тариф

 

26 травня ц.р. на засіданні СПО репрезентативних профспілок та профоб'єднань до відома його членів було доведено позицію профспілок щодо намірів КМУ підвищити тарифи на електроенергію для населення з метою приведення діючих тарифів до економічно обґрунтованого рівня.

Напередодні на виконання Генеральної угоди на 2010-2012 роки (п.4.12) 22 травня відбулося засідання постійно діючого тристороннього дорадчого органу при НКРЕ, на якому обговорювалось питання про зміну тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню, та іншим споживачам, для яких застосовуються тарифи на електроенергію для населення.

      

Проводив засідання Голова НКРЕ С.М. Тітенко.

       Для обговорення винесено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про вдосконалення державної політики регулювання тарифів на електричну енергію для населення та інших споживачів, для яких застосовуються тарифи на електроенергію для населення»,       Зазначеним проектом постанови Кабінету Міністрів України передбачається установити з 1 червня 2014 року граничні (максимальні) рівні тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню.

1) тариф 1 блоку (для населення, яке споживає до 150 кВт·год електроенергії на місяць) збільшується на 10 % і становитиме 30,84 коп./кВт.год;

2) тариф 2 блоку (для населення, яке споживає понад 150 (250) кВт·год до 800 кВт·год електроенергії на місяць) збільшується на 15 % і становитиме 41,94 коп./кВт.год;

3) тариф 3 блоку (для населення, яке споживає понад 800 кВт·год електроенергії на місяць) збільшується на на 40 % і становитиме 134,04 коп./кВт.год;

4) тариф для багатодітних, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу незалежно від обсягів споживання електроенергії збільшується на 10 %;

5) тариф для гуртожитків збільшується на 10 %;

6) тариф для об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, житлово-будівельних товариств, садових товариств, гаражно-будівельних кооперативів, установ виконання покарань, збільшується на 15 %;

7) тариф на електроенергію, що відпускається релігійним організаціям, дитячим центрам «Артек» і «Молода гвардія» та міському електричному транспорту збільшується на 15 %.

     Під час обговорення проекту постанови заступником Голови СПО об’єднань профспілок А. Широковим та фахівцем ФПУ О.Бишевою було оприлюднено позицію профспілок щодо запропонованого підвищення цін на електроенергію для населення.

   Представники від профспілок наголосили, що профспілки з порозумінням ставляться до необхідності зміни на краще складної ситуації в галузі енергетики, яка склалася, зокрема, через високу фізичну та моральну зношеність енергообладнання, зростання цін на паливо, значну заборгованість споживачів за використані енергоносії, а, отже вимушене кредитування інших галузей національної економіки, перехресне субсидування, не вирішення проблеми високого екологічного навантаження на навколишнє середовище через проблеми у тепловій енергетиці та інше.

   Водночас не можна ігнорувати і складним становищем населення, життєвий рівень яких значно погіршився через підвищення цін і тарифів на соціально і життєво необхідні товари і послуги, зокрема продукти харчування, ліки, газ, послуги охорони здоров’я, транспорту, житлово-комунальні послуги, бензин та інше. Зростає рівень безробіття, заморожено рівень основних соціальних гарантій – прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати, соціальних виплат.

   За даними Держстату України середньомісячна заробітна плата за 4 місяці 2014 року складала 3169 грн., сума невиплаченої заробітної плати на 1 квітня становила 1,12 млрд.грн., індекс споживчих цін з початку року – 106,4% і за прогнозом Уряду до кінця року становитиме 12-14%.

     Рівень бідності в Україні становить 24,7%, серед працюючих – 20,7% при межі бідності 1173 грн.

     На цьому фоні середня заробітна плата у галузі енергетики, яка складає 5079 грн. та 7618 грн. у атомній енергетиці, свідчить про те, що галузь працює ефективно.

   У той же час галузь має використовувати усі можливості для покращення свого стану (боротьба з корупцією, жорсткий контроль за обліком споживання та оплатою за електроенергію, зменшення втрати в мережах, заходи з енергозбереження та інше), не перекладаючи основний тягар своїх проблем на населення.

   І хоча, середня заробітна плата за період 2011 р. - квітень 2014 р. зросла на 24%, індекс споживчих цін – на 11,1%, а запропоноване підвищення тарифу на електроенергію для 1 та 2 блоків(соціальних) складає 10% і 15%, тобто менше, ніж зростання заробітної плати, вважаємо, що оптимально підвищення тарифів має не перевищувати 50% від індексу зростання заробітної плати, щоб залишити дієвість її купівельної спроможності.

   Таким чином, виходячи з міркувань можливостей платоспроможності громадян, оптимальне підвищення тарифів на електроенергію має становити 10-12%.

   З метою зменшення негативного впливу перехресного субсидування на економіку та враховуючи необхідність забезпечення платоспроможності заробітної плати та доступності населення до життєво необхідних енергоносіїв, профспілкова сторона запропонувала визначити таку позицію щодо змін тарифів на електроенергію:

   тариф 1 блоку (для населення, яке споживає до 150 кВт·год електроенергії на місяць) не збільшувати, тобто залишити діючий тариф;

   тариф 2 блоку (для населення, яке споживає понад 150 (250) кВт·год до 800 кВт·год електроенергії на місяць) збільшується не більше, ніж 50% від росту заробітної плати за період від попереднього перегляду тарифів;

   тариф 3 блоку (для населення, яке споживає понад 800 кВт·год електроенергії на місяць) збільшується до економічно обґрунтованого рівня.

       Пропонується залишити без змін, тобто не підвищувати на 10%, тарифи для багатодітних прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу, оскільки НКРЕ завжди з розумінням ставилася до проблем цієї категорії споживачів

     Профспілкова сторона звернула увагу керівництва НКРЕ на те, що в Пояснювальній записці до проекту постанови Кабінету Міністрів України зазначено, що проект не потребує проведення консультацій з громадськістю і цим порушено вимоги постанови Кабінету Міністрів України «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» від 3.11.2010 р. № 996.

     Згідно з цією постановою консультації з громадськістю проводяться з питань, які зачіпають соціально-економічні інтереси громадян, до яких, безумовно, належать і питання підвищення цін і тарифів. Результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі (п.4 Порядку проведення консультацій).

     Строк проведення публічного громадського обговорення визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менше 1 місяця.

     Як запевнив Голова НКРЕ С.М. Тітенко, пропозиції профспілок будуть опрацьовані та прийняті до уваги під час підготовки відповідного наказу НКРЕ про нові тарифи на електроенергію для населення.

 

Департамент бюджетної політики та соціального захисту