105638

 

Уряд вніс до Парламенту 16 лютого ц.р. зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (законопроект реєстр. № 2147 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=54063).

 

Як і передбачалося Прикінцевими положеннями Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» зазначені зміни підготовлені до 15 лютого п.р. та базуються на результатах перемовин з міжнародними кредиторами, в першу чергу з МВФ (далі – зміни до Держбюджету).

 

Виходячи з досягнутих домовленостей з МВФ, на засіданні Кабінету Міністрів України 14 лютого 2015 року було схвалено уточнений Прогноз економічного та соціального розвитку України на 2015 рік та основних показників економічного та соціального розвитку України на 2016 і 2017 роки.

 

Таким чином, в пояснювальній записці законопроекту реєстр. № 2147 зазначено, що зміни до Держбюджету розраховані з урахуванням прогнозу:

 

-         падіння реального ВВП до 5,5% (проти раніше прогнозованих 4,7%);

 

-         обсягу номінального ВВП 1850,2 млрд. грн. (збільшено на 129,4 млрд. грн. у зв’язку з зростанням споживчих цін на 26,7% у вимірі грудень до грудня попереднього року);

 

-         26,5 % - зростання індексу цін виробників (грудень до грудня попереднього року);

 

-         збільшення фонду оплати праці на 11,6 млрд. грн. до 478,6 млрд. гривень. При цьому прогнозується, що середньомісячна заробітна плата складе 3 990 гривень.

 

 Законопроектом пропонується збільшити основні параметри Держбюджету-2015:

 

- доходи – на 22,2 млрд. грн., або на 4,7% (в першу чергу, враховуючи додаткові прогнозні надходження від податку на додану вартість);

 

- видатки – на 35,3 млрд. грн., або на 6,7%;

 

- дефіцит держбюджету – на 12,6 млрд. грн., або на 19,8% (з 3,7% прогнозного ВВП до 4,1% прогнозного ВВП);

 

- граничний обсяг державного боргу – на 218,37 млрд. грн., або на 18,6%, тобто загальний показник складає 55,1% прогнозованого ВВП.

 

Крім того, при представленні змін до Держбюджету Прем’єр-міністр України А.П. Яценюк зазначив, що середньорічний валютно-обмінний курс прогнозується на рівні 21 грн. за долар. У зв’язку з девальвацією національної валюти у 2015 році передбачено збільшення витрат на обслуговування державного боргу на 24,1% або на 18,01 млрд. гривень.

 

 В проекті закону передбачено додатково:

 

-   2,85 млрд. грн. (майже в 6 раз більше уже передбаченої суми) – на надання адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, у т.ч. на оплату житлово-комунальних послуг;

 

- як компенсація від зміни цін і тарифів 12,47 млрд. грн. (або +4,5%) – на оплату житлово-комунальних послуг (пільги та субсидії). Доповідаючи по змінах до Держбюджету, Прем’єр-міністр України повідомив, що враховуючи очікувану зміну тарифів вже на цьому тижні буде оприлюднено новий підхід до отримання відповідних пільг і субсидій;

 

300 млн. грн. – на компенсації відсоткової ставки для аграрного сектору (фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів);

 

Що стосується основних державних соціальних стандартів та гарантій – урядові зміни до Держбюджету-2015 їх не торкнулися.

 

Фактично незмінними лишились норми Прикінцевих положень закону про Держбюджет на 2015 рік щодо:

 

- особливого порядку проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на 2015 рік;

 

- «ручного керування» соціально значущими пільгами та гарантіями, визначеними в законодавстві окремими нормами та положеннями – «у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування».

 

Крім того, законопроектом, зокрема, пропонується надати право Кабінету Міністрів України:

 

-   залучати кредитні кошти під державні гарантії в розмірі до 1 млрд. дол. США для створення стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду (враховуючи доповідь Прем’єр-міністра України, це та сума, яка буде використана на придбання стратегічного запасу природного газу і мазуту);

 

-   «для забезпечення обслуговування громадян, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, здійснювати розподіл та перерозподіл освітньої, медичної субвенцій та субвенції на підготовку робітничих кадрів».

