3 спікери Шишенок К Шишенок Є ГуляєваЛ

 

 

Краудфандинг як нове модне слово потужно ввірвався у сучасну лексику українців.  Що ж означає цей термін? Чи дійсно це нове явище для світу та України?

Краудфандинг (англ. Crowdfunding, crowd — «натовп», funding — «фінансування») або колективне фінансування являє собою збір грошей на реалізацію певного проекту/ідеї  від великої кількості людей.  

Звичайно збір коштів на добрі справи чи звернення до численних інвесторів для пошуку коштів на бізнес не є принципово новим явищем. У літературі можемо зустріти приклади масштабних соціальних проектів, що впроваджувалися десятки років тому у життя саме завдяки колективному фінансуванню. Так, одним з найперших, найвідоміших та наймасштабніших історичних проектів краудфандингу є Ейфелева вежа. Адже кошти на її будівництво збирали за підпискою серед городян Парижу та всіх бажаючих підтримати будівництво, а з чотирьох боків на її парапеті вигравірувані імена людей, що внесли особливий фінансовий вклад у зведення цієї тепер відомої на весь світ конструкції.

Краудфандинг вже став доброю традицією у фінансуванні політичних кампаній у США. Особливо вражаючих результатів у зборі пожертв на президентську виборчу кампанію досяг Барак Обама, який 2008 році зібрав  750 млн. дол. США  та став президентом США.  Варто відмітити невидану до цього масовість краудфандингу: 80% внесків громадян  не перевищували 200 доларів, а кількість людей, що внесли свій фінансовий вклад у політичне майбутнє Обами перетнуло  межу 4 000 000 осіб.

Однак, незважаючи на давню історію колективного фінансування, останні роки про краудфандинг заговорили як про новий інструмент фінансування не випадково: завдяки сучасним інформаційним технологіям, передусім Internet,  з’явилися спеціальні сайти – краудфандинові платформи, через які люди з усього світу можуть здійснювати свій фінансовий вклад у проекти інших людей у будь-якій точці нашої планети, і, відповідно, кожен може закликати світ підтримати коштами його ідею.

 Вважають, що потужним поштовхом для розвитку сучасного краудфандингу стала акція для британського рок-гурту Marilion: у 1997 році шанувальники їхньої музики зібрали  60 тис. дол. для того, аби музиканти провели турне містами США. У 2002-2004 роках краудфандингові кампанії заполонили кіноіндустрію: десятки тисяч доларів у вигляді добровільних пожертвувань збирались через інтернет. Таким чином було профінансовано чимало низькобюджетних та немейнстрімових фільмів, першими з яких стали Demain la Veille, The Age of Stupid, The Cosmonaut та інші.  Все це призвело до популяризації краудфандингу: за кілька років в інтернеті відкрились десятки платформ, які допомагали організовано збирати кошти в обмін на невелику комісію.

Стрімке зростання як чисельності краудфанингових платформ так і обсягів краудфандингу відбувається й зараз. Так, за даними Європейської комісії, якщо у 2012 році у світі налічувалося всього 700 краудфандингових інтернет-майданчиків, то у 2016 році їх чисельність зросла майже утричі, досягнувши 2000.  Проте не всі з них стали масовими: найбільш популярними та відомими на даний момент залишаються два лідери: IndieGoGo (2008) та Kickstarter (2009). 

Щодо обсягів фінансових ресурсів, що залучаються у соціальні, політичні, комерційні, особисті проекти по всьому світу через механізм краудфандингу, то їх зростання також вражає. Обсяги світового краудфандингу через інтернет-платформи лише за декілька останніх років зросли майже у 16 разів:  з 8,5 млрд. євро у 2013році до 133,62 млрд.євро у 2015 році. Краудфандинг поступово перетворюється в універсальний ефективний механізм пошуку коштів для реалізації проектів у абсолютно різних сферах суспільного життя:  фінансування політичних кампаній, проектів розвитку місцевих громад, освітніх заходів, реалізації особистих проектів/мрій  окремих людей, продажу інноваційних товарів, розвитку стартапів тощо.

