D1

 

 

12 вересня 2016 року відбулося засідання колегії Черкаської державної адміністрації, на якому розглянуто питання легалізації економіки та заробітної плати. У доповідях надавалася статистика щодо зменшення чисельності працівників, які отримують з/плату нижче законодавчо встановленого рівня, позитивної динаміки надходження податку з доходів фізичних осіб.

Констатовано низький рівень роботи робочих груп з легалізації виплати заробітної плати за участі контролюючих органів та безпосередньо управління Держпраці.

Дискусії, що відбулися на засіданні колегії, нагадали відомий вислів «Не потрібно боятись великих витрат, а потрібно боятись малих доходів».

Адже останні роки проходили під гаслами економії та мінімізації видатків, оптимізації та скорочення бюджетних установ, переваг  приватного капіталу, не втручання держави в трудові відносини та діяльність великого бізнесу. Це призвело до суттєвого зменшення чисельності працюючих (для прикладу: в м. Черкаси за останні 3 роки  скорочено 16000 осіб -  з 99,6 до 83 тис.осіб), а рішення уряду знизити ставку єдиного соціального внеску до 22% в надії на легалізацію праці та підвищення заробітної плати залишились без позитивної реакції бізнесу.

Голова Федерації профспілок Черкаської області Петро Шевченко взяв участь в обговоренні питання, привернувши увагу до низького рівня зайнятості населення області (із 1 млн. 238 тис.осіб офіційно працює тільки біля 240 тисяч (без врахування фізичних осіб - підприємців та самих підприємців), праці нелегальних працівників за цивільними угодами в організаціях - переможцях тендерів на виконання робіт за бюджетні кошти та поінформував про зобов’язання Уряду, роботодавців та профспілок, відповідно до вимог підписаної Генеральної угоди на 2016-2017 роки, підвищити заробітну плату на 10% більше ніж було передбачено ЗУ «Про Державний бюджет України на 2016 рік». Як виконати це завдання у  виробничій сфері при високій тінізації економіки?

Сподіватись на малочисельну кількість працівників управління Держпраці без зміни політики роботодавців, держави та суспільства не приходиться. Потрібно   формувати прозорі правила ведення бізнесу, податкової системи та  негативне відношення українців  до зарплати в конвертах, нелегальної зайнятості. Адже протягом останніх років не сформовано соціально відповідального ведення бізнесу. Існують нелегальні пасажирські  перевезення, торгівля, готельний бізнес, виконуються ремонтні,  будівельні роботи на умовах цивільних угод.

Серйозні дискусії відбулися навколо аграрної теми. Невеликі сільськогосподарські підприємства мають офіційні трудові відносини, сплату податків, утримують соціальну сферу, допомагають освіті, медицині, а  великі агрохолдинги, при наявності значної площі землі, знаходять причини не підвищувати мізерний рівень  сплати за землю, що негативно впливає на формування місцевих бюджетів області, працівників наймати тільки на сезонні роботи.

Гострота для місцевих бюджетів наросла при перекладанні фінансових зобов’язань із державного рівня на місцевий. Для прикладу: видатки  місцевих бюджетів за 8 місяців п.р. зросли  тільки на зарплату на 242 млн.грн.

Попереду тяжкий  ІУ квартал, який без позитивних змін пережити буде важко. Вже сьогодні частина працівників бюджетної сфери відправлені у вимушені відпустки без збереження заробітної плати, або працюють неповний робочий час. Якісні послуги в таких галузях отримувати вже неможливо. Ще додаються тарифи на житлово-комунальні послуги, ріст вартості   продуктів харчування, інфляція.

Тільки законодавчі зміни, прийняття нового Трудового Кодексу, соціальна відповідальність бізнесу, подолання корупції, забезпечення легальної зайнятості, підвищення рівня зарплат дозволять  поліпшити життя в країні.

А ще важливим є сприяння держави розвитку підприємств у частині оподаткування, пошуку ринків збуту вітчизняної продукції. Чи можливо це в умовах забезпечення пріоритетності  олігархічним кланам та монополістам  енергоресурсів? Питання залишається відкритим.

 

 

Федерація профспілок Черкаської області

 

D4

 

D2

 

 

 

D3