1574091102 081123 44 

Попри складні показники та обіцянки включити основні трудові стандарти, B-Ready сприятиме ерозії трудових стандартів в усьому світі та підриватиме соціальний захист.

 

Індекс «Готовність до бізнесу» (В-Ready) оцінює країни за десятьма різними «темами», що впливають на ділове середовище, і ранжує країни на основі цих оцінок. Відносини між працівниками та їхніми роботодавцями не можуть бути охарактеризовані простою агрегованою метрикою; це завойовані відносини, що ґрунтуються на правових рамках переговорів через соціальний діалог. B-Ready стверджує, що врівноважує потребу в захисті трудящих з потребою в гнучкості для компаній, але це далеко не так. У тому вигляді, в якому він вибудуваний зараз, B-Ready сприятиме низькій заробітній платі та нестандартній зайнятості, підриваючи при цьому соціальний захист. Профспілки стурбовані тим, що це слугує продовженню перегонів на дно між країнами, заснованих на упереджених критеріях і погано розробленій методології.

B-Ready відстежує і певною мірою просуває заходи, принципово важливі для трудящих, включно зі свободою об’єднання, веденням колективних переговорів, викоріненням дитячої праці, відсутністю дискримінації, а також безпекою та гігієною праці. Це позитивний крок. Однак проект розглядає лише соціальні вигоди фактичних положень закону. Незважаючи на те, що майже в кожній країні світу передбачені деякі законодавчі заходи з охорони праці та техніки безпеки, дотримання закону та його вплив є важливим показником для розуміння умов праці. Ба більше, Основоположні принципи і права МОП у сфері праці – це більше, ніж просто контрольний список для порівняння з іншими факторами. У тому вигляді, в якому B-Ready створюють нині, його вплив не полягатиме в просуванні гідної праці в усьому світі і не відповідатиме просуванню основних трудових норм МОП, а сприятиме підриву добре функціонуючих ринків праці, надаючи непропорційно велике значення скороченню витрат і захисту трудящих.

У МКП є як методологічні, так і політичні побоювання з приводу того, як вибудувано трудову тему B-Ready і як її може бути реалізовано, і ми виступаємо проти включення цієї теми в рейтинги B-Ready. У цьому ми згодні з Групою зовнішньої перевірки, призначеною Банком 2020 року для вивчення звіту «Ведення бізнесу», яка рекомендувала Банку «Відновити та покращити показник «Наймання працівників» як частину показників звіту «Ведення бізнесу», але не ранжирувати країни на підставі цієї інформації».

Підхід B-Ready до підрахунку рейтингу сприяє низькій заробітній платі та нестабільності

  • У той час як B-Ready нараховує бали країнам, у яких існує показник мінімальної заробітної плати в приватному секторі (показник 1.1.1) – або за законом, або за колективним договором – адекватність мінімальної заробітної плати не враховується. Ба більше, система підрахунку балів серйозно підриває цілі адекватності. Мало того, що бали, нараховані за мінімальну заробітну плату, підриваються балами, нарахованими за заробітну плату, яка не є тягарем для бізнесу (показник  1.2.2), але також і показник заробітної плати додатково розмивається вагою, яку надають низьким витратам на оплату праці в структурі опитувань фірм про наймання (показник  3.2).

Встановлення мінімальної заробітної плати є складним соціальним процесом, який не можна звести до одного показника, що ґрунтується на розрахунках економіста, а також його не можна надати підприємцю для простого оцінювання того, чи могли б вони найняти більше працівників із нижчою заробітною платою, за відсутності будь-якого аналізу того, наскільки їхній бізнес насправді є продуктивним або зростає.

  • Так само B-Ready нараховує бали країнам, які вимагають вихідної допомоги та періоду повідомлення для звільнених працівників (показник 1.1.5). Однак за допомогою того самого механізму, що й за параметром заробітної плати, він підриває ці позиції за двома пунктами: по-перше, шляхом присудження додаткових балів за забезпечення гнучкості в цих питаннях (показник  1.2.5) та, зрештою, шляхом надання більшої ваги оцінкам фірм щодо того, чи вимагає їхня країна обтяжливого періоду повідомлення або вихідної допомоги (показник  3.2).

Ба більше, B-Ready заохочує нестандартну зайнятість, штрафуючи будь-які обмеження на використання короткострокових контрактів (показник  1.2.1). Зокрема, B-Ready не бачить потенційної соціальної вигоди в цих обмеженнях, на відміну від таких політик, як мінімальна заробітна плата, вимоги щодо звільнення та стандарти безпеки.

Це помилково. У той час, коли роботодавці дедалі легковажніше уникають юридичних вимог через договірні схеми, вигоди, одержувані працівниками від стабільності довгострокового контракту, так само важливі, як і цінність, яку B-Ready знаходить у цих інших показниках.