Виходячи з  перспективності розвитку краудфандингу у світі та широких можливостей його застосування для українців, як   українські краудфандингові платформи, так і шляхом виходу на міжнародні платформи,  15 грудня 2017 року в Академії праці, соціальних відносин і туризму відбувся унікальний захід – воркшоп «Краудфандинг як новий інвестиційний інструмент зі сталим фокусом: досвід Європейського союзу та можливості  для України», що проводився у формі серії   практико-орієнтованих майстер-класів від найкращих в Україні експертів з  маркетингу та бізнес-планування краудфандингових кампаній, резидентів краудфандинових платформ, авторів   проектів, що вже здійснили успішні краудфандингові кампанії в Україні та за кордоном.

Захід проводився в рамках міжнародного проекту «Фінансовий сектор Європейського союзу як рушій сталого розвитку: європейська інтеграція, реформи,  перспективи мережевої економіки» (Програма європейського союзу «ЕРАЗМУС+»), що реалізується з 2016 року кафедрою фінансів Академії під керівництвом Людмили Гуляєвої та має на меті підвищення поінформованості українського суспільства щодо розвитку фінансового сектора Європейського Союзу та його ролі у забезпеченні  сталого розвитку регіону, а також пошук можливостей використання європейського досвіду у вітчизняній практиці.

Воркшоп  зібрав понад 50 учасників з різних куточків України, серед яких представники стартапів, крупних бізнес-компаній, громадських організацій, академічного середовища, приватні підприємці та громадські активісти, об'єднані спільним бажанням - реалізувати власні соціальні або комерційні проекти. Це ті люди, що прагнуть розвивати Україну та готові діяти, незважаючи на кризи та проблеми, що охопили нашу країну.  Воркшоп став унікальним і завдяки «зірковому» складу спікерів – 11 бізнес-тренерів, найкращих в Україні "профі" з краудфандингу, що володіють неоціненними знаннями й досвідом,   з успіхом виступили перед учасниками воркшопу.

Перша  панель  воркшопу «КРАУДФАНДИНГ: ЩО ЦЕ ТА ЯК ПРАЦЮЄ?»   мала на меті  познайомити учасників з сутністю краудфандингу  як  альтернативи традиційним формам фінансування бізнесу та соціальних проектів, розказати як він працює та чим може бути корисним українцям в сучасних реаліях:

Людмила Гуляєва – лідер проекту «Фінансовий сектор ЄС …», засновник Центру фінансової грамотності, доцент кафедри фінансів Академії праці, соціальних відносин і туризму розкрила тему «Європейський та світовий ринки краудфандингу: як працюють міжнародні платформи колективного фінансування». Учасники дізналися про найвідоміші міжнародні  крудфандингові платформи INDIEGOGO, Kickstarter,  європейські Ulule, Crowdculture, Goteo, Derev, Wemakeit, ознайомилися з мотиваційними прикладами успішних міжнародних краудфандингових кампаній українських проектів, опанували основні типи краудфандингу:

     Інвестиційний краудфандинг (краудінвестинг) – передбачає, що компанія випускає акції та продає їх через краудфандингову платформу великій кількості людей по всьому світу. Купуючи акції, люди стають співвласниками компанії.

     Кредитний краудфандинг (краудлендинг) – передбачає пряме кредитування багатьма людьми певної компанії через краудфанингову платформу з наступним поверненням коштів разом з відсотками.

     Краудфандинг шляхом оплати рахунків-фактур – коли підприємства продають свої борги або неоплачені рахунки інвесторам, чим пропонують їм допомогти розвитку бізнесу.

