071123 23

Зміна парадигми, щоб відповідати вимогам часу? Рекомендації для міжнародних фінансових організацій

 

З початком пандемії Covid-19 світ опинився в перманентній кризі, в якій все серйозніші глобальні потрясіння підкреслили нерівноправність і нестабільність міжнародної економічної системи. У той час як прибутки корпорацій стрімко зростали, а багатші країни намагалися зберегти власну економіку, працівники по всьому світу зіштовхнулися з падінням купівельної спроможності, державні послуги були урізані до мінімуму, а країни, що розвиваються, опинилися у важкій борговій скруті. Найбільше постраждали жінки та вразливі групи населення, а нерівність зросла вперше за багато десятиліть. Заклики до змін лунають від мільйонів робітників, які беруть участь в акціях протесту, від біженців, яких війни та кліматична катастрофа змусили покинути домівки, а також від мільярдів людей, чиї засоби до існування, освіта та життя були перервані або обірвані кризою.

Нагальні заклики до реформ досягли найвищих щаблів влади, але Світовий банк і Міжнародний валютний фонд (МВФ) реагують на сьогоднішні кризи за вчорашнім сценарієм. Заклики до реформування Бреттон-Вудських інституцій лунають від Бріджтауна до G20, а ставки підкреслюються розширенням альянсу БРІКС і пошуком альтернатив. Цього року Генеральний секретар ООН опублікував аналітичну записку, в якій закликав до системних реформ міжнародної фінансової архітектури. Реалістичні оцінки стану досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР) малюють похмуру картину: МОП дійшла висновку, що «світ далекий від досягнення майже двох третин індикаторів прогресу ЦСР8» і що «міжнародне співтовариство сьогодні майже так само далеке від досягнення цілей ЦСР8, як і в 2015 році». І хоча Банк і Фонд підкреслюють, що вони змінили свій підхід, їхня реакція на численні кризи, з якими стикається світ сьогодні, залишилася звичною і недостатньою.

У відповідь на зростаючі заклики до реформ Комітет з питань розвитку Групи Світового банку на початку цього року оприлюднив «Дорожню карту еволюції» інституції. Замість того, щоб скористатися можливістю демократизувати та пожвавити діяльність Банку, документ подвоює "каскадний" підхід, зосереджуючись на фінансуванні приватного сектору та приватизації суспільних благ. Цей акцент на рішеннях приватного сектору та пріоритету фінансів також відображений у підході Банку до соціального захисту, а також у методології проекту "B-Ready" - наступника суперечливого звіту "Ведення бізнесу", який повторює підрив прав трудящих, що містився у попередній публікації.

МВФ вніс конструктивні аналітичні зміни у свій підхід до питань нерівності, підвищення доходів та видатків на соціальний захист. Але, незважаючи на цей злегка змінений підхід і безпрецедентну потребу в інвестиціях та ліквідності в останні роки, проблемні країни стикаються зі знайомими рекомендаціями щодо скорочення заробітних плат, державного сектору та соціальних видатків. Незважаючи на значний імпульс до системних реформ і невтомну адвокацію з боку країн-боржників і кліматично вразливих країн, економічні перспективи для працівників у таких країнах, як Аргентина, Гана, Шрі-Ланка і Туніс, виглядають не набагато краще, ніж протягом втрачених десятиліть, що були наслідком попередніх криз.

Глобальне розчарування застійною моделлю міжнародного фінансування розвитку є передбачуваним результатом десятиліть провальної політики, яка винагороджувала багатих і перекладала тягар жертв на працівників та їхні сім'ї. Виклики сьогодення та розчарування мільярдів людей дають можливість змінити цю динаміку та ініціювати оновлену багатосторонність, засновану на солідарності, - Новий суспільний договір, який визначатиме наше століття. Але щоб досягти цього, Світовий банк і МВФ повинні скористатися цією можливістю.

Тематичне дослідження: Марокко, регіон Близького Сходу і Північної Африки та Африканський континент

Цього року Щорічні зустрічі відбудуться в Марракеші, Марокко. Лише за місяць до запланованого початку зустрічей у цьому регіоні стався трагічний землетрус, внаслідок якого загинуло понад 3 000 людей і тисячі отримали поранення. Землетруси трапляються випадково, але їх наслідки відображають політичний вибір. Щоб уникнути ще більших втрат внаслідок цієї трагедії, необхідні постійні інвестиції в державні служби та процеси реконструкції, що характеризуються безпекою та прозорістю. Ми закликаємо бреттон-вудські інституції взяти на себе зобов'язання щодо реконструкції, яка сприятиме сталому та інклюзивному зростанню в Марокко ще довго після завершення щорічних зустрічей.

