383563024

 

Міністерство соціальної політики України на виконання пункту 4.14 розділу IV Генеральної угоди про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні на 2010-2012 роки надало «Інформаційно-аналітичну записку щодо рівня життя населення у січні-червні 2014 року» .

Наданий матеріал містить наступну інформацію:

-         основні показники рівня життя населення (додаток);

-         доходи та витрати населення (додаток 1);

-         заробітна плата (додаток 2);

-         пенсіне забезпечення (додаток 3);

-         індекси споживчих цін (додатки 4, 5,);

-         показники бідності (додаток 6)

 

ПОКАЗНИКИ БІДНОСТІ

За даними обстеження умов життя домогосподарств моніторинг показників бідності за багатовимірною оцінкою за 2013 рік характеризується такими даними:

межа бідності за відносним критерієм (75 % медіанного значення сукупних еквівалентних витрат населення) за 2013 рік становила 1187 грн на місяць і перевищила значення за 2012 рік на 62 грн. або на  5,5 %. Рівень бідності за відносним критерієм знизився на 1,0 в.п. і становив 24,5 % (2012 рік – 25,5 %);

межа крайньої бідності (60 % медіанного значення сукупних еквівалентних витрат населення) за 2013 рік становила 950 грн., і перевищила значення попереднього року на 50 грн. або на 5,6 %. Рівень крайньої бідності знизився на 0,2 в.п. і склав 11,0 % (за 2012 рік – 11,2 %);

рівень бідності серед працюючих за відносним критерієм знизився на 0,7 в.п.  і становив 20,0 % (за 2012 рік – 20,7 %);

рівень бідності серед дітей до 18 років знизився на 0,5 в.п. і склав 32,6 %  (за 2012 рік – 33,1 %);

межа бідності за абсолютним критерієм (доходи нижче прожиткового мінімуму) за 2013 рік становила 1114 грн., що на 72 грн. або 6,9 % більше ніж її значення за 2012 рік (1042 грн.). Рівень бідності за абсолютним критерієм  знизився на 0,7 в.п. склав 8,4 % (за 2012 рік –  9,1 %);

еквівалентні витрати нижче межі бідності, визначеної ООН для країн Центральної та Східної Європи (вартість добового споживання на рівні 5 доларів США) за 2013 рік становили 555 грн. (за 2012 рік – 557 грн.). Рівень бідності за цим критерієм склав 0,8 % (за 2012 рік – 0,8 %).

 

Довідково. Цілями розвитку тисячоліття (Ціль 1. Подолання бідності) передбачено:

- скорочення частки бідного населення у 2013 році – до 26,0%, у 2015 році – до 25,0 %,

- скорочення частки бідних серед працюючих осіб у 2013 році – до 17,0%, у 2015 році – до 15,0 %,

- скорочення частки бідних серед дітей у 2013 році – до 31,0%, у 2015 році – до 29,0 %

 Слід зазначити, що показники, надіслані Мінсоцполітики України, не відображають реальний стан з бідністю в країні, оскільки розрахунки здійснюються, виходячи із затвердженого розміру прожиткового мінімуму, або фактичного, розрахованого Мінсоцполітики.

Проте, реальний розмір прожиткового мінімуму в Україні є набагато вищим, адже набори продуктів, товарів та послуг не змінювалися протягом 14 років. Крім того, прожитковий мінімум для працездатних осіб не враховує податок на доходи фізичних осіб. Зокрема, у червні ц.р. затверджений розмір прожиткового мінімуму уже на 364 грн. або на 29,9% занижено порівняно з фактичним розміром прожиткового мінімуму для працездатних осіб, скорегованим на податок на доходи фізичних осіб.

Штучне заниження офіційної величини прожиткового мінімуму вже призвело до того, що він перестав виконувати функцію базового соціального стандарту для визначення достатнього рівня життя громадян і перетворився в «розрахунковий показник» збалансування Державного бюджету України. Це порушує конституційні права мільйонів українських громадян на достатній життєвий рівень.

Крім того, занижений рівень прожиткового мінімуму впливає на загальну оцінку рівня життя в Україні, що в свою чергу безпосередньо недостовірно характеризує становище бідного населення та викривлює результати виконання Україною Цілей Розвитку Тисячоліття щодо боротьби з бідністю, скорочення нерівності та підвищення якості життя населення країни.

 

В розрізі регіонів України за даними обстеження за 2013 рік найвищий рівень бідності за відносним критерієм (75% медіанних сукупних витрат населення) мали Рівненська (48,7%), Тернопільська (41,3%), Житомирська (39,4%) області. Найнижчий рівень бідності у місті Києві (6,4%), а також у Запорізькій (14,6%), Харківській (13,8%) областях.

За 2013 рік найвищий рівень бідності за абсолютним критерієм (доходи нижче прожиткового мінімуму) мали Рівненська (16,9%), Тернопільська (17,2%), Житомирська (12,8%) області. Найнижчий рівень бідності за цим критерієм у місті Києві (2,9%), Харківської (3,6%) та Київської (4,0%) областях.    

 

ДОХОДИ НАСЕЛЕННЯ

     Замороження рівня оплати праці вже призвело до загрозливих перекосів у структурі доходів населення, коли частка соціальних виплат впритул наблизилася до частки заробітної плати.

     Так, якщо у 2012 році частка соціальних допомог та інших одержаних поточних трансфертів у структурі доходів населення становила 37,2 %, то у І кварталі 2014 року вона збільшилася до 40,8%. При цьому доля заробітної плати майже не змінилася – 41,8% та 42,4% відповідно. 

Неефективна структура доходів населення, надмірна частка соціальних трансфертів, динаміка яких не залежить безпосередньо від рівня економічної активності їх одержувачів, знижує мотиваційні стимули до праці, породжує утриманські настрої серед працездатного населення та загрожує дефолтом бюджету.

 

                                                          

 

Департамент бюджетної політики

та соціального захисту апарату ФПУ