспортування та зберігання газу) «Нафтогазу», який має враховувати перехідний період до початку 2020 року. Не виконується урядовий план-графік пошуку іноземних партнерів для управління українською ГТС. Відкриттю ринку не сприяє перенесення дати запуску добового балансування на ринку газу, зумовленого низкою неврегульованих суперечностей між НКРЕКП і оператором ГТС, а також відкладення урядом рішення щодо цін на газ для населення і ТКЕ у тривалому переговорному процесі з МВФ», – наголосив експерт.

У секторі електроенергетики відчувається затримка із законодавчим врегулювання боргових зобов’язань у ринку, організаційних заходах та прийнятті низки рішень на рівні Уряду. Про це заявила експерт цільової групи «Електроенергія та ядерна безпека» коаліції «Енергетичні реформи» Світлана Голікова. «Станом на 1 вересня 2018 року НКРЕКП затвердила 74 з необхідних 85 нормативно-правових актів, які регулюють роботу нового ринку електроенергії, включаючи правила ринку, кодекси мереж, ліцензійні умови. Це означає, що Регулятор виконав свої зобов’язання з формування нормативної бази на 88%», – додала Світлана Голікова.

Найбільшою проблемою на сьогодні залишається критична невідповідність фінансування програм з енергоефективності попиту на таку державну допомогу. Про це заявив експерт цільової групи «Енергоефективність та соціальні питання» Денис Назаренко. «Особливо гостро це питання стоїть на фоні затримок із запуском Фонду енергоефективності, а також відсутності ясності із майбутнім реформуванням системи субсидій для найменш захищених споживачів енергії та комунальних послуг», – наголосив експерт. Також, зі слів Дениса Назаренка, численні затримки із прийняттям законів і вторинного законодавства зрештою призвели до відкриття справи про врегулювання суперечностей з боку Енергетичного Співтовариства проти України.

В Україні досі не схвалено моделі створення мінімальних запасів нафти й нафтопродуктів згідно з Директивою 2008/119/ЄС, не кажучи про відповідний законопроект. Про це повідомив експерт цільової групи «Нафта» коаліції «Енергетичні реформи» Геннадій Рябцев. Гострою проблемою лишається контроль якості нафтопродуктів, адже жоден із органів державного нагляду (контролю) не хоче нести відповідальність за організацію ефективної системи перевірки якості й безпечності нафтопродуктів (Директива 99/32/ЄC).

Один із основних показників, що гальмує залучення інвестицій в Україні – це тривалість процедури ліцензування та підключення, яка займає 100-300 днів. Про це заявила експерт цільової групи «Бізнес-клімат» коаліції «Енергетичні реформи» Олександра Гуменюк. «Інвестиційна привабливість енергоринків порівнюючи з попереднім роком покращилася. Найбільше зростання капітальних інвестицій зафіксовано у виробництво коксу та нафтопродуктів, на другому місці – видобуток, на третьому – постачання електроенергії, газу», – відзначила експерт.

Результати регулярного моніторингу імплементації Україною Угоди про асоціацію з ЄС у сферах енергетики та довкілля можна знайти на офіційному сайті коаліції «Енергетичні реформи» (http://enref.org/).

 

Департамент з питань

економічного розвитку та ціноутворення