Давні виклики в Північній Африці ілюструють необхідність зосередити увагу на гідній праці, соціальному діалозі та державному секторі. Спадщина Арабської весни все ще відлунює в регіоні і сьогодні - і багато структурних причин, що лежать в її основі, залишаються невирішеними. Слабкі ринки праці не змогли поглинути випускників, а можливості для надійного працевлаштування обмежені, особливо для молоді та жінок у регіоні. Скорочення державного сектору, яке просувають МФО, в тому числі в освіті, руйнує не лише ключове джерело гідної роботи, але й основу гендерно рівної зайнятості; гнучкий графік і нестабільна робота ще більше відкидають маргіналізованих працівників на узбіччя кар'єрних сходинок. Таке структурне виключення з гідної праці не лише увіковічнює соціальні заворушення та ґендерне гноблення, але й підриває справедливий розвиток.

Ці проблеми характерні не лише для Північної Африки. Протягом багатьох років Глобальний індекс прав МКП визначає регіон Близького Сходу та Північної Африки (MENA) як найгірший у світі з точки зору дотримання трудових прав. Ескалація репресій проти профспілкових активістів у Тунісі є тривожною тенденцією, але країни регіону постійно підривають фундаментальні права працівників у сфері праці. У 2017 році Катар, зокрема, провів масштабну реформу трудового законодавства. У співпраці з МОП та глобальним профспілковим рухом необхідно досягти подальшого значного прогресу в захисті свободи об'єднань та налагодженні соціального діалогу. Приймаюча країна, Марокко, сама розглядає реформи, які можуть обмежити право на страйк в країні. Поки працівники чекають на оновлення позиції Світового банку щодо політики на ринку праці, нові схеми, такі як проект "B-Ready", є тривожними показниками, що сприяють нестабільній зайнятості та ерозії соціального захисту. Такий підхід лише поглибить проблеми регіону та перешкоджатиме розвитку більш стійкої моделі зростання.

Хоча багато країн Африканського континенту мають сильніші трудові права, ніж арабські держави, вони борються з борговою кризою, яка підриває гідну працю та справедливий розвиток. У серпні профспілкові діячі з понад десятка країн зібралися в Дакарі на континентальному семінарі з питань державного боргу, щоб обговорити нагальні проблеми заборгованості в Африці, закликаючи до значного полегшення боргового тягаря та відновлення економіки на основі створення робочих місць і підвищення заробітної плати, щоб запобігти втраченому десятиліттю в таких країнах, як Чад, Гана, Сенегал, Туніс і Замбія. У той момент, коли необхідна глобальна структурна реформа, скорочення пенсійних фондів у Гані висміює концепцію справедливого розподілу тягаря між глобальними фінансистами та африканськими робітниками. Щоб вибратися з боргової пастки, африканським країнам знадобиться більше, ніж скорочення видатків державного сектору, яке насправді буде контрпродуктивним. Натомість вони потребують допомоги, реформ і безпрецедентних інвестицій.

Цього року у Звіті Світового банку про світовий розвиток досліджується тема міграції. Ця тема є доречною, оскільки Європейський Союз посилює тиск на країни Північної Африки, щоб зупинити потік мігрантів з цього регіону та з усієї Африки, і Банк має рацію, стверджуючи, що міграція "може бути силою для процвітання". Однак, за відсутності повних юридичних прав і соціального захисту, мігранти особливо вразливі перед експлуатацією та небезпечними умовами праці, які увічнюють глобальну гонку до дна в стандартах праці, що збіднює всіх працівників і збагачує небагатьох. Політика «розори сусіда» не може розірвати це коло; без належних інвестицій у розвиток державного сектору та надання соціальних послуг національні лідери ризикують вдатися до політично доцільної, але негуманної політики, включаючи масові висилки та жорстоке поводження з трудящими-мігрантами. Щоб розірвати це коло жорстокості, міжнародні фінансові організації (МФО) повинні сприяти сталому розвитку, який може гарантувати гідне життя працівникам у кожній країні таким чином, щоб зробити міграцію справжнім вибором, а не тим, що зумовлений економічним примусом і посиленням нерівності.

