n

 

27 березня 2014 року було прийнято зміни до Держбюджету-2014. У прийнятих змінах заплановано зокрема й зменшення соціальних програм, серед яких соціальна допомога при народженні дитини.

Для реалізації даної реформи цього ж 27 березня 2014 року прийнято Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», яким вносяться зміни до Закону України «Про державну допомогу сім‘ям з дітьми».

Згідно новоприйнятого закону допомога при народженні дитини буде призначатися у розмірі 41 280 гривень незалежно від черговості народження. При цьому виплату передбачається здійснювати одноразово у сумі 10 320 гривень, а решту суми допомоги виплачувати протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Крім цього, уніфікація підходів при наданні допомоги при народженні передбачає об’єднання допомоги при народженні з допомогою по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, шляхом вилучення останньої взагалі.

Метою цих змін Уряд зазначає відновлення принципу соціальної справедливості при наданні допомоги при народженні, оскільки вони гарантуватимуть рівні права на отримання державної підтримки для повноцінного розвитку та виховання дитини, а також можливість зекономити близько 3,5 млрд. гривень, які спрямують на соціальний захист найбільш уразливих категорій громадян. 

Звертаємо увагу, що нововведення Уряду почне діяти з 1 липня 2014 року.

Отже, що ми мали:

з 01.01.2014р.

з 01.07.2014р.

з 10.10.2014р.

Допомога при народженні дитини(нараховувалася виходячи з розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років):

на першу дитину –

30 прожиткових мінімумів на дітей віком до 6 років

30 960,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 10 320,00 грн., решта протягом 24 місяців – по 860,00 грн.)

31 770,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 10 590,00 грн., решта протягом 24 місяців – по 882,50 грн.)

33 060,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 11 020,00 грн., решта протягом 24 місяців – по 918,33 грн.)

на другу дитину –

60 прожиткових мінімумів на дітей віком до 6 років

61 920,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 10320,00 грн., решта протягом 48 місяців – по 1075,00 грн.)

63 540,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 10 590,00 грн., решта протягом 48 місяців – по 1103,12 грн.)

66 120,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 11 020,00 грн., решта протягом 48 місяців – по 1147,91 грн.)

на третю і кожну наступну дитину - 120 прожиткових мінімумів на дітей віком до 6 років

123 840,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 10 320,00 грн., решта протягом 72 місяців – по 1576,67 грн.)

127 080,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 10 590,00 грн., решта протягом 72 місяців – по 1617,92 грн.)

132 240,00 грн.

(у т.ч. одноразово 10 прожиткових мінімумів – 11 020,00 грн., решта протягом 72 місяців – по 1683,61 грн.)

Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не може бути меншим за 130 гривень на місяць)

мінімальний розмір – 130,00 грн.

максимальний розмір:

1218,00 грн.

1250,00 грн.

1301, 00 грн.

 

Що ми будемо мати з 1 липня 2014 року:

Допомога при народженні дитини буде призначатися у фіксованому розмірі незалежно від черговості народження дітей:

41 280,00 грн. (у т.ч. одноразово 10 320,00 грн., решта протягом 36 місяців – по 860,00 грн.)

Відповідно зміниться допомога при усиновленні дитини, яка до 1 липня 2014 року буде надаватися у розмірі, встановленому на даний час для виплати допомоги при народженні першої дитини (30 960,00 грн.), а з 1 липня 2014 року – у розмірі, встановленому для виплати допомоги при народженні дитини (41 280,00грн.).

Треба зазначити, що прийнятий у 2012 році Закон України «Про внесення зміни до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», який встановлював виплату диференційованої допомоги при народженні дитини, виходячи з розміру прожиткового мінімуму, був зумовлений економічною та демографічною кризою в Україні, потребою у кардинальних змінах якості та тривалості життя, всієї демографічної ситуації.

Наголошувалося, що матеріальне забезпечення кожної родини є перша необхідна умова для позитивних змін на шляху до стабілізації демографічної ситуації в державі.

Запропоновані ж пропозиції йдуть у розріз із статтею 22 Конституції України, яка встановлює, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод не допускається, а також порушує основний принцип статті 48 Конституції України щодо достатнього життєвого рівня для себе і своєї сім‘ї.

Крім того, на нашу думку, ці пропозиції призведуть до відновлення таких негативних тенденцій «як відкладення народження дітей до кращих часів», пов‘язаних з матеріальним становищем сім‘ї. Особливо це стосується молодих сімей, а також сімей, які планували народження другої і наступних дітей.

Прикро, що рятувати українську економіку Уряд вирішив за рахунок дітей – найбільш незахищеної категорії населення.

 

Департамент бюджетної політики

та соціального захисту апарату ФПУ