ТРУХАНОВ основний 2 2 

 

 

 

Ми за якісну освіту і вмотивованого вчителя незалежно від регіону і місцевості, чи то звичайна сільська школа, чи міська. Український учитель має бути захищеним, а його праця – вшанована владою і суспільством, адже саме він виховує сьогодення і майбутнє нашої країни.

 

Новий навчальний рік освітяни зустрічають з низкою новацій та документів: Нова українська школа, новий освітній простір, зміни у законодавстві. Сьогодні складно давати якісь оцінки цим проектам, адже вони лише розпочали втілюватися. Єдине, що хотів би зауважити: для ефективного впровадження усіх інновацій, на мою думку, потрібно активно використовувати власне український досвід, ґрунтовно вивчити його позитив і, міксуючи з міжнародними практиками, розпочинати процес поступового впровадження. З відповідною фінансовою базою.

Реформа в освіті без вчителя не відбудеться. Він – і її креативний лідер, і головний виконавець. І запроваджуючи такі серйозні зміни, варто про це пам’ятати й враховувати його думки та потреби.

Безумовно, ми бачимо позитив у підвищеній увазі влади до вчителя, бачимо наміри поліпшити його фінансовий стан. Проте, я переконаний, що лише шляхом реального піднесення престижу професії вчителя, пі двищення його заробітної плати, оснащення його робочого місця – тобто школи – можна повернути не лише віру самих освітян у перспективу своєї праці, а й залучити молодь до школи.

На жаль, не секрет, що до педагогічних закладів вищої освіти йдуть випускники не з найвищими балами ЗНО. Та, власне, й на заробітки вчителя молоді люди погоджуються неохоче.

Профспілка працівників освіти і науки України шляхом опрацювання інформації від територіальних організацій час від часу робить аналітичні зрізи щодо стану речей в освіті. Останній з них стосується підготовки навчальних закладів до 2018/2019 навчального року.

Оперативна інформація, яку ми отримали, не є вичерпною, проте навіть із цього ми розуміємо, що не все так добре з підготовкою до нового навчального року на місцях.

Зокрема, в західних регіонах гостро постало кадрове питання. Наприклад, у закладах загальної середньої освіти Виноградівсько– го району нараховуються 95 вакантних посад педпрацівників. У Берегівському районі існує гостра потреба у вчителях української мови та літератури, математики, історії України, фізичної культури, вихователів закладів дошкільної освіти.

В інформації з місць наголошується на нестачі обсягів освітньої субвенції в окремих районах Кіровоградської, Черкаської, Сумської та інших областей. Це призвело до невиплати відпускних і матеріальної допомоги на оздоровлення в повному обсязі педагогічним працівникам у регіонах (відпускні на Черкащині не виплачено станом на 23 серпня). Нам також повідомляють про те, що місцеві органи Полтавської області через недофінансування приймають рішення про зменшення надбавок за престижність праці педагогічним працівникам, що нівелює підвищення зарплати освітянам із січня цього року. До фінансових додаються проблеми щодо злиття чи укрупнення навчальних закладів, закриття шкіл у селах, доїзд до опорних шкіл учителів та дітей тими автомобільними дорогами, які у нас є, низка інших реальних невирішених проблем.

Сьогодні існує пересторога комерціалізації освіти. Особливо це стосується питань сертифікації педагогів. Адже якщо атестацію та курси підвищення кваліфікації забезпечує держава, то хто повинен оплачувати сертифікацію? Цей механізм ще не визначено.

 

ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ ПРОФСПІЛКИ ТА СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ

Зміни – це незворотний шлях для української освіти. Ми це розуміємо і не будемо їх гальмувати чи «консервувати» робочі місця. Але український вчитель має бути захищеним і бути впевненим у завтрашньому дні.

Профспілка відстежує усі законодавчі процеси і безпосередньо бере участь у них – а це засідання профільних комітетів, робочих груп, сотні листів, погоджень документів, роз’яснень тощо. І ми чітко дотримуємося позиції: соціальні гарантії для

освітян не повинні звужуватися чи знижуватися.

Ми неодноразово наголошували, що шлях до оптимального вирішення проблемних питань в освіті – це соціальний діалог. Акція протесту – це крайній метод. Краще обговорити проблему на всіх рівнях, знайти алгоритм її вирішення і вирішити. Вчителю не важливо, як саме вирішено проблему, важливий результат – вчасно й повною мірою виплачені зароблені кошти, оснащені кабінети, нормальний доїзд до школи, безпечне робоче місце. І це, на наше переконання, найголовніше!

 

ПРО МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД

Міжнародний досвід підтверджує, що за умови якісної підготовки вчителя і гідної оплати його праці можлива якісна освіта для учня. І як відомо, праця освітян в Європі оцінюється значно вище, ніж в Україні. Тому за гучними заявами влади мають стояти реальні дії і більш впевнені кроки до поліпшення матеріального стану освітян.

Гасло цьогорічного Всесвітнього дня вчителів – «Право на освіту означає право на кваліфікованого вчителя», адже саме вчителі відіграють ключову роль у забезпеченні дітей та молоді високоякісною освітою. Міжнародне співтовариство наголошує, що дуже важливо, аби освітяни були наділені відповідними повноваженнями та правами, мали добру підготовку, були досить мотивованими на ефективну працю і мали підтримку держави. І на наше переконання, основними шляхами вирішення значної частини проблем української освітньої галузі є підвищення заробітної плати та високий рівень соціального захисту працівників з боку держави.

 

ПРЕС-СЛУЖБА ПРОФСПІЛКИ

ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