Впроваджуючи нові ідеї, Світовий банк і МВФ можуть допомогти Марокко, регіону Близького Сходу і Північної Африки та Африканському континенту накреслити новий курс і розірвати порочне коло боргів і відсталості. Для цього МФО повинні надати свій політичний досвід, щоб допомогти країнам впровадити прогресивні податкові реформи, які сприятимуть рівності та перешкоджатимуть спекуляціям; вони повинні допомогти державним підприємствам надавати послуги, які відповідають сучасним потребам, а не приватизувати їх; вони повинні підтримувати країни, які використовують промислову політику для побудови більш рівної та стійкої економіки, а не приєднуються до глобальних перегонів на дно.

Необхідний шлях вперед: Багатосторонність, заснована на солідарності

Дедалі більше працівників у світі живуть у країнах, які мають все більше боргів і мають меншу вагу в глобальному економічному управлінні; у багатьох країнах надія на сталий і справедливий розвиток згасає протягом життя вже не одного покоління. І майже в кожній державі, як у країнах з високим, так і з низьким рівнем доходу, працівники стикаються зі зниженням реальної заробітної плати, зростанням боргів і скороченням державних послуг. Зростання ультраправих і фашистських політичних рухів можна зрозуміти лише в цьому контексті, і не дивно, що потужні гравці в усьому світі розправляються з профспілковим рухом та іншими формами організації, які можуть забезпечити краще майбутнє. Все більш потужні заклики до укладення Нового суспільного договору лунають від більшості людей, які залишилися поза глобальною фінансовою архітектурою, і якщо Світовий банк і МВФ ігноруватимуть або недооцінюватимуть їхні вимоги, це може підірвати їхню легітимність у ці неспокійні часи.

Багатосторонні інституції також стикаються з кризою узгодженості, оскільки, незважаючи на взяті міжнародні зобов'язання щодо посилення гідної праці та розширення соціального захисту, зокрема через ЦСР, поради та практика кредитування міжнародних фінансових установ часто суперечать цим цілям. Існує нагальна потреба реформувати нашу багатосторонню систему, щоб забезпечити узгодженість політики МФО з узгодженими міжнародними цілями та міжнародними трудовими стандартами, які були ретельно обговорені та узгоджені між урядами, роботодавцями та працівниками.

Поточний момент вимагає нових правил гри, і це надає можливості для солідарності та змін. Оновлений мультилатералізм може забезпечити силу і легітимність для реалізації сміливих проектів, яких потребує наш час: реформувати нашу зламану "несистему" для врегулювання суверенного боргу, інвестувати в енергетичний перехід, не залишаючи громади позаду, гарантувати загальний соціальний захист і підтримувати інклюзивне зростання через гідну працю, що характеризується потужним соціальним діалогом, свободою об'єднань і колективними переговорами - іншими словами, Новим суспільним договором.

Рекомендації для міжнародних фінансових організацій

  • Переконатися, що кошти, виділені на відновлення в Марокко, Туреччині, Україні та інших країнах, які цього потребують, гарантують гідну працю - зі свободою об'єднань і колективних переговорів - та охорону здоров'я і безпеку як для працівників, так і для громад, яким слугують їхні проекти.
  • Заохочувати інвестиції для вирішення важливих глобальних проблем у прозорий, демократичний та сталий спосіб.
  • Відповісти на заклики реформувати нинішню міжнародну фінансову архітектуру, щоб вирішити проблему зростаючого боргового тягаря та системної нерівності, включаючи високу вартість запозичень та обмежений доступ до ліквідності для країн, що розвиваються, а також нестабільні потоки капіталу.
  • Взяти на себе зобов'язання щодо багатостороннього списання боргів.
  • Тісно співпрацювати з профспілками, щоб забезпечити узгодження всього кліматичного фінансування зі справедливим переходом для працівників, включаючи (але не обмежуючись) енергетичним переходом, з контрольними показниками залучення працівників через соціальний діалог, оцінку впливу та колективний діалог, що охоплює питання гідної праці, формалізації, стійкої інфраструктури, систем і засобів захисту, пристосованих до нових кліматичних реалій, соціального захисту, а також доступної, сталої енергії для всіх.
  • Надавати країнам інвестиційну та технічну допомогу, щоб гарантувати надання якісних державних послуг і покласти край руйнівній опортуністичній приватизації.
  • Прийняти заснований на правах людини підхід до глобальних викликів, включаючи міграцію, який захищає працівників, сприяє сталому розвитку та запобігає перетворенню працівників на товар і їхній експлуатації.
  • Проводити конструктивні консультації з профспілками, як демократично обраними представниками трудящих, при формулюванні своєї економічної, соціальної та трудової політики, а також при наданні технічних консультацій країнам, включаючи оцінку соціального впливу.

