Як відомо, ще 11 червня 2014 року Кабінет Міністрів прийняв рішення (розпорядження КМУ № 588-р) щодо розв’язання проблем, пов’язаних із соціальним захистом внутрішньо переміщених осіб, зокрема - відновлення всіх соціальних виплат та надання допомоги у працевлаштуванні.

Так, спрощено процедуру набуття статусу безробітного, а також скорочено перелік необхідних документів для його набуття (постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2014 №403 «Про внесення змін до Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу»).

Переселену особу звільнено від обов’язку надання довідки про заробітну плату та сплачені страхові внески, про припинення ведення особистого селянського господарства та від обов’язку періодичного відвідування центру зайнятості (не рідше одного разу в місяць).

Особа може звертатися до будь-якого центру зайнятості незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування.

Крім того, Міністерство соціальної політики України надало рекомендації роботодавцям щодо неможливості звільнення працівників підприємств, що знаходяться в районах проведення антитерористичної операції, з причин прогулу та рекомендовано надавати відпустки працівникам на цей час, у тому числі без збереження заробітної плати.

За участю науковців розроблено проект урядового рішення щодо затвердження Програми працевлаштування та профнавчання внутрішньо переміщених осіб на 2015-2016 роки. Метою Програми є забезпечення зайнятості та підвищення конкурентоспроможності на ринку праці внутрішньо переміщених осіб  шляхом профпідготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації.

Відбулась науково-практична конференція на тему «Проблеми внутрішньо переміщених осіб у сфері зайнятості та роль соціальних партнерів і держслужби зайнятості в їх розв’язані», під час якої учасники схвалили проект Програми.

Залучені до реалізації програми волонтерські організації, що надають допомогу внутрішньо переміщеним особам , у т.ч. – щодо працевлаштування.

 Було визначено механізм виплати пенсії громадянам України, які проживають на території АР Крим та м. Севастополя (постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 234 «Про затвердження Порядку виплати пенсії та надання соціальних послуг громадянам України, які проживають на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя»).

Зокрема, особам, які проживають на тимчасово окупованій території України та не отримують пенсії з пенсійного фонду Російської Федерації, надано можливість отримання пенсії в органах Пенсійного фонду Херсонської області.

Крім того, спрощено механізм продовження виплат пенсій: - за місцем тимчасового перебування пенсіонер звертається до найближчого управління Пенсійного фонду із заявою, надає паспорт та, за наявності, пенсійне посвідчення і довідку про ідентифікаційний код.

У разі виникнення питань із пенсійного забезпечення ВПО можуть звернутися до найближчого управління Пенсійного фонду України.

Забезпечено прийом за місцем тимчасового перебування пенсіонерів та розгляд їх звернень у першочерговому порядку.

За заявою громадян забезпечується переведення пенсійної справи за новим місцем фактичного проживання при пред’явлені паспорта чи іншого документу, який засвідчує особу та довідки про взяття на облік.

Отримання пенсій за новим місцем фактичного проживання здійснюється за заявою пенсіонера до органів Пенсійного фонду України.

Урегульовано механізм щодо призначення страхової соціальної допомоги за місцем фактичного проживання. Відповідно до діючого законодавства призначення та виплата соціальної допомоги проводиться органами фондів соціального страхування за місцем реєстрації або за місцем фактичного проживання. 

Фонди соціального страхування зобов’язані забезпечити громадянам України, які приїхали з Донецької та Луганської областей на тимчасове перебування до інших регіонів України безперебійну виплату призначених допомог, переведення виплати допомоги за місцем фактичного проживання, а також сприяти у вирішенні питань, пов’язаних із новими призначеннями соціальних виплат. Для реалізації цих завдань правліннями фондів соціального страхування  були прийняті усі необхідні рішення, затверджені постановами правління.

З метою зменшення бюрократичних перепон, що стоять на шляху до отримання особою статусу внутрішньо переміщеної особи, удосконалення чинного законодавства у сфері надання допомоги внутрішньо переміщеним особам та посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб і спрощення процедури обліку таких осіб, народними депутатами України Логвинським Г.В., Пацканом В.В., Шкрум А.І., Геращенко І.В. та Немирею Г.М поданий проект  Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» реєстр. № 2166 від 18.02.2015 р. (доопрацьований  13.03.2015 р.).

Зокрема, законопроект вирішує питання щодо надання права іноземцю або особі без громадянства, які перебувають на території України на законних підставах та мають право на постійне проживання на території України, на отримання статусу внутрішньо переміщеної особи. Вирішено питання, що робити якщо особа, яка перемістилась, немає відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення та багато інших питань, які сьогодні турбують внутрішньо переміщених осіб.

Цей законопроект готувався з урахуванням практичних потреб внутрішньо переміщених осіб та має на меті удосконалити чинне законодавство у цій сфері.

Зазначеними змінами пропонується уточнити поняття внутрішньо переміщеної особи; удосконалити питання гарантій внутрішньо переміщеним особам, зокрема на створення умов для добровільного повернення таких осіб до їх покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні; удосконалити процедуру отримання довідки внутрішньо переміщеної особи; скасувати необхідність реєстрації місця проживання внутрішньо переміщеної особи; розширити перелік прав внутрішньо переміщеної особи тощо. Крім того, законопроектом пропонується внести зміни до статті 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання», щодо виключення довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з переліку документів, до яких вносяться відомості про місце проживання та місце перебування особи.

 Законопроект також пропонує врахувати низку окремих рекомендацій Парламентської асамблеї Ради Європи та удосконалити загальні процедури обліку, реєстрації тощо, встановлені для внутрішньо переміщених осіб Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

3 листопада  ц.р. Верховна Рада України прийняла цей Закон у цілому, 11 листопада 2015р. його було направлено на підпис Президенту України.

 

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення