1

 

Народні депутати 2 березня п.р. підтримали в першому читанні і в цілому урядовий законопроект № 1863 "Про внесення змін до розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці)". За відповідне рішення проголосували 270 народних депутатів із 226 мінімально необхідних (набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування).

На думку автора законопроекту - народного депутата з фракції "Самопоміч", А. Журжія, даний законопроект прибирає всі ті речі, які заважають бізнесу застосувати знижувальний коефіцієнт. По-перше, прибирається вимога щодо того, що мінімальний платіж після застосування коефіцієнта повинен бути 700 грн., прибирається вимога щодо того, що середня заробітна плата на підприємстві повинна становити 3 тис. грн. - три мінімальні заробітні плати. Замість цього вводиться проста вимога, що платіж на підприємстві в розрахунку на одну застраховану особу має бути не менше, ніж середній платіж на це застраховану особу в 2014 р. Вимога про підвищення фонду бази нарахування єдиного внеску з 30% знижено до 20%, тобто закон знижує вимоги для застосування коефіцієнта.

"Ми переконані в тому, що цей маленький крок, який дозволить бізнесу легалізувати заробітні плати своїх працівників, дозволить нам в 2016 р. вийти на безумовне зниження єдиного соціального внеску та встановлення ставки максимум на рівні 15% - це завдання мінімум", - зазначив народний депутат.

Закон поширює новий порядок нарахування єдиного внеску (зменшення навантаження на фонд оплати праці шляхом введення коефіцієнта 0,4 до розміру єдиного внеску в 2015 р., і коефіцієнт 0,6 до розміру єдиного внеску в 2016 р.) на фізичних осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, фізичних осіб, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту), та підприємства, установи, організації, фізичних осіб, які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомога у зв'язку з вагітністю та пологами, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства.

При нарахуванні єдиного внеску пропонується враховувати кількість застрахованих осіб у звітному місяці, яким нараховані виплати (попередньо було - всім застрахованим особам).  Також передбачається застосовувати коефіцієнти 0,4 і 0,6 з джерел за не основним місцем роботи. Крім того, при розрахунку середньомісячної бази нарахування єдиного внеску платника в 2014 році буде кількість звітних місяців платника в 2014 р., а не 12 місяців, як було передбачено в попередній редакції.

Запропонований коефіцієнт не застосовується платниками єдиного внеску, зазначених в абзаці сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього закону (підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомога у зв'язку з вагітністю та пологами, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства),  які виплачують грошове забезпечення.

При розрахунку коефіцієнта показники за 2014 р. будуть визначатися на підставі звітності платника єдиного внеску, яка подається відповідно до вимог цього закону.

Профспілки при розгляді зазначеного законопроекту висловлювали застереження, що запропоноване зменшення розміру єдиного внеску може призвести до розбалансування бюджетів фондів соціального страхування та погіршити рівень соціального забезпечення застрахованих осіб.

Нагадаємо, 17 лютого 2015 р. Уряд  перерозподілив пропорції розподілу ЄСВ на загальнообов'язкове державне страхування.

29 грудня 2014 р. народні депутати підтримали в цілому закон № 77-VIII про зниження єдиного соціального внеску з 41% до 16,4%. Президент України Петро Порошенко підписав цей закон 31 грудня 2014 р. Закон набув чинності 1 січня 2015р.

 

Управління з питань соціального страхування

та пенсійного забезпечення