БИР

 

«Підведення підсумків роботи за п’ятирічний термін в умовах політичної і економічної нестабільності – завдання непросте і досить відповідальне. Кожен із нас, профспілкових лідерів, повинен задуматись і дати відверту відповідь на запитання – наскільки сьогодні ми, наша організація, відповідаємо завданням по захисту соціально-економічних і трудових прав людини праці?

В період, коли руйнуються старі стереотипи, відбувається повне перезавантаження влади, на сході країни вирує війна, принизливо низький життєвий рівень населення, повальний наступ безробіття, – немала відповідальність покладається і на профспілковий рух. Звітно-виборна кампанія на всіх рівнях підтвердила авторитет профспілкових органів, високу довіру до нас – більшість профспілкових лідерів переобрані на новий п’ятирічний термін. Люди від нас очікують конкретних реальних дій, тому ми повинні виявити той потенціал, ті реальні розумні виважені кроки, які дійсно захистять законні права спілчан.

Наступне – це своєчасна і об’єктивна поінформованість про діяльність профспілкових органів усіх рівнів, про  результативність нашої роботи: необхідно змінити інформаційну політику так, щоб кожен успіх чи невдача, проблеми в житті профорганізації були відомі людям.

Зміцнення профспілок немислиме без клопіткої роботи з підбору, виховання і навчання профспілкового активу. Для реального вирішення кадрового питання ФПУ насамперед потрібно прийняти конкретні рішення щодо соціального захисту і стимулювання праці профспілкових працівників, особливо в бюджетних галузях, де профспілкові лідери, не звільнені від основної роботи, працюють за мізерну доплату, і, зрозуміло, залежні від роботодавців та змушені іти з ними на “дружбу ”.

На сьогодні є нагальна потреба в омолодженні профспілкового активу. На жаль, молодь - найбільш активна частина суспільства, яка фактично ініціювала і розпочала рух за європейське майбутнє нашої держави, з неохотою працює в профспілкових структурах.

Галузь охорони здоров'я є дотичною до кожної людини, галузь економіки, яка  продукує найцінніший продукт – здоров'я нації. Проблеми галузі в основному полягають в тому, що вона високозатратна і лягає важким тягарем на бюджет держави. В той же час  фінансування її ніколи не відповідало рівню, передбаченому не тільки законодавством Всесвітньої організації охорони здоров'я, але і України. Стан охорони здоров'я не задовольняє на сьогодні ані пацієнтів, ані самих медичних працівників. Всі з року в рік очікують змін, і,  звичайно, на краще. Однак, на жаль, часто непродумані прискорені реформи без фінансової підтримки з боку держави викликали негативні відгуки серед населення і медичних працівників. Для прикладу – повна руйнація санітарно-епідеміологічної служби, яка несе епідемічну загрозу в державі.

Галузева профспілка активно виступила на захист служби та її працівників, виграла усі судові позови. Однак, хто зараз в змозі відновити службу? Це нереально. Не принесла очікуваних результатів і реорганізація служби невідкладної і екстреної медичної допомоги.

Через обмежене фінансування охорони здоров'я та запровадження Урядом заходів щодо жорсткої економії бюджетних коштів у 2015 році відмічалися порушення конституційних прав працівників на працю та її оплату, широко застосовувалися незаконні заходи щодо скорочення робочого часу та чисельності працюючих, примусового надання відпусток без збереження заробітної плати, скасовувалися доплати і надбавки, практично не здійснювалися стимулюючі виплати, не проводилася в повному обсязі індексація заробітної плати працівникам закладів охорони здоров'я.

Викликає обурення організацій Профспілки черговий крок наступу на права працюючих в галузі охорони здоров'я щодо запровадження граничного нормативу забезпечення населення лікарняними ліжками у розрахунку 60 ліжок на 10 тис. населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України “Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення” від 25.11.2015 №1024, реалізація якої потягне за собою масштабне скорочення ліжкового фонду закладів та масове вивільнення працівників галузі, що викличе вкрай негативну реакцію медичної спільноти та загострить ситуацію у трудових колективах.

Фінансова та адміністративна децентралізація, яка запроваджується в Україні, несе низку загроз як для трудових відносин у сфері охорони здоров'я, так і для діяльності закладів охорони здоров'я.   В державі створено більше 150 об’єднаних територіальних громад, а експертна робоча група при МОЗ України тільки починає працювати над економічним та фінансовим обґрунтуванням функціонування медичних закладів у цій структурі. Чого можна очікувати медикам і пацієнтам від такої реформи?

Профспілка приймає активну участь в обговоренні та подає свої пропозиції до Концепції реформи фінансування охорони здоров'я, яка включає питання введення державного гарантованого пакету медичних послуг, введення і ролі обов’язкового державного медичного страхування, запровадження принципу “гроші йдуть за пацієнтом”, запровадження автономії державних і комунальних медичних закладів та збільшення ролі громад в організації медичної допомоги. Медики з великим розумінням і терпеливістю сприймають всі негаразди в державі та охороні здоров'я, сумлінно виконують свій професійний обов’язок, весь тягар несуть на своїх плечах. Переконана, що свою частку роботи медичні працівники виконують добросовісно і справно.

Надіюсь, що в недалекому майбутньому Уряд згадає, що відповідальність за стан здоров'я людей несе держава, і тільки 30% залежить від діяльності медичної галузі».