z-1

Ухвалений Верховною Радою України закон про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (від 31.07.14 № 1622-VII), який був поданий Урядом «задля зміцнення боєздатності країни, забезпечення відновлення зруйнованої інфраструктури Донецької і Луганської областей та відповідно до проекту Меморандуму про економічну та фінансову політику між Україною та Міжнародним валютним фондом, де як попередній захід для отримання наступного траншу від МВФ є ухвалення нових змін до бюджету» передбачає:

-          збільшення на 4 889 815,4 тис. гривень доходної та на 4 825 115,4 тис. гривень  видаткової частини Державного бюджету України на 2014 рік;

-          збільшення на 142 953 335,1 тис. гривень граничного обсягу державного боргу.

Додаткові бюджетні доходи пропонується отримати за рахунок надходжень від:   

податку на доходи фізичних осіб – 6,2 млрд. грн.;

плати за користування надрами –  4,78 млрд. гривень;

програм допомоги Європейського Союзу –  3,99 млрд. гривень;

акцизного  податку –  0,28  млрд. гривень;

неподаткових надходжень – 0,5 млрд. гривень.

додаткового випуску облігацій внутрішньої державної позики з подальшим придбанням їх у державну власність в обмін на ці облігації акцій додаткової емісії публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» –  63 272 276  тис. гривень тощо.

Крім того зменшено розмір видатків на фінансування органів влади:

Апарату Верховної Ради України – 55 100,9 тис. гривень;

Державного управління справами – 13 468,0  тис. гривень;

Секретаріату Кабінету Міністрів України - 7622,7 тис. гривень;

Державної судової адміністрації України – 29 810, 6 тис. гривень;

Генеральної прокуратури України – 68 497, 7 тис. гривень;

Міністерства внутрішніх справ України – 54 089,7 тис. гривень;

Міністерства енергетики та вугільної промисловості України – 1 042 993,9  тис. гривень;

Міністерства культури України у сфері фінансування управління, театрально-культурної, бібліотечної діяльності, освіти, підготовки кадрів – на 109977,2 тис. гривень;

Також зменшено фінансування окремих бюджетних програм, зокрема соціально та культурно значущих:

 «Оздоровлення і відпочинок дітей в дитячих закладах» (код 0301110) – на   224,2 тис. гривень;

«Медичне забезпечення працівників, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ (код 1001100) на 29 988,0 тис. гривень;

 «Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів в лісовому фонді» (код 1901060) – на 72 711,1 тис. гривень;

«Медичне лікування, реабілітація та санаторне забезпечення особового складу Збройних Сил України, ветеранів військової служби та членів їх сімей, ветеранів війни» (код 2101080) – на 10 000,0 тис. гривень;

«Діагностика і лікування захворювань  із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров'я науково-дослідних установ та  вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України «(2301170) – на  3 640,4;

«Санаторне лікування хворих на туберкульоз та дітей і підлітків з соматичними захворюваннями» (код 2301180) – на 19 197,0 тис. гривень;

«Здійснення природоохоронних заходів» (241270) - на 334 732,1 тис. гривень;

        «Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення» (2501150) - на 28 579,9 тис. гривень;

         «Дотація на виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами» (код 2506020) – на 1089699,8 тис. гривень;

         «Покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду України для виплати пенсій, у тому числі покриття витрат, пов’язаних з обслуговуванням боргових зобов’язань» (код 2506050) – на 976 922,5 тис. гривень;

         «Забезпечення діяльності Фонду соціального захисту інвалідів» (код 2507040) – на  1 679,4 тис. гривень тощо.

 

Граничний обсяг державного боргу збільшився до 53% від номінального ВВП прогнозованого на кінець року. Це викликає занепокоєння, адже свідчить про поглиблення боргової ями. Також звертаємо увагу на вимоги ч. 2 статті 18 Бюджетного кодексу України, згідно з якими «загальний обсяг державного боргу та гарантованого державою боргу  на  кінець  бюджетного  періоду  не  може  перевищувати  60 відсотків   річного   номінального  обсягу  валового  внутрішнього продукту України».

Що стосується державних соціальних стандартів та гарантій, то вони залишилися незмінними, тобто розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати НЕ ЗМІНЮВАТИМУТЬСЯ та залишаться на рівні грудня 2013 року, тобто: 

розмір мінімальної заробітної плати – 1218 грн;

розмір прожиткового мінімуму:

на одну особу

1 176 грн.

дітей віком до 6 років

1 032 грн.

дітей віком від 6 до 18 років

1 286 грн.

працездатних осіб

1 218 грн.

осіб, які втратили  

працездатність

949 грн.

Також слід зазначити, що у прийнятому Законі України "Про внесення змін до Державного бюджету України на 2014 рік" закладено норми про:

  • затвердження Урядом особливого порядку проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на 2014 рік;
  • обмеження розмірів законодавчо гарантованих соціальних виплат пенсіонерам, чорнобильцям, дітям війни, військовослужбовцям, ветеранам війни, жертвам нацистських переслідувань тощо.

 

Незважаючи на висловлену низкою інституцій думку про передчасність   запровадження особливих правил регулювання бюджетної політики в умовах введення воєнного стану, народними депутатами прийнято низку норм, що регулюють бюджетну політику в умовах введення воєнного стану, зокрема:

- державні соціальні стандарти та гарантії застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік;

- норми Бюджетного кодексу України в частині визначення виключно законом про Державний бюджет України витрат державного бюджету та обов’язковості погодження з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету рішення Кабінету Міністрів України про перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету не застосовуються;

- запровадження ручного управління скороченням видатків і кредитуванням Державного бюджету України та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканості державного кордону та захисту держави.

