ВЕРХ

 

У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо бюджетної децентралізації) (реєстр. № 4435а від 08.08.2014).

Сприймаючи прагнення регіонів до децентралізації влади і суттєвого розширення повноважень територіальних громад у вирішенні регіональних питань бюджетної політики, ФПУ активно опрацьовує можливості і загрози цього законопроекту.

Безперечно передання повноважень, фінансових ресурсів і обов’язків на регіони має відкрити додаткові можливості мобілізації місцевої економіки і розширення її легального сектору.

Однак, при першому ознайомленні із запропонованим механізмом реалізації бюджетної політики постає декілька питань, що потребують відповідей до того як будуть прийняті остаточні політичні рішення:

  1. 1)Чи доцільно саме у цей час здійснювати фундаментальні трансформації бюджетної політики? Чи слід було б провести експеримент в двох-трьох регіонах для вироблення певної практики дій?
  2. 2)На скільки збалансованим є обсяг делегованих на місця повноважень та ресурсів територіальних громад?
  3. 3)Чи зможе держава забезпечити законодавчо закріплені гарантії у сфері освіти, охорони здоров’я, культури, тощо, використовуючи оновлений механізм бюджетного регулювання?
  4. 4)Як будуть фінансуватися заклади, установи, організації, що мають статус національних та загальнодержавних у разі відсутності фінансових можливостей на місцях?

Серйозне занепокоєння викликає спроба Уряду легалізувати механізм підміни закону, що має вищу юридичну силу порівняно з іншими нормативно-правовими актами, рішеннями Уряду. Достатньо спірною є пропозиція розширення сфер «ручного» регулювання Кабміном, що може мітити не лише суб’єктивізм у вирішенні окремих питань, а й нести в собі корупційну загрозу.

На жаль, Уряд не лишає спроб легалізації антисоціальних та антиконституційних норм щодо обмеження розмірів оплати праці вчителям, медикам, працівникам культури, державним службовцям, а також законодавчо гарантованих соціальних виплат, пенсіонерам, дітям війни, військовослужбовцям та іншим соціально незахищеним верствам населення (зокрема, чорнобильцям, ветеранам війни, жертвам нацистських переслідувань).

ФПУ переконана, що реформи в Україні не мають зупинятись, однак вони не можуть бути поспішними та не повинні ґрунтуватися на абстрактних та суб’єктивних судженнях.

За таких умов вкрай важливим є проведення широкомасштабної роз’яснювальної роботи використовуючи усі доступні інструменти, в т.ч. ЗМІ усіх рівнів. Також не слід нехтувати таким механізмом забезпечення громадської підтримки як відкриті громадські слухання і лише за їх результатами приймати політичні рішення.

ФПУ в чергове має нагадати владі, що відповідно до зобов’язань за чинною Генеральною угодою та ратифікованими конвенціями МОП, усі рішення, які стосуються соціально-економічних та трудових прав повинні узгоджуватися через здійснення соціального діалогу.

Слід зазначити, що в середу, 13 серпня ц.р. о 15 год., заплановано провести у профспілковому колі фахове обговорення запропонованих Урядом змін до Бюджетного кодексу України.

У разі зацікавленості взяти участь в обговоренні пропонуємо не пізніше 12.08.2014 звернутися за тел. (044) 287-43-80.

 

 

Департамент бюджетної політики та

соціального захисту апарату ФПУ