logo  

 

 

Президія Федерації профспілок Вінницької області висловлює своє занепокоєння стосовно формування проекту госпітальних округів в області, що може призвести до остаточної руйнації системи охорони здоров’я.

Наголошуємо, що за двадцять п’ять років в Україні фінансування галузі охорони здоров’я здійснюється в середньому на 40-60 відсотків від потреби, а нинішнє реформування медицини відзначається формальністю, безсистемністю і є як для  медичної галузі і її працівників, так і для пацієнтів «експериментом на виживання».

У таких складних, нестабільних умовах діючі заклади охорони здоров’я втрачають можливість належним чином, якісно та в повному обсязі надавати медичну допомогу; медичний персонал позбавлено мотивації до праці; для пацієнтів безоплатна медична допомога лише декларація.

Як наслідок - значне скорочення населення країни, високі показники захворюваності та смертності, порівняно з іншими країнами світу, зростаючий кадровий дефіцит - висококваліфікований медичний персонал змушений шукати роботу за кордоном.

Сьогодні вкрай важливо, щоб процеси реформування відбувалися в правовому полі та в умовах соціального діалогу. Так, 30 листопада 2016 року Кабінет Міністрів України (далі - КМУ) прийняв низку постанов та розпоряджень, що стосуються реформування системи охорони здоров’я в Україні, зокрема, розпоряджень КМУ «Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я України» № 1013-р та «Про схвалення концепції розвитку системи громадського здоров’я в Україні» № 1002-р без погодження зі Спільним представницьким органом  профспілок, що суперечить пункту 1.19 Генеральної Угоди про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні на 2016-2017 роки.

Слід також зазначити, що ключовим документом, який дає старт медичній реформі, Уряд визначив концепцію реформи фінансування системи охорони здоров’я України.

Такий підхід не відповідає конституційному принципу, наведеному у частині другій статті 19 основного Закону, згідно з яким органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. А відповідно до пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України засади охорони здоров’я визначаються виключно законами України.

При прийнятті постанови КМУ «Про затвердження Порядку створення госпітальних округів» від 30 листопада 2016 року № 932 (далі – Постанова КМУ №932) було повністю проігноровано пропозиції профспілок щодо запровадження пакету запобіжних заходів соціально-економічного захисту працівників охорони здоров’я в умовах запланованих трансформацій.

Порівнявши критерії визначення центрів госпітальних округів, згідно Постанови КМУ № 932 із відповідним проектом поділу Вінницької області, вважаємо, що такий поділ на госпітальні округи не відповідає затвердженим урядовою постановою нормам.

На жаль, у прийнятих КМУ вищезазначених документах не йде мова про статус медичного працівника. Немає відповідей на питання: як запобігти майбутньому скороченню закладів охорони здоров’я, масовому вивільненню працівників, як реально забезпечити гідні умови, оплату праці та зайнятість медичним працівникам, чи сприятиме вирішенню проблемних питань віднесення максимального обсягу повноважень з управління галуззю на місця, без наявності відповідних матеріально-технічних та фінансових ресурсів і чи не призведе все це в майбутньому до комерціалізації галузі?

Систему охорони здоров’я потрібно змінювати, але ми за реформи:

- які проводяться на підставі прийнятих законів відповідно до Конституції України;

- які в дійсності покликані і призводять до покращення якості та доступності медичної допомоги для пацієнтів;

- в результаті яких істотно покращаться умови та оплата праці медичних працівників, що відповідають рівню складності професійної діяльності та  відповідальності.

Переконані, що реформи мають народжуватися в умовах обговорення та дискусій за участю влади, медичної спільноти та територіальних громад. При цьому необхідно говорити не лише про позитивні гіпотетичні очікування, але і про ризики, які можуть виникнути при їх проведенні.

Утворення госпітальних округів має сприяти значному покращенню медичного обслуговування та забезпечення доступності населення до якісних медичних послуг.

Тому, закликаємо владу:

   -   дотримуватися Конституції та законів України, не допустивши руйнування системи охорони здоров’я;

  -  враховувати в процесі утворення госпітальних округів думку медичної спільноти та мешканців Вінницької області для збереження  спокою в регіоні;

   -   вжити всіх можливих заходів для збільшення кількості госпітальних округів області.