269654225 5010696578975795 3394268395761556786 n

В час, коли світ шукає нові підходи до освітнього процесу профспілкові активісти не стоять осторонь та вивчають досвід зарубіжних країн, а також пропонують свої форми взаємодії студентів, викладачів, профспілок та роботодавців.

Зокрема, такий творчий пошук вилився у створення  посібника «Дуальна освіта: з чого почати?» Вихід видання став можливий за сприяння Бюро МОП з питань діяльності трудящих

Як зазначила автор посібника провідний експерт департаменту з питань економічного розвитку та ціноутворення апарату Анна Пугачова під час підготовки посібника було проведено опитування серед студентів і найважливіше питання молодого спеціаліста звучало досить неочікувано.

«Студентів цікавила в першу чергу не охорона праці і навіть не оплата, а те, чи буде він в подальшому працевлаштований на підприємстві, де проходить практику, якщо роботодавець буде ним задоволений», – розказує Анна Пугачова.

Питання хороше, але як його вирішити на практиці? Адже нині держава не гарантує першого робочого місця навіть випускнику з червоним дипломом?

«Ми вважаємо, що студент має право укладати угоду, де мають бути задекларовані його права, – каже автор посібника. В угоді має зазначатися, як буде робота студента оплачуватися, хто буде його наставником і на якій основі. В форматі дуальної освіти студент має бути штатним працівником, а не хлопчиком «принеси-подай». А містком між усіма стейкхолдерами має стати профспілка.»

В матеріалах, викладених  в посібнику, враховано зарубіжний досвід, зокрема Німеччини, як країни, що започаткувала цей напрямок в  освіті, розглянуті етапи нормативно-правового  регулювання  становлення такої освіти в Україні  та роль профспілкових організацій  в сприянні швидшого впровадження цієї форми навчання.

В посібнику також надані рекомендації вишам, які хочуть запровадити  такий підхід до освіти. Зокрема, пояснюється, з чого почати та як врегулювати це питання законодавчо.  Також в посібнику надані рекомендації до колдоговорів.

Сучасний студент – не той, що 10 років тому. Він не чекає, коли минуть студентські роки, видадуть диплом, не здобуває досвід на неоплачуваних практиках. Він цінує свою працю і час і доки є сили та молодість хоче  здобувати не лише досвід , а й кошти. Його гасло «Навчатись, щоб заробляти», а ще краще паралельно «навчатись і  заробляти». Такі тенденції новітнього підходу до освіти спостерігаються в усьому світі. Присутні вони і в Україні.  Наші викладачі, щоправда болісно сприймають, коли студент розпорошується  і не віддає себе  навчанню всеціло. Проте, якщо це робота за спеціальністю, вона не шкодить, а навпаки – сприяє підняттю кваліфікації і миттєвому апробуванню теорії на практиці.

Як зазначив один з учасників онлайн презентації, декан факультету обліку та податкового менеджменту КНЕУ ім. В.Гетьмана Микола БОНДАР

 «Проект запрацював, вже відбувся перший випуск студентів, що навчались за дуальною освітою і впродовж другого семестру проходили практику на підприємствах. Студент хоче одразу навчатись і заробляти хороші гроші. Завдання ж викладачів – надати  йому таку можливість. Для цього треба продумати : де, з якого курсу  і на якому підприємстві  він може здобувати дуальну освіту, не відриваючись від навчального процесу.»

Викладачі за умов участі в проекті «дуальної освіти» мусять навчатися поруч зі студентами та постійно підіймати рівень своєї кваліфікації. Адже, нерідко студент, приходячи на перше робоче місце чує «забудь усе, чому тебе навчали в інституті». Якщо ж студенти чують це  ще під час навчання, вони починають вимагати від викладачів практичних навиків, ставлять дуже конкретні запитання, не задовольняються теорією. Звісно ж, це стимулює викладача розвиватися, аби виглядати авторитетно. Отже відбувається позитивне навчання двох сторін – викладач-студент.

Під час  презентації були виголошені доповіді. Зокрема, заступник Голови ФПУ Олександр ШУБІН  виступив з промовою «Можливості для профспілок, пов’язані із впровадженням дуальної освіти», Генеральний директор Директорату професійної освіти Міністерства освіти України Ірина ШУМІК з доповіддю «Нормативно-правове регулювання впровадження дуальної освіти в Україні», декан факультету обліку та податкового менеджменту КНЕУ ім. В.Гетьмана Микола Бондар з промовою «Практичні особливості впровадження дуальної освіти у вузах», а  Богдан ОВЕРКОВСЬКИЙ – заступник голови Профспілки металургів і гірників України з доповіддю ««Профспілка металургів – активний учасник співпраці зі стейкхолдерами у питаннях дуальної освіти»

269763958 5010697045642415 7739316385773228162 n

Присутні зійшлись на думці, що презентований посібник підняв цілу низку болючих для нашої освіти питань. Зокрема, серед них і ключове для всієї держави – як припинити міграцію української молоді за кордон, адже хороші спеціалісти мають працювати в тій країні, яка їх навчала. Ці та інші питання були обговорені учасниками презентації. Було вирішено не зупинятися на досягнутому і продовжувати  працювати в цьому напрямку. Тож, ймовірно, що  буде видано ще не один подібний посібник.

Усі зацікавлені зможуть отримати посібник поштою, звернувшись до ЦК галузевої профспілки або до ідейного автора проекту – Анни Пугачової (pugachova@fpsu.org.ua).

Пресцентр Федерації профспілок України

269444098 5010696138975839 2927556688912643520 n