- не поширення дії Закону України "Про здійснення державних закупівель" на випадки закупівель товарів, робіт і послуг, які здійснюються для потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів з метою виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканості державного кордону та захисту держави.

        

Прийнято норму про надання Кабінету Міністрів України права здійснювати часткову компенсацію процентних ставок окремим суб’єктам господарювання за запозиченнями, залученими на внутрішньому ринку. Як зазначає Головне експертне управління «це фактично означає, що Уряд самостійно визначатиме обсяги бюджетного фінансування на зазначену компенсацію процентних ставок відповідному суб’єкту господарювання». Зауважимо, що абзацом третім частини першої статті 16 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України наділяється правом тільки  визначати «умови здійснення державних запозичень, у тому числі вид, валюту, строк та відсоткову ставку державного запозичення».

 

Незважаючи на стрімке зростання безробіття та заплановану оптимізацію чисельності працівників ВРУ ухвалила рішення про вилучення 2 000,0 млн. грн. із Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування на випадок безробіття на скорочення дефіциту коштів Пенсійного фонду України.

 

Прикінцеві положення

Прикінцевими положення керівникам центральних органів виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд у відповідних галузях і сферах та центральних органів виконавчої влади, виконання функцій яких можуть здійснювати відповідні міністерства надано право:

  1. 1.здійснювати заходи щодо оптимізації штатної чисельності працівників, надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати, встановлення для працівників режиму роботи на умовах неповного робочого часу, зменшення  або скасування стимулюючих виплат, підвищень посадових окладів, зменшення надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах;
  2. 2.без згоди та попередження працівників встановлювати для них режим роботи на умовах неповного робочого часу та надавати відпустки без збереження заробітної плати на визначений цими керівниками термін, а положення Закону України "Про відпустки" та Кодексу законів про працю України, які забезпечували захист прав працівників у таких ситуаціях, не застосовувати.

 

Слід зазначити, що законодавці не прийняли до уваги застереження, щодо невідповідності низки положень статтям  1, 3, 6, 8, 19, 21, 22, 92, 95 Конституції України в частині зупинення законом про державний бюджет України дії інших законів України про надання пільг, компенсацій і гарантій, внесення змін до інших законів України, встановлення іншого (додаткового) правового регулювання відносин ніж передбачено законами України, звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян при прийнятті нових або внесенні змін до чинних законів (відповідно до Рішення  Конституційного Суду України (у справі про соціальні гарантії громадян № 1-29/2007) від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007).

 

Звертаємо увагу на те, що у супровідних документах до законопроекту не наведені принаймні приблизні розрахунки щодо обсягу економії коштів від  реалізації вказаних антисоціальних новацій.

 

Проте ситуація б могла бути набагато гіршою і лише завдяки активній позиції щодо неприпустимості нових зазіхань на сферу оплати праці, спільним діям ФПУ та членських організацій вдалося досягнути певного позитивного результату. Адже в прийнятій редакції Закону України "Про внесення змін до Державного бюджету України на 2014 рік" виключено такі антисоціальні та антитрудові норми (що закладалися до проекту закону), як:

  • зупинення дії Закону України "Про індексацію грошових доходів населення";
  • зупинення застосування положення статті 26 Закону України "Про відпустки" та статей 32, 56, та 84 Кодексу законів про працю України (в частині обмеження терміну відпустки без збереження заробітної плати, необхідності повідомлення не пізніше ніж за два місяці та погодження з працівником встановлення режиму роботи на умовах неповного робочого часу) у всіх сферах діяльності;
  • здійснення керівниками центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, а також керівниками інших бюджетних установ та підприємств, установ і організацій, які отримують підтримку з бюджету заходів щодо оптимізації штатної чисельності працівників, надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати, встановлення для працівників режиму роботи на умовах неповного робочого часу, зменшення  або скасування стимулюючих виплат, підвищень посадових окладів, зменшення надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах;
  • надання права керівникам бюджетних установ у межах бюджетних призначень без згоди та попередження працівників встановлювати для них режим роботи на умовах неповного робочого часу та надавати відпустки без збереження заробітної плати на визначений цими керівниками термін.

 

ФПУ висловлює вдячність профспілковим організаціям та об’єднанням, а також  соціальним партнерам за активну участь у спільній боротьбі та співпрацю, зокрема:

Профспілці працівників культури України;

Профспілці працівників освіти і науки;

Профспілці працівників споживчої кооперації України;

Професійній спілці працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України;

Профспілці працівників енергетики та електротехнічної промисловості України;

Федерації професійних спілок Житомирської області;

Федерації професійних спілок Кіровоградської області;

Федерації профспілкових організацій Чернігівської області;

Об’єднанню профспілок Харківської області;

Закарпатській обласній раді професійних спілок;

Запорізькій обласній раді професійних спілок;

 Миколаївській обласні раді профспілок;

Чернівецькій обласній раді профспілок;

Сумській обласній раді професійних спілок;

Охтирській районній державній адміністрації;

Вінницькій обласній організації профспілок працівників лісового господарства;

Івано-Франківській обласній організації профспілці працівників охорони здоров’я;

Кіровоградському обкому профспілки працівників культури;

Тернопільській об’єднаній профспілковій організації працівників шляхових господарств;

Сумській обласній організації профспілок працівників лісового господарства;

Харківській обласній організації профспілки працівників освіти і науки;

Профспілковому комітету Охтирській районній державній адміністрації;

Первинній профспілковій організації ПАО «Завод «Екватор»

Буринській центральній районній лікарні ім. Професора М.П. Новаченка;

Буринській районній державній адміністрації Сумської області.

 

 

Департамент бюджетної політки

та соціального захисту