     Краудфандинг на основі попереднього продажу – передбачає продаж товарів чи послуг через краудфандинову платформу шляхом сплати покупцями авансових платежів та наступною поставкою товарів підприємством-виробником через визначений період у майбутньому.

     Краудфандинг благодійності  –  індивідуальні благодійники жертвують кошти на реалізацію благодійних проектів.

Ксенія Шишенок – співзасновниця консалтингової  компанії «Якість гарантовано», експерт з бізнес-планування, сертифікований оцінювач бізнесу та інтелектуальної власності, розповіла про розвиток краудфандингу в Україні.  В Україні найбільш активними  краудфандинговими платформами є Українська Біржа Благодійності, Спільнокошт - колективне фінансування проектів, Na-Starte.

Єгор Шишенок  – засновник Біржі проектів «Best.in.ua», консалтингової  компанії «Якість гарантовано», резидент стартап- інкубатора Sikorsky Challenge, поділився власними секретами « Пошуку і роботи з інвестором - великим, малим, мікроскопічним». Виявилося, що основні проблеми вітчизняних проектів, що шукають фінансування такі:

     Автори проектів не здатні чітко донести до інвестора інформацію  як саме проект буде реалізовуватися та обґрунтувати суму грошей, яку просять у інвестора.

     Немає довіри до ініціаторів, що хочуть реалізовувати проект. Автори проектів бажають інвестицій, проте не готові відкривати інформацію про свій проект потенційним інвесторам.

     У більшості випадків схема залучення інвестицій юридично не визначена та проблемна. Автори проектів часто взагалі не приділяють уваги юридичним аспектам взаємовідносин з інвесторами, партнерами, що гарантує виникнення проблем між учасниками проекту у ході  його впровадження.

Ірина Горбунова – експерт з розробки маркетингових  стратегій для малого та середнього бізнесу, засновниця  консалтингової компанії «Лабораторія розвитку бізнесу» провела майстер-клас «Соціальні мережі як надсильний ресурс: алгоритми ефективної роботи для фаундера». Основний сучасний тренд роботи з соціальними мережами – формування та просування бренду проекту/компанії через просування особистих брендів засновників проекту.

Друга  панель  воркшопу «ІНСАЙТИ ВІД КРАУДФАНДИНГОВИХ ПЛАТФОРМ передбачала майстер-класи від провідних українських та зарубіжних краудфандингових платформ:

Володимир Куксін – експерт з практичного маркетинг-консалтингу на краудфандинговій платформі Kickstarter (цей фахівець реалізував понад 50 успішних краудфандингових кампаній на найбільшій у світі краудфандинговій платформі «Kickstarter», серед яких «Ugears», WOODEN.CITY, RIDER1991).  Kickstarter  працює за системою попереднього продажу товарів. Автор бізнес-ідеї розміщує на платформі оголошення про продаж свого товару/послуги. Люди з усього світу замовляють товар/послугу, сплачуючи кошти наперед. Автори ідеї на залучені шляхом краудфандингу гроші організовують виробництво та протягом визначеного періоду часу поставляють товар замовникам.

Під час свого майстер-класу «Як запустити свій проект на платформі Kickstarter та зібрати кошти: досвід українських проектів"  Володимир наголосив, що не існує універсальних алгоритмів і перевірених сценаріїв успіху. До кожного із проектів має бути індівідуальний підхід. Однак зі свого досвіду, він особливу увагу звернув типові помилки стартаперів –  чого робити НЕ ТРЕБА, щоб уникнути помилок.

Досвід В.Куксіна підтверджує, що запустити успішний продаж українських товарів на Kickstarter цілком реально. Так, за даними Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій (UVCA), лише в січні-липні 2017 року українці запустили на міжнародних платформах 35 краудфандингових кампаній і залучили  1,89 млн. дол, надаючи перевагу  платформам   Kickstarter і Indiegogo. Більшість з проведених кампаній (83%) пройшли успішно. Найбільшу суму вдалося зібрати екологічній камері для миттєвих фотознімків Jollylook (377 тис.дол.),  розумний кулон  Senstone.  для автоматичного перетворення голосових заміток в письмову форму (302 тис.дол.), дерев’яні 3Д-пазли Ugears Hurdy-Gurdy з унікальними моделями музичних інструментів  (288 тис.дол.). Отже, українські бізнес-проекти впевнено підкорюють міжнародний ринок краудфандингу.

