i

 

26 грудня у Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення було проведено засідання Робочої групи по опрацюванню внесених до законопроекту пропозицій, а 27 грудня відбулось засідання Комітету.

У цих засіданнях взяли участь Голова ФПУ Осовий Г.В. і  керівник управління ФПУ Максимчук В.С.

Під тиском профспілок Комітетом було підтримано такі пропозиції:

- призначення та звільнення директора виконавчої дирекції Фонду здійснюватиме правління Фонду, а не Кабінет Міністрів України;

- працівникам, які мають відповідний статус (ветерани війни, постраждалі від Чорнобильської катастрофи та ін.), оплату лікарняних листків пропонується залишити на рівні 100 % заробітку;

- пропонується із законопроекту вилучити норми, якими передбачається виплата компенсацій окремим потерпілим і їх сім’ям у страхуванні від нещасних випадків на виробництві у значно вищому розмірі порівняно із загальними нормами;

- передбачається що пенсії потерпілим виплачуватимуться Пенсійним фондом без залучення коштів Фонду соціального страхування.

Після тривалого обговорення питання щодо збереження санаторно-курортного лікування, оздоровлення дітей Комітет так і не зміг визначитися, а тому його обговорення буде перенесено у сесійний зал Верховної Ради.

 Потрібно зазначити, що від СПО об’єднань профспілок 27 грудня надіслано звернення до депутатських фракцій і груп з проханням не підтримувати зміни, які звужують права працівників і членів їх сімей та порушують конституційні норми.

 

 * * * * * 

 

Нагадаємо, що 22 грудня 2012 року Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради України проект Закону України «Про реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізацію фонду оплати праці», реєстр. №1573.

Зазначений законопроект не обговорювався із сторонами соціального діалогу і представники профспілок і роботодавців не брали участь в його розробці.

Законопроектом передбачається об’єднання двох фондів соціального страхування - від нещасних випадків на виробництві та з тимчасової втрати працездатності – і на їх базі створюється новий Фонд соціального страхування як некомерційна самоврядна організація, з управлінням на тристоронній основі – по 5 представників від держави та репрезентативних об’єднань профспілок і роботодавців.  

Разом з тим законопроект  має низку негативних положень, які погіршують рівень соціального захисту застрахованих осіб і членів їхніх сімей, звужують їх права та у зв’язку з цим порушують конституційні норми. Зокрема:

- залишається казначейська форма обслуговування страхових коштів у порядку, передбаченому для обслуговування Державного бюджету України;

- призначення та звільнення з посади директора виконавчої дирекції самоврядного Фонду соціального страхування здійснюватиметься Кабінетом Міністрів України на підставі подання центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення;

- серед видів матеріального забезпечення та соціальних послуг не передбачено санаторно-курортного лікування, часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв, дитячо-юнацьких спортивних шкіл, позашкільного обслуговування дітей;

- знижуються розміри допомоги по тимчасовій непрацездатності залежно від стажу роботи з 60-100 % до 50-80 % заробітку застрахованої особи; 

- не передбачено призначення та виплати пенсії по інвалідності та у разі втрати годувальника внаслідок нещасного випадку на виробництві;

- зменшується розмір одноразової страхової виплати потерпілому з 4-х кратної величини, в межах якої нараховується єдиний внесок (сьогодні, це 82824 грн.), до 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права потерпілого на страхову виплату (20706 грн.);

- зменшується розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності потерпілим на виробництві зі 100 % до 80 % середнього заробітку (оподатковуваного доходу);

- зменшується у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві розмір одноразової допомоги його сім'ї  і пропонується виплачувати у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб (121800 грн.), та одноразову допомогу кожній особі, яка перебувала на його утриманні, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб (24360 грн.) (за чинними нормами - у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання розмір одноразової допомоги його сім'ї повинен бути не меншим за п'ятирічну заробітну плату потерпілого і, крім того, не меншим за однорічний заробіток потерпілого на кожну особу, яка перебувала на його утриманні);

- призупиняється дія норми щодо щорічного з 1 березня підвищення страхових виплат у зв’язку із зростанням середньої заробітної плати в країні.

- поетапно зменшується розмір єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування: передбачається, що на перехідний період до частини бази нарахування єдиного внеску, що перевищує двократний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховано (отримано) дохід, ставка єдиного внеску, встановлена для відповідної категорії платника, застосовується з такими коефіцієнтами: з 1 січня 2015 року по 31 грудня 2015 року включно – у розмірі 0,65; з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року включно – у розмірі 0,52; з 1 січня 2017 року – у розмірі 0,4. Проте не передбачається заміщення втрачених фондами соціального страхування страхових коштів – яким чином і за рахунок яких коштів здійснюватиметься виплата пенсій, страхових виплат та надання соціальних послуг у разі відсутності у фондів відповідних коштів;

- пропонується покласти на Фонд соціального страхування фінансування витрат на виплату компенсації потерпілим посадовим особам (працівникам дипломатичної служби, прокуратури, державні інспектори та інші, передбачені законодавством) у разі каліцтва чи їх загибелі (смерті) під час виконання службових обов'язків виплату компенсації сім’ям у розмірі 5-10 річної заробітної плати.

 Проект Закону України «Про реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізацію фонду оплати праці», реєстр. №1573, було розглянуто Верховною Радою України 25 грудня і прийнято в першому читанні.

Від СПО об’єднань профспілок було надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення пропозиції для врахування при доопрацюванні законопроекту для розгляду у другому читанні.

 

Федерація профспілок України