49691fb68df9b08b63a938685472dbb8 

Президія Закарпатської обласної ради професійних спілок розглянула  проєкт закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації функцій Фонду соціального страхування України», який розміщений на сайті Міністрества соціальної політики України, та вважає, що запропоновані зміни значно звужують права застрахованих осіб і не можуть бути прийняті,  зокрема:

Збільшення періоду оплати роботодавцем перших днів страхового випадку застрахованих осіб з 5 до 10. Таким чином оплата лікарняних ляже на плечі самих громадян через збільшення собівартості продукції та подорожчання  цін на товари і послуги. А у бюджетній сфері такі зміни призведуть до необхідності збільшення бюджетних видатків, що потребує одночасних змін до законодавства, яким гарантовано рівень фінансового забезпечення бюджетних закладів та установ.

Профспілки Закарпаття категорично не згідні щодо виплати допомоги з тимчасової непрацездатності у розмірах починаючи від 50% середньої заробітної плати (доходу) з покроковим збільшенням на 10% за кожні 5 років страхового стажу і наданням права на її виплату в розмірі 100% за умови наявності більше 20 років стажу. Такі наміри призведуть до звуження прав застрахованих осіб, що заборонено статтею 22 Конституції України.

Є також неприйнятною зміна до частини 2 статті 22 стосовно виплати допомоги з тимчасової непрацездатності у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), що виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з 11 дня замість чинної норми «з 6 дня».

Звужують права застрахованих осіб, пропозиції до частини 1 статті 23 щодо відмови в наданні допомоги з тимчасової непрацездатності за період простою.

          Неприйнятною є зміна до частини 5 статті 32 стосовно зменшення терміну звернення за призначенням матеріального забезпечення до шести календарних місяців з дня відновлення працездатності, встановлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім’ї, замість терміну 12 місяців, передбаченого чинною редакцією.

Разом з тим, потребує змін частина друга статті 24 закону щодо виплати допомоги у розмірі 100% середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу особам, які перебувають у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), як це передбачено для медичних працівників, що забезпечить реалізацію рівних державних гарантій для застрахованих осіб, зокрема з числа педагогічних працівників.

Необхідно вилучити пункт 1 статті 31 проєкту щодо позбавлення права працівників, які працюють за сумісництвом, на отримання допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, залишивши чинну редакцію, оскільки порушується право працівника який перебуває в трудових відносинах не лише за основним місцем роботи на оплату листка з тимчасової втрати працездатності а за іншими місцями роботи.

Зважаючи на мету закону, яка полягає в досягненні економії коштів Фонду соціального страхування,  недоцільно запроваджувати додатковий контролюючий орган в особі страхових експертів – лікарів з перевірок обґрунтованості медичних висновків з тимчасової втрати працездатності.

Тому вважаємо, що проєкт закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації функцій Фонду соціального страхування України» в даній редакції не може бути погоджений та потребує доопрацювання. 

 

Закарпатська обласна рада профспілок