DSC08058-300x168

 

20 січня 2015 року у Будинку Федерації профспілок Житомирської області відбулося навчання голів членських організацій ФПО.

 Основними питаннями, які були розглянуті підчас навчання стали найгостріші практичні завдання, які сьогодні стоять перед кожною профспілковою організацією: застосування змін до податкового законодавства, формування місцевих бюджетів та реорганізація роботи фондів соціального страхування.

У короткому вступному слові голова Федерації профспілок Житомирської області Н.А. Паламарчук зазначила, що законодавчих нововведень багато і тільки обізнаність може допомогти профспілкам успішно справлятися з їх основною функцією: захистом соціально-економічних прав трудящих.

Спеціаліст Житомирської обласної податкової інспекції Дембіцька І.Л.докладно розповіла про зміни, які стосуються бази нарахування ЄСВ, зокрема про зниження ставки ЄСВ, на яку має право роботодавець, на підприємстві якого середня заробітна плата є не нижчою за три мінімальні зарплати, і мала показник росту не менше 30% по відношенню до рівня 2014 року. Відбулося також введення штрафних санкцій за несплату ЄСВ, неподання звіту по ЄСВ чи подання за невстановленою формою.

Згідно нової норми місцеві центри зайнятості не реєструватимуть трудових угод, проте роботодавець їм має повідомити сам про укладення на своєму підприємстві такого договору. На актуальні питання щодо мобілізованих працівників та керівників підприємств, задані директором УМЦ ФПО Ступаком О.А. було також надано вичерпну відповідь: мобілізований підприємець має доручити відповідальній особі нарахування всіх відрахувань, таким чином він, як керівник буде звільнений від відповідальності за їх несплату або неналежне/несвоєчасне нарахування. Що ж до середньої заробітної плати, яка згідно чинного законодавства має відшкодовуватись призваним до війська працівникам, наразі немає регулюючих такі виплати підзаконних актів.

Спеціаліст Житомирської обласної податкової інспекції Фальківська І.Г.поінформувала присутніх про інші нововведення у податковому законодавстві. Основою нової бюджетної політики є децентралізація, тому до місцевих бюджетів передаються у більшій чи меншій мірі такі податки як акцизний податок, податок на надра, податок на нерухомість (дивись статтю на сайті ФПО від 14.01.2015), податок на доходи фізичних осіб.

Директор Департаменту фінансів Житомирської облдержадміністрації, депутат обласної ради Ємченко Г.Г. ознайомила присутніх з принципами формування доходів та видатків бюджету області, який складається з обласного бюджету, бюджету міст обласного значення, районних бюджетів, бюджетів міст районного значення та бюджетів сільських та селищних рад. Відтепер наповнюваність цих бюджетів багато в чому залежить від відповідального ставлення до своїх завдань керівників місцевих рад. Утримання бюджетних установ відбудеться в поточному році за рахунок власних доходів, базової дотації та 2 видів субвенції, причому, запевнила Ємченко Г.Г., цих коштів, згідно проведених розрахунків, вистачає на вчасну виплату зарплат та нарахувань для всіх 20 010 працівників бюджетної сфери області, утримання приміщень. Зміни відбудуться, щоправда, у дитячо-юнацьких спортивних школах, які тепер не будуть фінансуватися за рахунок фондів соціального страхування, а за рахунок місцевих бюджетів, тому передбачається помірне підвищення батьківської плати. Щодо харчування у дитсадках, то доля батьківської плати за нього у містах тепер складає не менше 60%, а у сільській місцевості – не менше 40%. В той же час, за рахунок обласного бюджету залишається безкоштовним харчування у школах для учнів 1-4 класів та харчування хворих у стаціонарах області.

Гостро актуальне питання задала голова ФПО, голова обласної організації працівників культури Н.А. Паламарчук: яким чином треба діяти у разі передання сільських закладів культури на баланс районних бюджетів? Наразі, пояснила Г.Г. Ємченко, мова йде не про передачу закладу з комунальної власності сільради у комунальну власність райради, що передбачало б дотримання норм КЗпП України про звільнення працівників, прийом їх на роботу у інших установах, а виключно про інше джерело фінансування закладів. Тому заклади зберігаються, зарплата працівників зберігається, тільки виплачується з іншого бюджету – з районного.

Голова обласної організації працівників текстильної та легкої промисловості Л.М. Гаврилюк задала питання про таке важливе надходження до місцевого бюджету як податок на розробку надр, а також податок на дохід підприємств, виробничі потужності яких знаходяться на території області – адже наразі податки багатьох підприємств сплачують деінде, по місцю реєстрації головного офісу. На сьогоднішній день, пояснила Ємченко Г.Г., корисні копалини, які приносили левову долю доходу місцевого бюджету: бутовий камінь та щебінь, визнано надрами національного значення, тому податок на їх видобуток сплачується до державного бюджету, проте іде робота обласної ради з народними депутатами від Житомирщини, щоб внести зміни до таких положень, так само як і в питанні податку на доходи філій підприємств, розташованих в нашій області.

С.М. Ганько, начальник юридичного відділу Житомирської дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності, поінформувала присутніх про деякі законодавчі нововведення, які скасували Закон України «Про державне загальнообов’язкове соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності» та внесли зміни до інших законів про соціальне страхування. Так, шляхом злиття двох фондів буде створено один Фонд соціального страхування України, управління новим Фондом буде, як і раніше, здійснюватись на паритетній основі державою, представниками застрахованих осіб та представниками роботодавців, проте правління буде тільки на рівні України. Поки не створено нового Фонду всі «старі» установи виконують свої обов’язки. Згідно нових норм закону з коштів нового Фонду будуть виплачуватися такі виплати: лікарняні, в тому числі по догляду за дитиною, виплати у зв’язку з вагітністю та пологами, виплати потерпілим від нещасного випадку на виробництві, оплата лікування та реабілітації у санаторно-курортних закладах після перенесених захворювань та травм. Тобто немає санаторно-курортного лікування, дитячого оздоровлення, фінансування спортивних шкіл.Оплата лікарняних тепер проводиться в залежності від стажу роботи: 50% — якщо стаж до 3 років, 60% — від 3 до 5 років, 70% — від 5 до 8 років стажу, 100% — страховий стаж понад 8 років, потерпілим від аварії на ЧАЕС, донорам. З 1 січня закон діє, тобто лікарняні вже виплачуються за цією формулою.

У зв’язку з такою реорганізацією, зазначила голова обласної організації профспілки працівників медичної сфери Супряга А.Ф., ставиться під питання «виживання» і самих санаторіїв та таборів відпочинку і колективів, які в них працюють.

У завершення насиченого практичною інформацією навчання заступником голови-завідувачем юридичного відділу ФПО Хіміч О.А. було звернуто увагу присутніх на зміни до КЗпП щодо відповідальності роботодавців за порушення трудового законодавства (див. стаття на сайті ФПО від 14.01.2015).

 

Федерація профспілок Житомирської області