 

 Також Кабмін пропонує дещо скорегувати розміри медичної та освітньої субвенцій, субвенції на підготовку робітничих кадрів.

 

 

Загальний обсяг субвенцій, передбачений Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»,

 

 

 

Закладено в Держбюджет-2015, в тис. грн.

Пропонується в змінах, в тис. грн.

Сума зменшення, в млн. грн.

Медична субвенція

46 466 042,7

46380944,5

85*

Освітня субвенція

43 719 443,0

43535985,3

183

Субвенція на підготовку робітничих кадрів

5 839 080,1

5824080,1

 

15

 

 

* - законопроектом реєстр. № 2147 пропонується передбачити видатки на медичне обслуговування працівників та пасажирів залізничного транспорту у обсязі 406,56 млн. грн. (в т.ч. за загальним фондом – 290,7 млн. грн. та спеціальним фондом – 115,8 млн. грн.), видатки загального фонду на ці цілі визначено за рахунок зменшення обсягу видатків на медичну субвенцію з урахуванням внесення до статутного капіталу публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" 10 відомчих закладів охорони здоров’я.

 

 

В змінах до додатку 3 до Держбюджету-2015 запропоновано:

 

у вугільній галузі:

 

- на 353,4 млн. грн. збільшити видатки на реструктуризацію вугільної та торфодобувної промисловості;

 

передбачити 200 млн. грн. на погашення простроченої заборгованості із заробітної плати працівникам, що утворилася на 01.01.2015 року;

 

- призупинити на 2015 рік дію пункту 7 частини 1 статті 90 Бюджетного кодексу, яким передбачено здійснення видатків на проекти ліквідації підприємств вугільної та торфодобувної промисловості і утримання водовідливних комплексів у безпечному режимі на умовах співфінансування (50 відсотків).

 

у галузі охорони здоров’я:

 

збільшити видатки за статтями:

 

-            спеціалізована та високоспеціалізована медична допомога, що надається загальнодержавними закладами охорони здоров'я в обсязі – на 107,22 млн. грн. (+17,5%);

 

-        діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров'я науково-дослідних установах та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України в обсязі – на 39,5 млн. грн. (+5,4%);

 

-        санаторне лікування хворих на туберкульоз та дітей і підлітків з соматичними захворюваннями в обсязі – на 0,8 млн. грн. (+0,3%);

 

-        забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру в обсязі – на 907,59 млн. грн. (+27,6%);

 

-        діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій, спеціалізована консультативно-поліклінічна допомога, що надається науково-дослідними установами Національної академії медичних наук України в обсязі – на 30,0 млн. гривень.

 

Для збереження мережі дитячо-юнацьких спортивних шкіл, які отримували до 2015 року підтримку Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, передбачена субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на часткове фінансування таких закладів у сумі 100,0 млн. гривень.

 

 Слід зазначити, що в рамках соціального діалогу профспілкові пропозиції щодо внесення змін до Держбюджету-2015 (у формі законопроекту) в кінці січня ц.р. було направлено Мінфіну, Мінсоцполітики, Прем’єр-міністру України та обговорено під час двох нарад (10 та 12 лютого ц.р.) з представниками зазначених міністерств.

 

Аналіз законопроекту реєстр. № 2147 показав, що відповідні профспілкові пропозиції Урядом не враховано.

 

Враховуючи вище викладене, СПО об’єднань профспілок направив до профільних парламентських комітетів законодавчі пропозиції щодо внесення змін до Держбюджету-2015.

 

 Слід зазначити, що у своєму виступі на засіданні Уряду 14 лютого ц.р. Прем’єр-міністр України А.П. Яценюк наголосив на тому, що не виключеним є розгляд на позачерговому засіданні Верховної Ради (орієнтовно у 25 лютого п.р.) опрацьованих депутатами законопроектів «під бюджет», які наразі ще не внесені до Парламенту.

 

 

Департамент бюджетної політики та

 

соціального захисту апарату ФПУ