РГ 31.03.16 1

 

 

Профспілки неодноразово звертали увагу соціальних партнерів на необхідність запровадження на законодавчому рівні державних соціальних гарантій в оплаті праці за галузевими принципами, які б врахували зв'язок оплати праці з важкістю праці та затратами енергії працівника, з метою їх подальшого використання як бази для переговорів при укладанні галузевих угод.

З цією метою профспілковими фахівцями були напрацьовані проект Типової методики розрахунку галузевого стандарту оплати праці (додаток 1), Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку встановлення мінімальних гарантій в оплаті праці» (додаток 2) та постанови Кабінету Міністрів України  «Про затвердження показників підвищувальних галузевих коефіцієнтів для визначення тарифних ставок робітників (працівників) першого розряду за галузями економіки небюджетної сфери» (додаток 3).

Слід зазначити, що сьогодні питання запровадження оплати праці за галузевою ознакою активно обговорюється та підтримується народними депутатами.

Так, профспілковий законопроект був внесений 09.11.2015 до Верховної Ради України народними депутатами Ляшком О.В., Чижмарем Ю.В. та ін. за реєстр. № 3438. Крім того його положення враховані в пропозиціях народних депутатів до проекту Трудового кодексу.

Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, під час розгляду проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку встановлення мінімальних гарантій в оплаті праці», підтримуючи мету законодавчої ініціативи щодо забезпечення повноцінного відтворення трудового потенціалу працівників, посилення їх мотивації до високопродуктивної праці, підвищення соціальної захищеності працівників та їх сімей, висловив ряд зауважень до зазначеного законопроекту (додаток 4), зокрема:

- запровадженням затвердження Кабінетом Міністрів України мінімальних підвищувальних галузевих коефіцієнтів фактично пропонується розширити сферу державного регулювання оплати праці без внесення відповідних змін до повноважень Кабінету  Міністрів України;

- запровадження пропонованих змін можна розцінювати як втручання у фінансово-господарську діяльність суб’єктів господарювання та порушення встановлених законодавством договірних умов регулювання оплати праці працівників;

- СПО сторони роботодавців на національному рівні та представники сторони органів виконавчої влади – Мінсоцполітики і Мінфін не підтримують даний проект Закону;

- за висновками Мінфіну реалізація законопроекту може потребувати додаткових видатків з державного та місцевих бюджетів на фінансування виплати заробітної плати з урахуванням підвищувальних галузевих коефіцієнтів працівникам державних підприємств.

 

Разом з тим, 23.03.2016 року за № 4291 народним депутатом Дроздиком О.В. у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оплати праці працівників», який, за інформацією автора, спрямований на підвищення рівня оплати праці працівників у певних галузях економіки (додаток 5).

Проектом передбачено внесення змін до Кодексу законів про працю України, законів України «Про оплату праці», «Про колективні договори і угоди», якими пропонується запровадити встановлення розміру Галузевої мінімальної заробітної плати, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну роботу, а також порядок його встановлення та застосування у колективних договорах юридичних осіб не бюджетної сфери.

Про це йшлося під час розширеного засідання профспілкової Робочої групи із запровадження мінімальних гарантій в оплаті праці за галузевою ознакою, що відбулося в Укрпрофоздоровниці 31 березня 2016 року.

Підтримуючи законодавчу ініціативу народного депутата Дроздика О.В. щодо запровадження оплати праці за галузевою ознакою, учасники засідання висловили низку зауважень до законопроекту № 4291 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оплати праці працівників», зокрема:

1. законопроектом пропонується введення нового поняття Галузева мінімальна заробітна плата, при цьому не визначено її структуру та складові (ставка/оклад, премії, надбавки, компенсаційні та заохочувальні виплати тощо);

2. законопроектом не встановлено, за яку саме працю (рівень кваліфікації) виплачується Галузева мінімальна заробітна плата, що зумовить ліквідацію взаємозв'язку між рівнем заробітної плати та кваліфікацією працівника, його освітою, досвідом роботи, витратами енергії;

3. з Кодексу законів про працю України та Закону України «Про оплату праці» виключаються положення, що розмір тарифної ставки робітника першого розряду має перевищувати законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати. Виключення цієї норми призведе до руйнації тарифної системи оплати праці як в бюджетній, так і в небюджетній сферах оплати праці;

4. законопроект передбачає встановлення розміру Галузевої мінімальної заробітної плати в результаті переговорів представників репрезентативних профспілок, організацій роботодавців на національному рівні в новій Угоді про встановлення галузевої мінімальної заробітної плати, що є порушенням законів України «Про соціальний діалог» та «Про колективні договори і угоди», оскільки питання встановлення розміру галузевої мінімальної заробітної плати є предметом регулювання галузевої (міжгалузевої) угод. При цьому зі Сторін переговорів на галузевому рівні з укладення галузевої (міжгалузевої) угоди виключена сторона органів виконавчої влади;

5. запровадження включення розміру Галузевої мінімальної заробітної плати в колективні договори призведе до порушення Закону України «Про колективні договори і угоди».

За результатами зустрічі учасники засідання прийняли рішення підготувати профспілкові зауваження та пропозиції до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оплати праці працівників» (реєстр. за № 4291 від 23.03.2016 року), а також запропонувати народному депутату Дроздику О.В. провести зустріч з профспілковими фахівцями з обговорення зазначених пропозицій.

 

У разі зацікавленості та бажанні долучитися до опрацювання законопроекту, пропонуємо надсилати Ваші пропозиції на електронну адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. до 6 квітня 2016 року.

 

Профспілки переконані, що запровадження мінімальних гарантій оплати праці за галузевою ознакою на державному рівні стане додатковою базою для переговорів при укладанні галузевих угод, забезпечить зростання рівня заробітної плати в небюджетному секторі економіки, надасть поштовх для її підвищення у бюджетній сфері, сприятиме легалізації трудових доходів населення.

 

Довідково: на засіданні СПО об’єднань профспілок 25 травня 2015 р. визнано актуальним рішення СПО об’єднань профспілок від 31.03.2015 № 20-2 «Про законодавчі пропозиції СПО об’єднань профспілок щодо запровадження мінімальних гарантій в оплаті праці за галузевою ознакою в небюджетній сфері».

Пунктом 2 протокольного рішення цього засідання створена Робоча група з доопрацювання проектів документів, експертного забезпечення роботи, підготовки матеріалів, обґрунтування позиції профспілок щодо запровадження мінімальних гарантій в оплаті праці за галузевою ознакою в небюджетній сфері, до складу якої увійшли представники профспілок:

- атомної енергетики та промисловості України;

- енергетики та електротехнічної промисловості України;

- нафтової і газової промисловості України;

- металургійної і гірничодобувної промисловості України;

- рибного господарства України

-  Федерації професійних спілок транспортників  України.

 

 

Департамент захисту соціально-економічних прав

 

РГ 31.03.16 2