 Ольга Логвиновська, Катерина Єфремова – координаторки Української краудфандинової платформи «Спільнокошт (Biggggidea)» дали практичу покрокову інструкцію як провести успішну краудфандингову кампанію на українській краудфандиновій платформі «Спільнокошт». Спільнокошт був заснований у 2012 році для підтримки творчих, медійних та освітніх ініціатив, а нині збирається фінансувати інновації в сфері IT технологій, відновлюваної енергетики та відповідального підприємництва. Завдяки Спільнокошту було написано кілька сторінок історії нової України. Саме він допоміг розвиватися революційному медіа «Громадське Телебачення», зібравши більше 1 млн грн на виробничі витрати каналу. Ще один з проектів Євромайдану, який знайшов підтримку – «Вавилон’13» – документальний альманах, який об’єднав як знаних кінорежисерів, так і молодь. На думку команди Спільнокошту, "краудфандинг в колі однодумців створює продуктивний простір для роздумів про відношення до грошей і, що є найбільш важливим – дозволяє зрозуміти, що залучення коштів – це не про жебрацтво, а про взаємозв'язок і співпричетність". 

 Дарина Пилипчук – PR-менеджер Української Біржі Благодійності, на своєму майстер-класі «Ефективна благодійність в дії!» здійснила занурення у практику збору коштів на Українській Біржі Благодійності –  першій в Україні незалежній загальнонаціональній соціальній інфраструктурі онлайн-благодійності, що надає універсальний сервіс для Благодійників та для тих, кому потрібна допомога. Це може бути як допомога конкретній людині, так і спеціальні проекти, що орієнтовані на велику аудиторію. Вже стали відомими такі проекти, збір коштів на які, відбувався у партнерстві з біржею як  Кураж БазарСерце Воїна - Warrior's Heart , GoCamp.  На УББ кожна людина, кожна компанія чи організація може знайти та підтримати благодійний проект за власним вибором, причому за кожну витрачену гривню кожен благодійник отримує повний звіт. "Українська Біржа Благодійності збирає гроші на Проекти. Кожен Проект – це історія конкретних людей, яким потрібна Ваша допомога. За кожним Проектом стоїть чиясь проблема, історія, чийсь біль і надія. Наше завдання – з’єднати тих, хто хоче допомогти, з тими, кому потрібна така допомога. Разом ми змінюємо світ і створюємо можливості. Можливість об'єднати багатьох людей навколо проблем, які ми здатні вирішити спільно. Можливість допомогти тим, хто потребує допомоги. Можливість особисто перевірити, як і на що витрачаються благодійні гроші. Зрештою, можливість для кожного зробити наш світ добрішим і кращим ".

Друга  панель  воркшопу «ІСТОРІЇ УСПІШНИХ КРАУФАНДИНГОВИХ КАМПАНІЙ: MADE IN UKRAINE»  була не менш змістовною, оскільки мала на меті на реальних прикладах успішних українських соціальних та комерційних проектів показати, що назбирати гроші на реалізацію своїх ідей через краудфандингову платформу – це реальне та цілком досяжне завдання.

