А10

На пленарному тижні Верховної Ради України 13-16 липня 2021 року заплановано розглянути у першому читанні урядовий проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо дерегуляції трудових відносин» (реєстр. № 5388 від 16.04.2021).

Законопроєкт № 5388 у запропонованій редакції в порушення норм статей 9, 22,36 Конституції України, міжнародно-правових актів, містить низку вкрай загрозливих положень, що встановлюють дискримінаційні норми для працівників, які значно послаблюють їх рівень захисту, звужує обсяг трудових прав та соціальних гарантій працівників у порівнянні з чинним національним законодавством, нівелює представницьку і захисну функцію профспілок. Зазначене суперечить зобов’язанням України, визначеним статтями 296, 419, 420 Угоди про асоціацію, та не відповідає Директивам Європейського Парламенту і Ради ЄС, судовим рішенням ЄСПЛ щодо вимог «якості» закону та правової визначеності, іншим міжнародним актам, а отже запропоновані проєктом зміни до законодавства не кореспондуються з європейським курсом України та взятими на себе нашою державою міжнародними зобов'язаннями.

Найбільш гострим є питання нівелювання ролі профспілок у представництві та захисті трудових прав працівника. Запропоновані законопроєктом виключення статей 43, 43-1 КЗпП та статей 38, 39 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» значно знижують правовий захист найманих працівників, звужуючи можливості профспілок захищати трудові і соціально-економічні права трудящих, а також не відповідають статті 36 Конституції України, Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» і Конвенції МОП № 158, яка передбачає проведення узгоджувальних процедур при звільненні працівників, та Директиви Ради № 98/59/ЄС від 20.07.1998 про наближення законодавства держав-членів щодо колективного звільнення.

Звуження прав профспілок, які є основними інструментами реалізації прав працівників, позбавляє останніх дієвих механізмів, за допомогою яких працівники можуть захищати свої інтереси.

Крім того, аргументація щодо виключення статті 43 та статті 43-1 КЗпП не витримує жодної критики, оскільки в якості підстави наводяться норми Конвенції МОП № 158, яка й передбачає проведення узгоджувальних процедур при звільненні працівників. Одночасно проєкт зберігає чинні гарантії щодо захисту профспілкових активістивістів від свавілля роботодавців, однак шляхом скасування вищезазначених положень законодавства, фактично усуває механізми реалізації цих гарантій.

Зважаючи на зазначене, 13 липня 2021 року Перший заступник голови СПО об’єднань профспілок Олександр Шубін звернувся до керівників депутатських фракцій і  груп у Верховній Раді України стосовно доведення позиції профспілок до народних депутатів України та непідтримки прийняття законопроєкту № 5388 як такого, що суперечить зобов’язанням України, визначеним статтями 296, 419, 420 Угоди про асоціацію, та не відповідає Директивам Європейського Парламенту і Ради ЄС, судовим рішенням ЄСПЛ щодо вимог «якості» закону та правової визначеності, іншим міжнародним актам.

СПО об’єднань профспілок