СТОЛ 

 

«Вирішити проблему заборгованості по заробітної плати докорінно, напевно, неможливо, але захистити працівника, якому порушується конституційне право на отримання заробітної плати можливо. Достатньо зробити так, щоб він отримував компенсацію за кожен день затримки таку, яку отримує банк за кожен день затримки виплати кредиту». Про це заявив Перший заступник СПО об’єднань профспілок, заступник Голови Федерації профспілок України Сергій Кондрюк у своєму виступі на круглому столі на тему «Шляхи розв'язання проблем щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати», що відбувся 22 квітня у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.

Сергій Кондрюк зазначив, що вже на третій день після оголошення такого рішення  заборгованість по зарплаті буде скорочена в декілька разів. Він нагадав, що Революція гідності виникла не через те, що побили студентів, не через те, що був змінений європейський курс, а через те, що роками попиралась гідність людей праці. І відсутність гідної оплати праці, а тим більш заборгованість по її виплатам є тяжким злочином.

Заступник Голови ФПУ підкреслив, що навіть за оцінками Мінсоцполітики, мінімальна заробітна плата занижена, як мінімум, вдвічі. І навіть цю занижену зарплату не виплачують вчасно.

 

СТОЛ1

 

Сергій Кондрюк запропонував подивитись на питання заборгованості по зарплаті з різних точок зору, перш за все, з морально-духовної. «Це не просто не порядність роботодавця, це його смертний гріх, це злочин, - емоційно висловив свою думку він. – Бо таким чином він позбавляє працівника і його сім’ю коштів на елементарне виживання».

З точки зору ринкової економіки, на думку представника профспілок, це підрив основоположного принципу недоторканності приватної власності. Так як роботодавець користується чужою зарплатою, так і працівник має права користуватися їх бізнесом, власністю, прибутками. З точки зору Конституції – це пряме попрання конституційного права на захист своєчасного законного отримання винагороди за працю, доходу для життя.

Парадокс ситуації і у тому, що держава гарантує збанкрутілому банку повернення коштів, а людині праці, яка заробила собі кошти, вона їх не поспішає повертати. «Настав час змінити ці дискримінаційні норми і домогтися, щоб трудові доходи захищались державою не менш яро ніж вклади в банках, - наголосив Сергій Кондрюк. – Федерація профспілок підготувала та передала до Кабміну та Парламенту десятки законопроектів, що покликані допомогти вирішенню цих проблем. І десятки разів роботодавці разом з Міністерством соцполітики відхиляли наші пропозиції, не запропонував жодної альтернативи, як боротися з цим ганебним явищем».

 

СТОЛ4

 

Заступник Голови ФПУ вкотре озвучив рекомендації і пропозиції профспілкової сторони. А також проінформував, що профспілки подали скаргу до Міжнародної організації праці про невиконання державою Україна ратифікованих Конвенцій МОП.

«Ми сподіваємось, що технічна місія МОП допоможе недбайливим урядовцям і роботодавцям не тільки вручну гасити борги, а робити це системно», - сказав він.     

У круглому столі взяли участь народні депутати, представники Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів, міністерств, інших органів державної влади, всеукраїнських профспілок та об'єднань організацій роботодавців, науковці.

Голова Комітету Людмила Денісова, відкриваючи засідання, звернула увагу на існування величезної заборгованості по заробітних платах.

Вона нагадала, що Комітет у лютому ц.р. розглядав це питання, заслухав інформацію Рахункової палати щодо аналізу стану заборгованості і тоді було ухвалено рішення заслухати це питання ще раз у квітні. Л.Денісова повідомила про те, що Комітет вже отримав інформацію про виконання того рішення: з 20 пунктів виконано тільки п'ять.

