IMG 3467

 

Як найбільш ефективно забезпечити захист конституційних, соціальних і трудових прав людини праці? Що треба змінювати у позитивному сенсі у колективних трудових договорах та угодах? Яким чином змусити Уряд та роботодавців змінити їх ставлення до розмірів мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму? Ці та інші питання були у центрі уваги учасників засідання Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні, що відбулось 19 жовтня. У ньому взяли участь в.о. Голови ФПУ Володимир Саєнко, заступники Голови ФПУ Євген Драпятий, Сергій Українець.

Вів засідання заступник Голови СПО об’єднань профспілок, голова Об’єднання всеукраїнських автономних профспілок Анатолій Широков,

 

IMG 3448

Одним з найважливіших питань, що турбують зараз членів профспілок, трудові колективи, є питання права на страйк. Тому жваву дискусію викликала перша тема для обговорення – «Про позицію СПО об’єднань профспілок щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантування реалізації конституційного права людини на страйк». З інформацією з цього питання виступив член СПО об’єднань профспілок, виконавчий директор Всеукраїнської профспілки пілотів України   Олексій Капустинський.  

IMG 3451

 

У його доповіді, виступах зазначалось, що на погодження до Спільного представницького органу об’єднань профспілок надійшов від Міністерства інфраструктури проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантування реалізації конституційного права людини на страйк», яким передбачається внесення змін до ст. 18 Закону України «Про транспорт» та ст. 24 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)»

Відповідно до Порядку роботи з проектами актів законодавства, які надійшли на розгляд СПО об’єднань профспілок, законопроект був направлений для висловлення позиції профспілкам транспортної сфери. Проте серед членів СПО об’єднань профспілок виявились різні позиції стосовно редакції запропонованих змін до ст. 18 Закону України «Про транспорт». Проведено дві наради (17.09.2015 та 12.10.2015) з цього питання, за підсумками яких не вдалося досягти консолідованої позиції.

 

IMG 3432

 

Враховуючи вищевикладене на розгляд СПО об’єднань профспілок було внесено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантування реалізації конституційного права людини на страйк» для прийняття остаточного рішення.

СПО обєднань профспілок вирішив погодити проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантування реалізації конституційного права людини на страйк» у запропонованій Міністерством інфраструктури редакції,  а саме викласти ст. 18 Закону України «Про транспорт» в наступній редакції: "Страйк на підприємствах транспорту застосовується відповідно до законодавства про порядок вирішення колективних спорів (конфликтів)".

 

IMG 3399

                                

Учасники засідання також обговорили питання «Про позицію СПО об’єднань профспілок щодо звернення Міністерства соціальної політики України стосовно зняття з реєстрації Вимоги І СПО в колективному трудовому спорі (конфлікті) з Кабінетом Міністрів України», з інформацією по якому виступила керівник Управління соціального діалогу та колективно-договірного регулювання апарату ФПУ Олена Лобченко.

 

IMG 3449

 

У доповіді та виступах було сказано, що до СПО об’єднань профспілок надійшло звернення від уповноваженого представника інтересів Кабінету Міністрів України в національному колективному трудовому спорі (конфлікті), Міністра соціальної політики України Павла Розенка щодо зняття з реєстрації Вимоги І, у зв’язку з прийняттям Верховною Радою України законодавчих змін щодо підвищення з 1 вересня ц.р. на 13,1% (до 1378 грн.) розмірів мінімальних державних стандартів та гарантій (копія листа додається).

З метою визначення профспілкової позиції з цього питання проведено опитування членів СПО об’єднань профспілок. Навіть із 24 членів, які офіційно визначили свою позицію, переважна більшість зазначила, що таке підвищення не задовольняє вимогу профспілок в частині компенсації інфляційного знецінення у 2014–2015 роках доходів громадян.

 

IMG 3465

 

Спільний представницький орган об’єднань профспілок з цього питання вирішив не погоджувати пропозицію Мінсоцполітики щодо задоволення та зняття з реєстрації Вимоги І в колективному трудовому спорі (конфлікті) між СПО об’єднань профспілок та Кабінетом Міністрів України стосовно підвищення розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівників першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з метою відповідної компенсації їх інфляційного знецінення у 2014–2015 роках.

З інформацією «Про позицію СПО об’єднань профспілок щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо мінімальної заробітної плати» виступила заступник керівника Департаменту захисту соціально-економічних прав – керівник управління ринку праці апарату ФПУ Світлана Макогонюк.

 

IMG 3469

 

Під час обговорення цього питання зазначалось, що Міністерством соціальної політики України запропоновано Національній тристоронній соціально-економічній раді розглянути на найближчому засіданні проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо мінімальної заробітної плати» та внести його на розгляд Кабінету Міністрів України.

Спільний представницький орган об’єднань профспілок вже двічі висловлював заперечення проти зазначеного законопроекту з наступних причин.

Запропоновані зміни, а саме:

- виключення з чинного законодавства України положення, що мінімальна заробітна плата є платою за просту, некваліфіковану працю;

- законодавче запровадження включення до мінімальної заробітної плати доплат, надбавок, заохочувальних та компенсаційних виплат;

- законодавчий дозвіл роботодавцю нараховувати працівнику за повністю виконану норму праці заробітну плату нижче мінімальної;

- запровадження положення, що мінімальна тарифна ставка (оклад) може дорівнювати 60 відсотків розміру мінімальної заробітної плати тощо

призведуть до зниження доходів громадян (що є порушенням Конституції України в частині недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян, зокрема права на достатній життєвий рівень), порушення зв’язку заробітної плати працівника з його кваліфікаційно-освітнім рівнем, погіршення фінансового стану працюючого населення, зниженню мотивації до високопродуктивної якісної праці, відтоку кваліфікованих освічених фахівців за кордон та, як наслідок, завдадуть удару і так ослабленій економіці країни, оскільки зменшення купівельної спроможності населення генерує не тільки його зубожіння, але й рецесію вітчизняного виробництва.

 

IMG 3419

 

Зважаючи на викладене, СПО об’єднань профспілок на національному рівні вирішив висловити категоричну незгоду запропонованим Міністерством соціальної політики України так званим новаціям у визначенні понять «мінімальна заробітна плата» та «мінімальна тарифна ставка (оклад)», наполягати на незмінності визначення в українському законодавстві поняття «мінімальна заробітна плата», яке відповідає нормам Конвенції МОП №131 про встановлення мінімальної заробітної плати з особливим урахуванням країн, що розвиваються.

 

IMG 3473

 

Учасники засідання також обговорили питання «Про ситуацію щодо переговорів з встановлення розміру по Єдиному соціальному внеску та фінансове забезпечення фондів соціального страхування» (доповідач – заступник Голови ФПУ Сергій Українець) та «Про результати консультацій представників сторін соціального діалогу щодо врегулювання розбіжностей за результатами колективних переговорів з укладення Генеральної угоди на новий строк» (інформація Олени Лобченко).

 

З цих питань були прийняті відповідні рішення.

 

Прес-центр ФПУ