full

 

  • - Що робить бюджетну резолюцію  дієвою та ефективною?
  • - Наскільки українська бюджетна резолюція відповідає кращим міжнародним практикам?
  • - Що і як потрібно  зробити, у тому числі негайно?

На ці питання шукали відповіді учасники експертного круглого столу, який відбувся 16 березня в Київській школі економіки. Серед учасників -  представники Міністерства фінансів та Національного банку України,  наукової спільноти, громадських організацій та експерти з бюджетних питань.

Обговорюючи презентацію результатів дослідження “Якою повинна бути бюджетна резолюція? (міжнародний досвід та рекомендації для України)”, експерти відзначали існуючі проблеми з макроекономічним прогнозуванням, відсутність комплексного стратегічного документу з економічної політики.

Висловлювалися думки про абсурдність ситуації, коли Міністерство фінансів готує собі бюджетні завдання, викладає їх в Основних напрямах бюджетної політики, а потім реалізує їх, складаючи проект Держбюджету. В таких умовах завдання не будуть напруженими, а матимуть редакцію «у межах фінансових можливостей бюджету» (що по-суті і відбувається в останні роки в проектах ОНБП). Пропозиція – визначати завдання має Коаліція, а виконувати – коаліційний Уряд.

Пропонувалося також змінити термін внесення Урядом проекту Держбюджету в парламент – з 15 вересня на листопад, оскільки практика останніх років підтверджує неможливість сформувати реальний проект у вересні, адже економічна ситуація змінюється дуже динамічно.

Керівник департаменту бюджетної політики та соціального захисту ФПУ Л.Остапенко звернула увагу присутніх на відсутність соціальних маяків у програмних документах влади, в т.ч. і в проекті Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік. Така недалекоглядна урядова політика може мати дуже негативні наслідки для суспільства і для країни. Адже вже сьогодні експерти зазначають значне зростання рівня бідності – з 20% у 2014 році до 30%, тобто бідною є кожна третя українська сім’я. Після підвищення тарифів на газ, електроенергію тощо, потребуватимуть державної підтримки (субсидій) 77% домогосподарств. В профспілкових зауваженнях до проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік, які були направлені Міністерству фінансів, зазначено, що лише визначення реального розміру прожиткового мінімуму та зростання заробітної плати, насамперед мінімальної, забезпечить підвищення платоспроможності громадян, своєчасність сплати комунальних платежів, дозволить відновити економічну активність, розширити сферу зайнятості, розпочати реальну боротьбу з бідністю та гігантським розривом між українськими реаліями та європейськими стандартами.

 

Департамент бюджетної політики та соціального захисту