Профспілки рекомендують МВФ:

  • Посилити впровадження граничних рівнів соціальних видатків з повним дотриманням міжнародних трудових стандартів для забезпечення необхідного фіскального простору для стійкого та інклюзивного відновлення; це має бути справжня нижня межа, а не стеля. Крім того, Фонд має посилити підтримку держав у збільшенні доходів на соціальний захист, а не сприяти скороченню соціальних видатків під виглядом забезпечення сталості.
  • Використовувати свою позицію для сприяння підтримці та відновленню зобов'язань щодо всеосяжного, справедливого та обов'язкового механізму реструктуризації суверенного боргу відповідно до Резолюції ООН A/RES/69/319, а також розглянути необхідність соціальних та кліматичних інвестицій в рамках аналізу боргових зобов'язань.
  • Випускати додаткові спеціальні права запозичення (СПЗ) у відповідь на глобальні потреби та сприяти перерозподілу наявних СПЗ від країн з високим рівнем доходу до країн, що розвиваються, через спеціальні трастові фонди, прямі перекази або інші інституції.
  • Проактивно захищати працівників та їхні пенсійні фонди від несправедливих наслідків реструктуризації внутрішнього боргу та працювати з країнами-боржниками над пошуком конструктивних альтернатив, які не завдадуть шкоди працівникам та громадянам.
  • Підвищити прозорість переговорів між МВФ та країнами з метою досягнення стійких угод через соціальний діалог.
  • Підтримувати прогресивні податкові реформи, які зменшують нерівність, зокрема податки на фінансові операції, що перешкоджають спекуляціям і заохочують інвестиції.
  • Покласти край обмеженням на фонд оплати праці, які підривають якість роботи та наймання ключових працівників державного сектору, включаючи медсестер, вчителів та транспортників, які є незамінними для досягнення ЦСР.
  • Зробити кредитування більш гнучким і чутливим до потреб позичальників, обмеживши кількість умов і припинивши регресивні надбавки, які штовхають економічно проблемні країни до ще більших боргових зобов'язань і перешкоджають глобальному відновленню.

Профспілки рекомендують Групі Світового банку:

  • Просувати політику на ринку праці, яка сприяє гідній праці, заснованій на свободі об'єднань та соціальному діалозі, замість прекаризації та неформалізації, в тому числі у своїй майбутній заяві про політику в сфері праці.
  • Підтримувати інвестиції у справді універсальний соціальний захист відповідно до міжнародних трудових стандартів для боротьби з бідністю, ефективного просування рівності та вирішення проблеми відсутності соціального захисту для працівників неформальної економіки та нетипових форм зайнятості.
  • Виключити трудову тематику з проекту B-Ready, яка сприятиме низькоякісній, нестабільній зайнятості та підриватиме соціальний захист.
  • Вирішення структурних проблем на шляху до рівності шляхом включення потреби у міцних інститутах ринку праці до стратегії Банку, спрямованої на покращення умов для жінок, трудових мігрантів, молоді, неформальних працівників та інших маргіналізованих груп населення.
  • Співпрацювати з профспілками з метою запобігання експлуататорським практикам у проектах розвитку шляхом:
    • Оцінки їхнього впливу на ринок праці та дистрибутивного ефекту перед затвердженням Правлінням.
    • Сприяння гендерній рівності у сфері зайнятості, в тому числі в галузях, де домінують чоловіки.
    • Покращення впровадження захисних механізмів та управління скаргами, включаючи встановлення чітких термінів для виявлення порушень стандартів діяльності, розробку плану коригувальних дій, орієнтованого на конкретні терміни, та усунення будь-яких порушень.
  • Підтримувати значні інвестиції в охорону здоров'я, освіту та сталий, доступний транспорт, а також засновані на правах людини універсальні системи соціального захисту для забезпечення гідного життя людей.

жовтень 2023 року

Переклад -

Департамент міжнародних зв’язків апарату ФПУ