«Ми бачимо, що заборгованість по заробітних платах в цілому зростає - на 1 січня 2015 р. вона була 1 млрд. 320 млн. грн., а зараз зросла на 19% і складає 1 млрд. 574 млн. грн. У цю заборгованість не врахована заборгованість, яка є в АР Крим, м. Севастополь та на територіях, які зараз окуповані, це - 1 млрд. 116 млн. грн. Тобто загалом вся заборгованість складає 2 млрд. 780 млн. грн., що у два рази більше заборгованості на початок 2014 року».

 

СТОЛ3

 

За словами Л.Денісової, невтішна ситуація також щодо зростання суми боргу на одного працівника. 1 березня 2014 року це було 4820 грн., а на 1 березня поточного року - 5475 грн.

Збільшується кількість працівників, яким заборгувала держава, заборгували всі роботодавці. На 1 березня 2014 р. було 128 тис. працівників, яким була винна держава, на 1 січня 2015 р. - 382 тис. і на 1 березня - 201 тисяча. "Це питання не тільки заборгованості заробітних плат, це питання страхування цих людей", - наголосила вона.

 

Учасники круглого столу заслухали доповідь заступника Міністра соціальної політики Віктора Іванкевича та співдоповідь секретаря Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення - голову підкомітету з питань державних соціальних гарантій, забезпечення достатнього життєвого рівня Наталію Веселову.

 

Учасники зазначили, що соціально-політичні події останніх двох років в Україні викликали значне погіршення економічної динаміки та стрімке зростання боргів по заробітній платі. Разом з тим, в ряді регіонів, зокрема, в Закарпатській області та місті Києві, завдяки продуктивній співпраці органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування в напрямі забезпечення своєчасної виплати працівникам заробітної плати у січні-лютому 2015 року не допущено зростання заборгованості з оплати праці. В Івано-Франківській області рівень зарплатних боргів за цей період залишився практично незмінний.

Під час круглого столу наводилися дані, згідно з якими у структурі загальної суми позабюджетної заборгованості найбільша частка припадає на борги працівникам економічно активних підприємств.

 

СТОЛ2

 

Учасники заходу підсумували: на сьогодні результати аналізу стану додержання законодавства про оплату праці, державні статистичні дані та спостереження профспілкових організацій свідчать, що переважна частина загальної заборгованості з виплат заробітної плати сконцентрована в промисловому секторі декількох регіонів країни. У цілому ж тенденції заборгованості з виплат заробітної плати демонструють зростання та регіональне підґрунтя зарплатних боргів.

Крім загальновідомих причин, які стримують погашення заборгованості з заробітної плати на економічно активних підприємствах, називалися також призупинення господарської діяльності у зв'язку з бойовими діями на Сході України, невиконання контрагентами договірних зобов'язань, скорочення ринків збуту. Відзначалося, що останнім часом загальну картину з дотримання строків виплати заробітної плати погіршують численні випадки затримки комерційними банківськими установами перерахування в рамках зарплатних проектів на платіжні картки належної працівникам заробітної плати.

 

Учасники круглого столу прийняли рекомендації.

В них зокрема:

- Верховній Раді рекомендується прискорити розгляд законопроектів про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, та деякі питання діяльності об'єктів, що виключаються з такого переліку;

- Кабінету Міністрів рекомендовано забезпечити виконання рішення Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення від 11 лютого 2015 року "Про інформацію Рахункової палати України щодо аналізу стану заборгованості з виплати заробітної плати";

- прискорити затвердження Порядку погашення заборгованості з виплати заробітної плати, що утворилася внаслідок проведення антитерористичної операції, а також виплати пенсії громадянам, які тимчасово переселені в інші населені пункти України з територій, на яких проводиться антитерористична операція;

- Уряду також рекомендовано розглянути можливість надання органам Державної служби України з питань праці дозволу на проведення перевірок з питань, пов'язаних із порушенням законодавства про працю;

- створити Реєстр підприємств, установ, організацій усіх форм власності та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю, що мають заборгованість із заробітної плати та забезпечити систематичне оновлення Реєстру, публічний доступ до нього на сайтах центральних органів виконавчої влади тощо.

 

Інформаційно – аналітичний центр ФПУ