11

 

 

22 березня 2017 р. відбулося планове засідання Територіальної тристоронньої соціально-економічної ради. Відповідно до регламенту ради головування на ній 2017 р. передані профспілковій стороні.

На засіданні розглянуто планове питання: «Про хід виконання Територіальної угоди між Харківською обласною державною адміністрацією, Спільними представницькими органами сторін роботодавців та профспілок Харківської області на 2016-2018 роки та внесення змін до неї».

Про хід виконання Територіальної угоди доповідали: директор Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, заступник співголови ради – Шпарага Юрій Іванович; заступник Голови об’єднання профспілок Харківської області, голова ради – Волков Сергій Геннадійович; керівник Секретаріату Спільного представницького органу сторони роботодавців Харківської області, виконавчий директор Об‘єднання організацій роботодавців Харківської області «Граніт», заступник співголови ради - Григор’єв Василь Васильович.

В доповідях сторін соціального діалогу відмічалося наступне.

Зобов’язання сторін соціального діалогу в переважній більшості виконані. Результатами ефективного виконання заходів Угоди у 2016 році є те, що за підсумками минулого року область демонструє позитивну динаміку по більшості ключових показників, що перевищують загальноукраїнський рівень.

За підсумками 2016 року індекс промислової продукції по області склав 105,8%, що перевищує загальноукраїнський показник (102,8%), у тому числі у машинобудуванні темп росту становить 114,9%., область має позитивний індекс сільськогосподарського виробництва – 106,5%.

Вагомий внесок у збільшення обсягів виробництва внесли трудові колективи ДП «Завод ім. Малишева», ДП «Харківський бронетанковий завод», ВАТ «Турбоатом», ПАТ «Завод «Південкабель», ПАТ« ХМЗ «Світло Шахтаря» та інш.

Серед заходів, що реалізовувалися спільно з соціальними партнерами, найбільша увага приділялась заходам, направленим  на зростання добробуту населення. За участю всіх соціальних партнерів  розроблено Заходи  щодо  підвищення  рівня оплати праці на  2016 рік.

Завдяки проведеній роботі, у 2016 році вдалося виконати положення Територіальної угоди, щодо зростання темпу заробітної плати. Програмою економічного і соціального розвитку Харківської області на 2016 рік, передбачено зростання зазначеного показника порівняно з показником за 2015 рік, на 17,0%.  Середньомісячна заробітна плата штатних працівників області зросла  на 20,3 % та склала 4448 грн.

Завдяки спільним зусиллям всіх сторін соціального діалогу  у 2016 році вдалося зберегти стабільну ситуацію на ринку праці області.

За рік в області було створено 31,5 тисяч нових робочих місць, що на 14,5 % більше ніж у 2015 році. На нові робочі місця, із здійсненням компенсації у розмірі єдиного соціального внеску, працевлаштовано - 1470 безробітних, в т.ч. 540 – осіб, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню.

Проблемним питанням, яке існує у сфері зайнятості є існування нелегальної зайнятості. З метою скорочення обсягів «прихованого» безробіття, виведення заробітної плати з «тіні»,  створені та діють територіальні комісії з легалізації робочих місць та доходів.

За 2016 рік питання легалізації робочих місць вивчено у 2,8 тис. суб’єктів господарювання. За результатами проведеної у 2016 році роботи з 419 виявлених «тіньових» робочих місць – легалізовано 275 (або 65,6 %). В ході усунення порушень чинного податкового законодавства при виплаті заробітної плати додатково до бюджету надійшло 7,2 млн. грн. податку на доходи фізичних осіб та єдиного соціального внеску.

Найбільш проблемним, в частині виконання, залишається захід Угоди  щодо погашення боргів з виплати заробітної плати.

Станом на 1 січня 2017 року в області  заборгованість з виплати заробітної плати склала 230,9 млн.грн. та зросла до 1.01.2016 року –– на 68,7 млн.грн. або на42,3 %. Питома вага боргів 2016 року складає 79,6%, решта – заборгованість попередніх періодів. Майже четверта частина боргів попередніх періодів існує на економічно-активних підприємствах.

64,6% від суми боргу по області, або 149,2 млн. грн., зосереджено на державних підприємствах, установах та організаціях і мають тенденцію до збільшення.

Станом на 01.01.2017  заборгованість по страхових внесках залишається в сумі 188,8 млн. грн., (зменшення  у 2016 році  на 5,3 млн. грн.); зі сплати єдиного соціального внеску – 348,1 млн. грн. (приріст - на  16,5 млн. грн.).

Профспілкова сторона звернула увагу членів Ради на п. 8.1.6 спільних зобов'язань, який звучить так: «Сприяти створенню та збереженню на підприємствах, в організаціях, установах усіх форм власності і господарювання профспілкових організацій та дотримання ними вимог Закону України" Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ". Вживати заходів щодо недопущення роботодавцями дискримінації працівників в залежності від членства в профспілці, в тому числі щодо своєчасного і в повному обсязі перерахування внесків». Оскільки є випадки, коли керівники підприємств, в примусовому порядку, під загрозою звільнення змушують працівників  писати заяви про вихід з членів профспілки, що є прямим перешкоджанням законній діяльності профспілок.

Крім того, сьогодні проблемним стало питання обчислення страхового стажу для призначення пенсії за умови нарахування заробітної плати менше мінімального її рівня (в разі, коли працівники працюють на 0,75, на 0,50 ставки), а сплати єдиного соціального внеску в мінімальному розмірі, тобто з мінімальної заробітної плати. Відповідно до абзацу 2 частини 5 статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове, державне соціальне страхування" у разі, коли база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, сума єдиного внеску сплачується з розміру мінімальної заробітної плати. Але фактично працівники стикаються з проблемою, коли при дотриманні вищевказаних норм щодо сплати ЄСВ в мінімальному розмірі, до страхового стажу цей період зараховувався пропорційно нарахованої заробітної плати. На звернення ФПУ щодо роз'яснень з цього питання від Пенсійного фонду України, отримано відповідь, яка потребує відпрацювання з ГУ Пенсійного фонду України в Харківській області.

Також, на засіданні обговорювалися проблеми: відсутності санаторно-курортного оздоровлення за рахунок соціальних фондів, дитячого оздоровлення; постійного реформування освіти і охорони здоров'я, які передбачають єдину мету - скорочення витрат на утримання цих організацій. Вже йдуть скорочення чисельності працівників освіти і охорони здоров'я в селах області. Все активніше на порядок денний виходять проблеми, пов'язані з децентралізацією влади. Новий процес об'єднання громад зачіпає інтереси багатьох сторін - представників виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, самих жителів громади. Гостро постане питання працевлаштування за фахом працівників бюджетних установ та органів місцевого самоврядування, вивільнених у ході об'єднання територіальних громад, а законодавством не визначено питання соціального діалогу та укладення угоди в об'єднаній територіальній громаді.

В обговоренні зазначених питань взяли участь: Волков С.Г., Байбакова Н.П., Шпарага Ю.І., Колесніков О.О., Григор’єв В.В., Татаринцева М.І та ін.

  

 

Відділ соціально-економічних, правових питань та охорони праці ОПХО

 

 

12

 

13

 

 

 

14