Нарешті, B-Ready заохочує понаднормову роботу через позитивну оцінку країн на основі доступності понаднормової роботи та роботи в нічний час (показник  1.2.1). Хоча деякі додаткові бали присуджуються тим країнам, які передбачають надбавку до заробітної плати за понаднормову роботу, все ж таки проблематично, що B-Ready позитивно оцінює країни, де поширений такий вид роботи.

  • Багато політик мають потенційні переваги для трудящих, фірм або і тих, і тих, але B-Ready систематично применшує ці переваги, наприклад, ігноруючи вигоди для фірм від упровадження заходів безпеки та охорони праці або вжиття заходів із заборони дитячої або примусової праці. Сучасне робоче місце і сучасна економіка вимагають урахування набагато більшого, ніж ця редукціоністська інтерпретація того, що потрібно для демонстрації поваги до основних прав трудящих.

B-Ready знімає бали за комплексні системи соціального захисту

  • У той час як B-Ready присуджує бали за державне страхування з безробіття, охорону здоров’я та пенсійне забезпечення, його система підрахунку балів підриває фактичне надання цих ключових соціальних гарантій, суворо караючи фінансування соціального захисту за рахунок внесків роботодавців. Фактично, методологія B-Ready дає більше балів за відмову від соціального захисту на основі внесків.

Схеми соціального захисту, що фінансуються за рахунок податків, здебільшого спрямовані на фінансування невеликих цільових програм (наприклад, соціальної допомоги), а не на широке соціальне забезпечення. Хоча схеми, що фінансуються за рахунок податків, можуть бути особливо корисними в забезпеченні мінімального рівня соціального захисту для тих, хто не зміг накопичити достатніх відрахувань, такі схеми слід розглядати як доповнення до широкомасштабного соціального забезпечення, коли внесок роблять і роботодавці, і працівники, а не як заміну.

Ставлення B-Ready до скорочення соціального захисту, що ґрунтується на внесках, є радикальним і небезпечним і суперечить узгодженим міжнародним трудовим нормам, включно з Конвенцією МОП № 102, і нещодавнім міжнародним зобов'язанням щодо соціального захисту. Примітно, що Резолюція та висновки Міжнародної конференції праці із соціального забезпечення 2021 року, одноголосно ухвалені урядами, організаціями роботодавців і трудящих, закликають держави-члени «доповнити мінімальні рівні соціального захисту, забезпечивши адекватні та вищі рівні страхового соціального забезпечення на основі солідарності у фінансуванні та справедливому розподілі внесків між роботодавцями та трудящими». Крім того, підхід B-Ready відрізняється від нещодавно погодженої Спільної заяви про принципи фінансування загального соціального захисту Глобальним партнерством із загального соціального захисту, частиною якого є сам Світовий банк, що підтверджує важливість як страхових, так і податкових схем і закликає до комплексного поєднання джерел фінансування.

  • Тоді як країна отримує 16,68 перерахованих бали за страхування з безробіття, охорону здоров’я та пенсію по старості (показники 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3), вона отримує 16,68 додаткових балів за фінансування цих допомог повністю за рахунок оподаткування (показники 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3). Він дає 9,68 бала за відсутність будь-яких правових зобов’язань щодо виплати цих допомог напряму (показник 1.2.3) та ще 33,33 бала за низьку вартість внесків до допомог, як це визначено опитуваннями роботодавців (показник 3.1.1).

Згідно з цим розрахунком, відмова від внесків роботодавця в систему соціального захисту коштує майже вчетверо більше балів (59,69 бала), ніж початкове надання цих соціальних гарантій (16,68). Країна, в якій роботодавець уникає внесків, як і раніше, отримуватиме майже втричі більше балів (43,01), ніж країна, що надає ці пільги з обов’язковим внеском роботодавця (16,68).

B-Ready не спирається на неупереджені джерела

  • Консультації з юристами та опитування фірм – єдині вступні дані B-Ready щодо трудової теми. Примітно, що Світовий банк підтвердив, що він не намагатиметься збалансувати вхідні дані або аналіз між юристами, які представляють трудящих, і тими, хто представляє роботодавців.
  • У той час як з юристами консультуватимуться з питань захисту трудящих де-юре і надання державних послуг, аналіз умов де-факто повністю залежить від опитувань компаній. Це підриває аналіз: ефективність і дієвість інспекцій праці, наприклад, не можуть адекватно контролюватися тільки компаніями, які явно зацікавлені в якнайшвидшому звільненні від відповідальності за трудові порушення. Трудящі глибоко зацікавлені у фактичній роботі інспекцій праці та мають бути залучені до неї
  • З трудящими або організаціями трудящих не консультуються на жодному етапі дослідницького процесу, і будь-який наданий ними внесок має бути «верифікований» бізнес-сектором.