Олександр Кравчук –  директор з маркетингу всесвітньо відомого українського стартапу Ugears  з виступом  «Ugears на Кікстартері та Індігого: креатив, хобі, спілкування та гра» поділився досвідом   унікального та  швидкого  виходу компанії на зовнішні ринки з використанням краудфандингу.  Історія UGEARS почалася в 2014р. з майданчика Startup.UA, де Денис Охрименко, співзасновник компанії UGEARS, презентував свою першу саморобну модель 3D-конструктора –  шкатулку.  Але для розвитку були потрібні гроші і команда стартапу вдалася до краудфандингу. Першу краудфандингову кампанію зі збору коштів UGEARS відкрила на сайті Kickstarter і надзвичайно вдало: проект зібрав понад 400 тис.дол. при запланованих 20 тис. У 20 разів більше! А далі розпочалося стрімке зростання, нові краудфандингові кампанії – маленька фірма виросла до цілої фабрики, що нині постачає продукцію у більш ніж 40 країн світу. 

 Дарина Шевченко – співзасновниця  проекту «Lustrum»,  Інститут розвитку регіональної преси  на майстер-класі «Краудфандинг проекту «Lustrum»: пояснювальна журналістика для свідомих рішень»  поділилася порадами як провести успішну краудфандингову кампанію на краудфандинговій платформі «Спільнокошт». Проект   «Lustrum»,   де створюються тексти, в яких пояснюються складні і важливі речі простими словами, щоб люди, які їх читають, могли приймати свідомі рішення,  зібрав кошти на свою реалізацію саме завдяки краудфанингу в Україні.

         Анастасія Парафенюк  – представниця науково-мистецької платформи "Острів", співкоординаторка програми "Код Міста"  розповіла про досвід краудфандингу на прикладі соціального проекту - платформи "Острів" – студентської  освітньої ініціативи, що через краудфандингову платформу Спільнокошт, змогла зібрати понад 100 тис грн. для свого розвитку.

Олена Тютенко – директор з розвитку МГО "Асоціація "Еммануїл"  розкрила секрети успіху  краудфандингової кампанії  проекту «Лінія довіри "Добре слово":  психологічні консультації онлайн». Це єдина в Україні цілодобова онлайн лінія довіри, що надає кризову психологічну підтримку в чаті, по скайпу, імейлу та телефону в режимі онлайн  та безкоштовно.
Онлайн лінія довіри «Добре слово» утворилася на основі телефону довіри при МГО «Асоціація милосердя «Еммануїл», що існує з 2002 року. Але крім коштів материнської організації, проект використовує краудфандинг  –   "Добре слово" вже зібрало 70 000 грн для свого розвитку на краудфандинговій платформі Спільнокошт - колективне фінансування проектів​. 

Воркшоп мав тепле та щире завершення. Учасники отримали сертифікати про участь у заході та поділилися своїми враженнями. Наведемо лише декілька відзивів наших учасників.

     Світлана Олєйнікова: « Дякую за можливість слухати науспішніших!».

    Анна Коробова: «Зустріч була неймовірно інформативною та цікавою. Дуже вразила відкритість запрошених спікерів, які хотіли максимально поділитися своїм досвідом та напрацюваннями. Детально розказуючи план дій, крок за кроком, та звертаючи особливу увагу на моменти де можна допуститись помилки. Особисто для себе я отримала колосальний багаж знать, які можу тепер використовувати для реалізації свої соціальних проектів, а також і для свого власного бізнесу».

    Зоя Пічкурова: «Це один із найбільш інформативних заходів, які довелось відвідати за останній час».

  Проведення такого заходу в Академії не випадковість. Це свідчення    небайдужого ставлення профспілкового вузу до проблем розвитку українського суспільства, розуміння непересічної важливості надання українцям інформації про можливості використання краудфандингу для реалізації власних соціальних та бізнес-проектів.   Віримо, що знання та навички, отримані під час воркшопу, мотивуватимуть  учасників до  реалізації власних соціальних та бізнес-ідей у життя!

 

 

Людмила Гуляєва,

 

доцент кафедри фінансів

 

Академії праці, соціальних відносин і туризму

 

 

DSC 0067

 

DSC 0136

 

 

 

IMG 20171214 194933